Newey elárulta, honnan tudta, hogy a „delfinezés” problémát okoz majd 2022-ben - F1VILÁG.HU

Newey elárulta, honnan tudta, hogy a „delfinezés” problémát okoz majd 2022-ben

HIRDETÉS
Rendkívül érdekes interjút adott a minap a Red Bull Forma-1-es csapatának tervezőguruja, Adrian Newey, aki arról beszélt, minek köszönhető az, hogy az osztrák istállót az idei szezonban szinte egyáltalán nem hátráltatta a „delfinezés” jelensége.
BUDAPEST, HUNGARY - JULY 30: Adrian Newey, the Chief Technical Officer of Red Bull Racing looks on in the garage during qualifying ahead of the F1 Grand Prix of Hungary at Hungaroring on July 30, 2022 in Budapest, Hungary. (Photo by Mark Thompson/Getty Images)

A 2022-es szezonra teljesen megváltoztak a Forma-1 technikai szabályai, az új generációs versenyautóknál pedig már nagyon hamar felütötte a fejét az úgynevezett delfinező mozgás, ami akkor jelentkezik, amikor a versenyautó elér egy bizonyos sebességet az egyenesekben. A jelenség már jó néhány évtizede ismert, hiszen az F1 csapatai már a ’70-es évek végén, illetve a ’80-as évek elején találkozhattak fele, most pedig újra felütötte a fejét a versenypályán. 

Ilyenkor a padlólemez alatti rendkívüli szívóhatás miatt a versenyautó orra, szinte ritmusosan elkezd fel-le pattogni – akárcsak egy vízben ugráló delfin! A jelenséget az okozza, hogy az egyenesekben a versenyautó padlólemeze az aszfalthoz ér, elzárva a levegő útját, és lényegében megszüntetve a szívóhatást. Amint ez megtörténik, az autó hirtelen elveszíti a leszorítóerőt, és rövid időre megemelkedik, mielőtt ismét az aszfalthoz szívják a légáramlatok.

A szezon első felében a legtöbb csapat küszködött a problémával, kiváltképp a Mercedes, a Red Bull azonban már nagyon hamar felülkerekedett rajta – ebben pedig az istálló főtervezőjének, Adrian Neweynak volt komoly szerepe. A brit szakember ugyanis már fiatal mérnökként, a ’80-as évek elején szembesült a jelenséggel.

„A talajhatásról tanultam, és a tanulmányaim során az utolsó projektem a sportautókon való alkalmazása volt” – mondta a szakember az Auto Motor und Sport című német lapnak. „Gyakornoki állást kerestem, és írtam azoknak a csapatoknak, akik 1980-ban versenyeztek. A többségük nem válaszolt, de Harvey Postlethwaite igen, aki akkoriban a Fittipaldinál dolgozott. Felajánlott nekem egy gyakornoki állást az aerodinamikai osztályán. És mint kiderült, aznap én lettem a részleg vezetője. Egyedül én voltam ott.”

Amikor tehát Newey elkezdett a 2022-es szabályok szerint készülő versenyautón dolgozni, már voltak „alapvető ismeretei” a delfinezés jelenségével kapcsolatban.

„Sejtettem, mi vár ránk. Legfeljebb a mértékén lepődtem meg. De ami azt illeti, mindenkinek tudnia kellett volna. Ez egy olyan jelenség, ami benne van ezeknek az autóknak a génjeiben.”

A Red Bull tervezőzsenije azt mondja, a többi csapat azért küszködött annyira a pattogással, mert azt a szélcsatornában nem lehet szimulálni.

„Viszont vannak módjai annak, hogy megjósoljuk, és mi meglehetősen gyorsan kezelni tudtuk. A bahreini teszt utolsó napján pályára vitt fejlesztésünkkel sikerült eljutnunk arra a pontra, hogy már nem volt egy komoly dolog.”

Hirdetés

Görgess tovább, a reklám után folytatjuk!

A legfrissebbek

Newey elárulta, honnan tudta, hogy a „delfinezés” problémát okoz majd 2022-ben
Verstappen szerint nincs még veszve a konstruktőri cím a Red Bullnak
Norrist egy hétig emésztették a Brazíliában történtek
Az F1-es Las Vegas-i Nagydíj TV-közvetítései
Tsunoda: Továbbra is megsemmisítem a csapattársaimat, hogy enyém legyen a Red Bull ülése

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!