A Nemzetközi Automobil Szövetség komolyan tervezi, hogy 2011-től bevezeti az elektronikusan vezérelt mozgó szárnyakat a Forma-1-ben. A szövetség kiadta előzetes szabálytervezetét, mely több meglepő módosítást tartalmaz.
A Nemzetközi Automobil Szövetség komolyan tervezi, hogy 2011-től bevezeti az elektronikusan vezérelt mozgó szárnyakat a Forma-1-ben. A szövetség kiadta előzetes szabálytervezetét, mely több meglepő módosítást tartalmaz.
A Motorsport Világtanács szerdán ült össze Párizsban, hogy átbeszélje a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA), a csapatok, és a nagyvállalatok által korábban összeállított szabálymódosítási tervezetet, melyet még az év vége előtt véglegesíteni szerezne.
Azok után, hogy az egységes karosszériák használatát a csapat már korábban elvetették, a FIA tervei közt szerepel, hogy a 2011-es idénytől kötelezővé teszi az egységes padlólemez, és a radikálisan új elven mozgó szárnyak alkalmazását a királykategóriában.
Az irányító testület által kiadott többoldalas szabálytervezetben többek között a következők olvashatók: “Az első és hátsó szárnyak talán elektronikusan lesznek kontrolálva, de egy bizonyos határon belül, melyet a FIA versenyről versenyre határoz meg. Ez csökkenti a légellenállást az egyenesekben, mely üzemanyag megtakarítással jár, és biztosítja a megfelelő leszorító erőt a kanyarokban, a fékzónákban, illetve a kigyorsítási fázisok alatta, tehát a köridők nem változnak. Az üzembiztos design, melyet a repülőgépeknél is alkalmaznak, kötelező lenne.”
Ennél jóval radikálisabb javaslat, miszerint a szövetség szabályozná az autók padlómagasságát a versenyek alatt, hogy elősegítse az előzéseket. “A FIA kötelezővé tenné a turbulencia szenzor használatát, mellyel maga látná el a csapatokat. Mikor nagy turbulencia szint lép fel, ami akkor történhet meg, ha közel kerül valaki az előtte állóhoz, akkor az autó padlómagassága egy külső szenzor (melynek paramétereit és határait a FIA versenyről versenyre határozza meg) hatására megváltozik, hogy kiegyenlítse a követő autó teljesítménycsökkenését.”
“Mihelyt megnyílik az út a versenyző előtt, és az autó szabad térben száguld, a padlómagasság visszaáll az alapértelmezett szintre. Ez a megoldás teljes mértékben kikompenzálná azt a leszorító erő veszteséget, melyet a követő autó elszenved a mai Forma-1-ben.”
A karosszériára vonatkozó megszorítások mellett a FIA megerősítette, hogy többé-kevésbé összeálltak az energiatakarékos motorokra vonatkozó szabályok, melyek magában foglalják az energiatároló rendszer bevezetését 2011-től. A szövetség azt is elárulta, hogy nagy valószínűséggel tovább csökken a motorok hengerűrtartalma, és a jövőben 1.3-1.5 literes 4 hengeres erőforrások kerülnek bevezetésre, továbbá eltörlik a fordulatszám szabályzást, és az energialimitet.