A Mercedes tavaly a 2. helyen zárta a konstruktőrök versenyét, a győzelmekre és a világbajnoki címre azonban nem volt esélye a csapatnak. Az istállónál már tavasszal úgy döntöttek, drasztikus változtatásokat hajtanak végre versenyautójuk kapcsán annak érdekében, hogy mihamarabb visszatérjenek a győztesek útjára. James Allison, a Mercedes technikai igazgatója azt mondja, pontosan tudják, rendkívül nehéz dolguk lesz idén, ám meggyőződése, hogy kitartó munkával a Red Bull nyomába tudnak eredni.
„Természetesen sokkal szórakoztatóbb nyerni, de a sportot a maga teljes valójában kell szeretni” — fogalmazott az 55 esztendős szakember. „Mindannyian tisztában vagyunk azzal, hogyha nem dolgozunk a legjobban, annak megfizetjük az árát. Azt gondolom, a Red Bull mostani teljesítményét elnézve az egyik leginkább csodálnivaló dolog a kitartásuk, mindig igazán hűek maradtak a feladatukhoz egy hosszú periódus során, és most annak a munkának a gyümölcseit élvezik, ami jó ideje elkezdődött már.”
„Tudjuk, hogy ebben a világban soha nem lesz lineáris trend, mindig hullámvasúton vagyunk, vannak pillanatok, amikor pofonokat kapunk, de ezekben a pillanatokban fektetjük le az alapjait a felemelkedésnek. Tudom, hogy meredek lesz az utunk a csúcsra, ugyanakkor abban is biztos vagyok, hogy motiváló — és talán szórakoztató is — lesz.”
„Toto [Wolff] az előttünk álló kihívást az Everest megmászásához hasonlította, én pedig személy szerint azt gondolom, ez a megfelelő hasonlat, hiszen az Everest a legnehezebb kihívás. Ugyanakkor lehetséges, és ezzel a szellemiséggel állunk elébe. Tisztában vagyunk vele, hogy mások a favoritok, de megpróbálunk méltó kihívók lenni.”
„Reméljük, hogy jó munkát végeztünk az új autóval, és megoldottunk néhány olyan problémát, melyek nagyon nyilvánvalóak voltak az elmúlt idényben. És persze vannak más szempontok is. Ha kielemezzük a tavalyi szezon teljesítményét, látható, hogy a Red Bull már az első pillanattól kezdve meghatározó volt, egészen az utolsó futamig. De kiterjesztve a teljes mezőnyre a dolgot, látható, hogy a teljesítmények elkezdtek konvergálódni.”
Allison azt mondja, álláspontja szerint 2024-ben tovább konvergálódik a teljesítmény az F1-es mezőnyben, tehát a csapatok egyre közelebb kerülnek egymáshoz.
„Voltak olyan időmérős Q1-ek, amikor a teljes mezőny 1 másodpercen belül volt, és nem hiszem, hogy ez véletlen — inkább egy olyan trend, ami elkezdődött 2022-ben, tavaly pedig folytatódott. Én személy szerint úgy gondolom, hogy ez a tendencia idén is folytatódik majd. Szóval amellett, hogy remélem, egy jó autóval sikerül előállnunk, az az álláspontom, hogy mindannyian jobban összerázódunk majd. Ha pedig ez a tendencia megerősítést nyer, akkor más aspektusok jelentik majd a különbséget, a műveleti dolgok, a versenyzők teljesítménye, az autó általános megbízhatósága, a verseny menedzselése — ezek a tényezők mind meghatározhatják a hierarchiát.”
„Az év ezen szakaszában mindig van bennünk egyfajta aggodalom, lelkesedés és némi félelem — ez mindenkinél jelen van, gondolom, a Red Bullnál is. Olyan szezont zártak, mely során nagyszerű eredményeket értek el, de nem hiszem, hogy abban a bizonyosságban hajthatják álomra a fejüket, hogy senki sem fogja legyűrni őket. Ezekben a hetekben azon tűnődünk, mit csinálhatnak az ellenfeleink, és biztosíthatok mindenkit, ez minden istállónál így van.”
„Mi a magunk részéről azt reméljük, hogy a korábbi versenyautónk néhány problémája véglegesen megoldódott, az autó hátulja kevésbé bizonytalan, mint a 2023-asé, és javult a kezelhetőség. Jelenleg csak a szimulációk eredményeit láthatjuk, de alapos okunk van azt feltételezni, hogy javult a helyzet. De továbbra is adott a munka az autó könnyebbé tételével kapcsolatban, valamint az az extra, ami az erőforrás kalibrálásából származik.”
Miközben a Mercedesnél gőzerővel dolgoznak még az idei versenyautón, természetesen már javában készülnek a Forma-1 új érájára is, 2026-ban ugyanis jelentősen megváltoznak a sportág motorszabályai, és az autókra vonatkozó regulákon is nagy mértékben módosítanak.
„Nyilvánvalóan ez egy olyan dolog, amire már fókuszálunk, a következő nagy kihívás” — mondta Allison. „Másfelől viszont van most egy versenyautó, amit hamarosan bemutatunk, és vár ránk egy kihívásokkal teli idény is, amit követ majd még egy a jelenlegi szabályozás szerint. De meggyőződésem, hogy a mezőnyben már minden csapatnak van programja 2026-ra, miközben reménykednünk kell abban, hogy a technikai előírások véglegesen egyértelművé válnak.”
A Mercedes csütörtökön jelentette be, James Allison szerződését meghosszabbították, így a technikai igazgató még jó néhány évig segítéségére lesz a csapatnak. Akárcsak Toto Wolff, aki nemrég 2026 végéig írt alá a német F1-es csapattal.
„A stabilitás kétségkívül hozzáadott érték egy csapaton belül” — mondta Allison. „Az a tudat, hogy Toto még sokáig ellátja a feladatait, illetve én magam is, segít abban, hogy a csapat a lehető legjobban tudjon dolgozni, és szerintem ez fontos szempont a partnerekkel való kapcsolat tekintetében is.”