Míg az első szuzukai gyakorlást még száraz aszfalton teljesíthette a mezőny, a második szabadedzésen már esős körülmények fogadták a csapatokat. A vizes pályán pedig kevesen próbálkoztak, mindössze öt versenyző futott mért kört, heten pedig egyáltalán ki sem gurultak a garázsukból.
„Sajnálatos, hogy nem köröztünk ezen az edzésen. Változtattak a gumiszabályon, ezért senki sem gurult ki intermediate-abroncsokkal, aminek tényleg semmi értelme” — mondta a történtek után a Forma-1 hétszeres világbajnoka, Lewis Hamilton.
A csapatok azért vonakodtak pályára gurulni az esős körülmények között, mert a 2024-es szezonra módosítottak a sportszabályzaton: igaz ugyan, hogy idén az eddigi négy garnitúra intermediate és két garnitúra esőgumi helyett már öt, illetve három szettet használhatnak fel a versenyzők egy hétvége alatt, kikerült azonban a szabályzatból az a kedvező feltétel, miszerint egy esős pénteki edzésnap esetén egy garnitúra gumit ingyen kapnak a pilóták.
A tavalyi évig azokon a hétvégéken, melyeken nem tartottak sprintfutamot, és egy vagy két szabadedzést esősnek nyilvánítottak, egy extra szett intermediate-abroncsot kaptak a versenyzők — egészen pontosan azok, akik használták is ezt a keveréket az edzésnapon. Mindez azt jelentette, hogy gyakorlatilag egy garnitúra gumit „ingyen” megkaptak a pilóták, feltéve, ha az esős körülmények között pályára is gurultak. A szabályzat ezen pontján azonban 2024-re eltávolították, a csapatok pedig inkább spóroltak a gumikkal pénteken, hogy a lehető legjobb gumileosztással rendelkezzenek az időmérőre és a versenyre arra az esetre, ha további csapadék várható a hétvége folyamán.
„Ezt a szabályváltoztatást nyilvánvalóan az összes csapat megszavazta az FIA-val és az F1-gyel közösen” — mondta Simone Berra, a Pirelli főmérnöke. „Manapság nyilvánvalóan a csapatoknak nem kell visszajuttatniuk hozzánk egy garnitúra intermediate-gumit, miután használták a szabadedzésen, ahogy azt tavaly kellett. És mivel ezen a pályán, ahol fogalmazzunk úgy, hogy elég magas a degradáció, ráadásul lehet eső vasárnap, a legtöbben úgy döntöttek, hogy megtartják az öt szettet használatlanul — eltekintve az RB-től és néhány csapattól, akik futottak ki- és bevezető köröket.”
„Olyasvalami ez, amiről egyeztetni fogunk az FIA-val és a csapatokkal, hogy megtaláljuk a módját annak, hogy körözzenek az edzéseken. Végső soron nem a mi döntésünk, de a következő hetekben ez is témát szolgáltat majd.”
Berra szerint egy egyszerű változtatással könnyen körözésre lehetne bírni a csapatokat egy esős szabadedzésen: a szakember szerint kötelezővé kellene tenni, hogy egy esős gyakorlás után minden istállónak vissza kell szolgáltatnia egy garnitúra intermediate-abroncsot.
„Megtarthatnák az öt szettet kezdésnek, de ha egy edzést esősnek minősítenek, akkor egy garnitúrát vissza kellene juttatniuk” — magyarázta. „Így semmi értelme nem lenne annak, hogy ne használják, és inkább visszaadjanak egy új szettet. Ez egy módja lenne annak, hogy körözésre ösztönözzük őket.”