Az FIA nemrégiben zárt be egy kiskaput a szabálykönyvben, mellyel igyekszik ellehetetleníteni azt, hogy az F1-es istállók olyan szakemberek munkáját vegyék igénybe, akik hivatalosan nem számítanak csapattagnak. Mindezt azért, a költségvetési plafon bevezetése óta számos istállónál átcsoportosítások zajlottak, és bizonyos szakemberek már nem Forma-1-es projekteken dolgoznak, hanem például közúti autókat, jachtokat, vagy kerékpárokat terveznek.
A Red Bullnak például ott van az Advanced Technology divíziója, a McLarennek az Applied Technologies, a Mercedesnek az Applied Science, míg az Aston Martinnak a Performance Technologies – ezek mindegyike sikeresen dolgozott különféle, F1-en kívüli projekteken az elmúlt években.
Felmerült viszont a gyanú, hogy egyesek talán kijátsszák a rendszert, és ezeket a divíziókat arra használják, hogy további, a Forma-1-ben hasznos tudásra tegyenek szert – természetesen a költségplafonon kívül. Az új, TD45-ös technikai direktívát a hírek szerint nemrég kezdte el alkalmazni az FIA, és eszerint a csapatok továbbra is szabadon működtethetik ezeket a részlegeket, ám mindenféle szellemi tudás elszámoltatható kell, hogy legyen a költségvetési plafon alatt, magyarán szólva nem érkezhet ingyen egyazon vállalaton belülről. A Motorsport.com című internetes lap egy bennfentese szerint az új direktívának már vannak is hatásai, egyesek lépésekre kényszerültek, hiszen „az, amit eddig csináltak, már nem megengedett”.
A legfrissebb hírek szerint ráadásul az FIA igyekszik alaposan a csapatok körmére nézni, egészen konkrétan meghallgatja a fent említett, különálló divíziókon dolgozókat, hogy meggyőződjön arról, senki sem szegi meg a szabályokat. A Motorsport.com szerint az FIA még az általuk elvégzett munkákat is kielemzi, hogy azok valóban teljesen elkülönülnek-e a Forma-1-es projekttől.
A költségvetési plafon 2021-es bevezetése óta egyébként a csapatoknak is rá kellett jönniük arra, hogy rendkívül szigorú önellenőrzésre van szükségük annak érdekében, hogy nehogy megszegjék az F1-es szabályokat. Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke például Kanadában azt mondta, közel 50-en dolgoznak a pénzügyi részlegükön.
„A pénzügyi részlegünkön egy 46 főből álló óriási szervezetet hoztunk létre, akik az utolsó csavarig ellenőrzik a költségeinket” – mondta a szakember.
Úgy hírlik, az F1-es csapatok üdvözlik az FIA új technikai direktíváját, mellyel várhatóan jóval hatékonyabban tudják majd kordában tartani a mezőny tagjait.