A 2022-es szezonra teljesen megváltoztak a Forma-1 technikai szabályai, az új generációs versenyautóknál pedig már nagyon hamar felütötte a fejét az úgynevezett delfinező mozgás, ami akkor jelentkezik, amikor a versenyautó elér egy bizonyos sebességet az egyenesekben. A jelenség már jó néhány évtizede ismert, hiszen az F1 csapatai már a ’70-es évek végén, illetve a ’80-as évek elején találkozhattak fele, most pedig újra felütötte a fejét a versenypályán.
Ilyenkor a padlólemez alatti rendkívüli szívóhatás miatt a versenyautó orra, szinte ritmusosan elkezd fel-le pattogni – akárcsak egy vízben ugráló delfin! A jelenséget az okozza, hogy az egyenesekben a versenyautó padlólemeze az aszfalthoz ér, elzárva a levegő útját, és lényegében megszüntetve a szívóhatást. Amint ez megtörténik, az autó hirtelen elveszíti a leszorítóerőt, és rövid időre megemelkedik, mielőtt ismét az aszfalthoz szívják a légáramlatok.
A szezon első felében a legtöbb csapat küszködött a problémával, kiváltképp a Mercedes, a Red Bull azonban már nagyon hamar felülkerekedett rajta – ebben pedig az istálló főtervezőjének, Adrian Neweynak volt komoly szerepe. A brit szakember ugyanis már fiatal mérnökként, a ’80-as évek elején szembesült a jelenséggel.
„A talajhatásról tanultam, és a tanulmányaim során az utolsó projektem a sportautókon való alkalmazása volt” – mondta a szakember az Auto Motor und Sport című német lapnak. „Gyakornoki állást kerestem, és írtam azoknak a csapatoknak, akik 1980-ban versenyeztek. A többségük nem válaszolt, de Harvey Postlethwaite igen, aki akkoriban a Fittipaldinál dolgozott. Felajánlott nekem egy gyakornoki állást az aerodinamikai osztályán. És mint kiderült, aznap én lettem a részleg vezetője. Egyedül én voltam ott.”
Amikor tehát Newey elkezdett a 2022-es szabályok szerint készülő versenyautón dolgozni, már voltak „alapvető ismeretei” a delfinezés jelenségével kapcsolatban.
„Sejtettem, mi vár ránk. Legfeljebb a mértékén lepődtem meg. De ami azt illeti, mindenkinek tudnia kellett volna. Ez egy olyan jelenség, ami benne van ezeknek az autóknak a génjeiben.”
A Red Bull tervezőzsenije azt mondja, a többi csapat azért küszködött annyira a pattogással, mert azt a szélcsatornában nem lehet szimulálni.
„Viszont vannak módjai annak, hogy megjósoljuk, és mi meglehetősen gyorsan kezelni tudtuk. A bahreini teszt utolsó napján pályára vitt fejlesztésünkkel sikerült eljutnunk arra a pontra, hogy már nem volt egy komoly dolog.”