Ahogyan arról nemrégiben lapunk is beszámolt, a McLaren egy igencsak érdekes trükkel juthatott előnyhöz a múlt hétvégi Azeri Nagydíjon, mely nagyban segíthette Oscar Piastrit a ferraris Charles Leclerc-rel szembeni védekezés során. A bakui utamot követően a közösségi médiában kezdtek el terjedni olyan felvételek, melyek megkérdőjelezik a McLaren hátsó szárnyának szabályosságát — annak felső szárnyeleme ugyanis nagy sebességnél szemmel láthatóan meghajlott. Ez a jelenség további légellenállás-csökkenést eredményezhetett a DRS-rendszer zárt állásánál, amely megnövelhette az autó egyenesbeli sebességét.
A McLaren hátsó szárnyának kialakítása azért is különleges, mert Piastri a verseny során képes volt Leclerc előtt maradni, annak ellenére, hogy ellenfele DRS-előnyt élvezett. A rugalmas szárnyak hosszú ideje problémát jelentenek a Forma-1-ben, hiszen a csapatok folyamatosan keresik az aeroelaszticitás kihasználásának lehetőségét a teljesítmény növelése érdekében, miközben az autók rendre teljesítik a FIA egyre szigorúbb statikus tesztjein.
Pályán, terhelés alatt viszont ezek az alkatrészek másképp deformálódnak, mint a tesztek során, amelyek inkább csak biztonsági alapértékeket állapítanak meg. Ennek eredményeként újabb módszereket vezettek be a szabályok betartatására, például a fedélzeti kamerák felvételeinek nyomon követését, hogy látható legyen, miként deformálódnak a szárnyak, és szükség esetén módosíthassák a szabályokat.
Az ügy kapcsán most az FIA egy közleményt juttatott el a média képviselőinek, melyben azt írták, a McLaren elmúlt időszakbéli eredményei nincsenek veszélyben, hiszen a csapat autója átment a kötelező ellenőrzéseken, a szövetség azonban vizsgálja a rendelkezésre álló bizonyítékokat, így a jövőre nézve akár módosításokat is eszközölhet a szabályok tekintetében.
„Az FIA folyamatosan monitorozza minden autó karosszériájának flexibilitását, és fenntartja a jogot arra, hogy módosításokat kérjen a csapatoktól a szezon bármely pontján” — áll az FIA közleményében. „Ha azonban egy csapat sikeresen teljesíti az elhajlást ellenőrző teszteket, megfelel a szabályoknak és a technikai direktíváknak, akkor teljes mértékben szabályosnak tekinthető, és nem lesznek további indézkedések.”
„Az FIA jelenleg felülvizsgálja azokat az adatokat és extra bizonyítékokat, melyek a Bakui Nagydíj kapcsán merültek fel, és a jövőbeli bevezetés kapcsán fontolóra vesz finomító intézkedéseket. Ez része annak a sztenderd folyamatnak, amikor ellenőrizzük a technikai szabályosságot, és az FIA fenntartja a jogot arra, hogy szabályváltozásokat vezessen be a szezon során, amennyiben szükséges.”
Jó esély van tehát arra, hogy a Forma-1 irányító testülete a jövőben egy új technikai direktíva révén gyakorlatilag megtiltja majd a McLaren trükkös rendszerének használatát. Ha viszont nem így lesz, minden bizonnyal a rivális csapatok is elkezdenek hasonló megoldásokat alkalmazni.
Nyitókép: Tóth Zsombor