Robert Kubica a 2006-os Magyar Nagydíjon mutatkozott be a Forma-1-ben a BMW Sauber színeiben, 2008-ban pedig a hinwili istállóval első és egyetlen futamgyőzelmét is megszerezte a Kanadai Nagydíjon. A BMW kivonulása után, 2010-ben szerződött a Renault-hoz, a 2011-es szezont megelőző télen azonban balesetet szenvedett egy olaszországi raliversenyen, és súlyosan megsérült a karja.
A baleset gyakorlatilag derékba törte a lengyel pilóta pályafutását, ami akkor történt, az pedig különösen annak fényében igazán fájó, hogy azóta kiderült, Kubica a Ferrari versenyzője lehetett volna, előszerződése volt ugyanis a maranellóiakkal a 2012-es szezonra. Ha tehát nincs a sorsfordító baleset, Fernando Alonso csapattársa lehetett volna a patinás olasz istállónál.
“Én és Alonso a Ferrarinál? Mindig rendkívül nagyra tartottam Fernandót, és még mindig nagyon tisztelem őt” – mondta a lengyel versenyző a Gazzetta dello Sportnak. “Amikor együtt versenyeztünk az F1-ben, kölcsönös volt a tisztelet. Sokszor mondják, egy versenyző számára a csapattársa az első ellenfél, akit le kell győzni. Én viszont mindig is úgy gondoltam, hogy a győzelemhez mindenkit le kell győzni, még a csapattársadat is.”
“Ugyanazzal az autóval legyőzni Fernandót nehéz lett volna, de akárhogy is, szívesen álltam volna a kihívás elé. Sok dologról ugyanúgy gondolkodunk, az pedig, ha két versenyző remekül kijön egymással a garázsban, előnyös egy csapat számára. Potenciálisan persze nagyon rizikós páros lettünk volna, valójában viszont szerintem nagyszerű dolgokat értünk volna el együtt.”
“Ennek a forgatókönyvnek kellett volna megvalósulnia, mielőtt történt a balesetem, mert 2012-ben a Ferrarihoz szerződtem volna, ahol Fernando versenyzett. De nem így alakult, mert az élet másképp alakította a forgatókönyvet.”
Kubica egyébként 2019-ben visszatért az F1-es mezőnybe, hiszen szerződést kötött a Williamsszel, ám a brit istállóval komoly eredményeket nem tudott elérni. Később, 2021-ben két versenyen még rajthoz állt az Alfa Romeóval, ahol a koronavírusos Kimi Räikkönent helyettesítette. Érthető módon máig nagy csalódá számára, hogy annak idején nem lett a Ferrari versenyzője, idén azonban az Endurance-világbajnokságon [WEC] állhat rajthoz az AF Corse színeiben – méghozzá a maranellói gyártó egyik autójával.
“Most úgy örülök ennek az új kalandnak Le Mans-ban a piros autóval, mint amikor aláírtam a Ferrarihoz. Hogy meddig fogok még versenyezni? Nagyon szerencsés vagyok, hogy a szenvedélyem a hivatásommá vált. Minden évben ugyanolyan imádatot érzek a motorsport iránt. 39 évesen is ez a motor hajt. Megijeszt, ha arra kell gondolnom, hogy kiszálljak és egy olyan munkakörnyezetet találjak, ahová talán nem passzolok. Versenyző vagyok, versenyezni akarok. Jól érzem magam ott, ahol vagyok, szóval megvan a kockázata, hogy még jó néhány évig versenyezni fogok.”