Az energiaital-gyárosok idén domináns szezont teljesítettek: a csapat a 22 versenyből 17-et megnyert, és Max Verstappen révén az egyéni, valamint a konstruktőri trófeát is bezsebelték. Pedig Adrian Newey elmondása szerint nem volt könnyű dolguk, a 2021-es bajnoki küzdelem miatt ugyanis nagyon későn álltak át teljesen az idei autó fejlesztésére, és a szezon sem úgy indult, ahogy szerették volna.
„Statisztikailag nyilvánvalóan az RB18-as volt a legjobb versenyautónk. Egy olyan autó, amire szerintem nagyon büszkék lehetünk, mivel egy nagyon szoros bajnoki küzdelmet vívtunk 2021-ben, és vitathatatlanul túl sok erőforrást szenteltünk annak, szóval nem ebbe a vadonatúj autóba fektettük, noha tudtuk, hogy új szabályok lesznek” – magyarázta a szakember. „Nehéz egyensúlyozásról van itt szó.”
„Arra fókuszáltunk, hogy megpróbáljuk jól eltalálni az alapokat, beleértve az első és a hátsó felfüggesztést, a rétegelést és a hűtőket. Az előszezoni teszteken egy kicsit küzdöttünk a delfinezéssel. De ekkora már elvégeztünk néhány kutatást, és nagyjából tudtuk, mit kell tennünk ahhoz, hogy javítsunk a helyzeten. Amikor tehát összeraktuk a versenycsomagot Bahreinre, az határozottan a Ferrari mögé katapultált minket, nagyjából velük azonos szintre.”
„Ezt követően pedig fejlesztés kérdése volt az egész, és aztán a második félidőben már kétségkívül egy teljesen versenyképes csomagunk volt.”
Mivel a Red Bull 2021-ben megszegte a költségvetési plafonra vonatkozó szabályokat, 10 százalékkal kevesebb időt tölthet majd el a szélcsatornában a 2023-as szezon nagy részében. A Forma-1 szabályai szerint ráadásul eleve hátrányból indulnak ebben a tekintetben, hiszen minél előkelőbb helyen végez egy istálló a konstruktőri versenyben, annál kevesebb lehetősége van szélcsatornás tesztekre.
Arra a kérdésre, hogy a Red Bull mennyire szenvedi majd meg azt, hogy kevesebb aerodinamikai tesztelést hajthat végre 2023-ban, Newey így felelt: „A tesztlehetőség csökkentése azt is jelenti, hogy kevesebb kiértékelést végezhetünk, kevesebb különféle komponenst dolgozhatunk ki, és kevesebb elképzelést valósíthatunk meg. Ha viszont igazán okosak vagyunk, és mindig jó dolgokat modellezünk le, akkor nem jelent majd akkora különbséget.”
„De ez nem így működik. Mindig vannak bizonyos elemek, melyekről azt gondolod, hogy működni fognak, de aztán nem – és ugyanez fordítva. Szóval nehéz ügy. Olyan korlátozásról van szó, ami biztosan hatással lesz ránk.”
„Lesz egy kisebb szabályváltozás is a télen, a padlóéleket 50 milliméterrel meg kell emelni, ami kevésnek tűnik, de valójában elég jelentős aerodinamikai változásról van szó. Szóval, ahogy az összes csapat, úgy mi is azon dolgozunk, hogy ennek hátrányait csökkentsük – a normál fejlesztés mellett, amely évről évre végbemegy.”
A Red Bull főtervezője biztos benne, a következő szezonban nemcsak a Ferrari, de a Mercedes is komoly ellenfél lesz.
„Nyilvánvalóan remek évünk volt, különösen a szezon második fele. A miénk a legjobb autó. De a Ferrari sem fog pihenni, és rendezni fogják soraikat a gyenge területeken. Volt pár megbízhatósági problémájuk, és néhány bokszutcai hibájuk. Szóval ott loholnak majd mögöttünk. És persze ott van a Mercedes is. Eléggé le voltak maradva a tempó tekintetében, de fejlődnek. Úgyhogy nehéz év lesz, az kétségtelen.”