A Mercedes tavaly kiábrándító formában vágott neki az F1-es idénynek, hamar kiderült ugyanis, nem fog egyhamar a győzelmekért harcolni. A csapat számára rendkívül sok gondot okozott a „delfinezés” problémája, ám amint megoldották ezt, elkezdtek egyre többet kihozni a W13-as kódjelű versenyautójából. Az autót különleges tervezési koncepció jegyében építették meg, oldalszekrények nélküli kasztnija pedig máig egyedülállónak számít a mezőnyben.
A német istállónál mindvégig hittek a koncepció helyességében, és őket támasztotta alá az is, hogy az évad előrehaladtával egyre versenyképesebb lett az autó – George Russell pedig Brazíliában a csapat első és egyetlen 2022-es győzelmét is megszerezte. Ez pedig abba a hitbe ringatta a csapatot, hogy jó úton jár, az idei szezon azonban ugyancsak nehezen kezdődött az ezüstnyilak számára.
A szezonnyitón látott gyengélkedés után pedig Toto Wolff kénytelen volt bevallani, zsákutcába jutottak autójukkal, így határozott döntésre van szükség, a csapat pedig úgy határozott, változtat koncepcióján, hogy mihamarabb visszatérhessen a győztesek közé. Most a Mercedes csapatfőnöke a Motorsport.com című internetes lapnak beszélt arról, hogyan is kerültek vakvágányra az idei autóval.
„Egy tökéletes vihar” – fogalmazott az osztrák szakember. „Az autónk egyre jobb, jobb és jobb lett tavaly. Versenyképesek voltunk az amerikai versenyeken. Győztünk Interlagosban, és tudtuk, hogy Abu Dhabi [ahol a Mercedes küszködött] egy kicsit más lesz. És ez a tökéletes vihar volt számunkra. Nem tett jót 2023-nak.”
„Azt hittük, jó úton járunk, a koncepció pedig működik. De nem így volt. A tavalyi év nehezen alakult, mivel nem értettük. Meglepetésként ért bennünket, hogy olyan zónába hoztuk az autót, hogy semmiféle teljesítményt nem generált. Sehogy sem teljesített úgy, ahogy mi fontosnak gondoltuk. Idén pedig, a szabályozás második évében rengeteg bizonyítékunk van arra, hogy mi csúszott félre.”
A Mercedes ugyan Ausztráliában már sokkal jobb teljesítménnyel rukkolt elő, nem úgy tűnik, hogy a csapat képes lesz a világbajnoki címért csatázni idén. Wolff azonban azt mondja, továbbra is fontos, hogy merjenek nagyot álmodni.
„Nem akarok még változtatni a célon, hogy a világbajnoki címért csatázzunk, még ha nem is tűnik túl reálisnak” – magyarázta. Viszont szeretném fenntartani a motivációt, hogy a lehető legjobb munkát végezehessük. És lesznek lépéseink, Imolától kezdve változik az autó kialakítása, és látnunk kell, hogyan teljesít majd.”
„Van jelenleg egy csapat, mely mindenki előtt jár. És aztán ott van három istálló, a Ferrari, az Aston Martin is mi, melyek mögöttük csatáznak. És úgy gondolom, le kell győznünk ezeket a srácokat, mielőtt a visszatérésről álmodhatnánk, és a világbajnoki győzelmet tűzhetnénk ki célul.”
A Mercedes koncepcióváltását viszont nagyban nehezíti az, hogy a Forma-1-ben évek óta költségplafon alatt dolgoznak a csapatok, Wolff azonban az Aston Martin idei feltámadásából merít erőt.
„Elvégre a költségplafon az, amit szerettünk volna. Szerettünk volna egy financiális szempontból fenntarthatóbb jövőt, azt akartuk, hogy legyen 10 olyan csapat, mely képes jól versenyezni az aerodinamikai tesztkorlátozások keretében, mely előnyös azon istállók számára, amelyek hátrébb vannak. Mindez egy nagyon versenyképes mezőnyt teremt” – magyarázta a Mercedes-főnök.
„Ma viszont egyszerűen be kell látnunk, hogy van egy csapat, mely jobb munkát végzett az összes többinél. A másik csapat pedig, mely elismerést érdemel, az Aston Martin, mivel óriási előrelépést tettek, és mindez a remek munkának köszönhető.”
„Nincs benne varázslat, nincs egyetlen elem az autón, ami ilyen misztikusan gyorssá teszi azt. Szolid mérnöki munka, illetve annak eredménye, hogy az összes terület szépen összeállt. Szóval azt gondolom, a csillagokat kell célul kitűznünk.”