Szafnauer a Jake Humphrey által vezetett High Performance című podcast vendégeként beszélt az Alpine-nál töltött másfél évéről, kitérve 2023-as menesztésére és Oscar Piastri szerződése körüli botrányra is, amely során az ausztrál versenyző a McLaren és az Alpine között őrlődött.
Szafnauer — aki 2022 elején vette át a csapat vezetését Marcin Budkowski utódjaként —elmondta, hogy mielőtt csatlakozott volna a csapathoz, azt az ígéretet kapta, hogy minden részleg fölött ő rendelkezhet majd. A valóság azonban egészen másképp alakult.
„Az Alpine-nál néhány dolog rosszul ment. Az egyik az volt, hogy nem volt teljes irányításom a csapat fölött: az emberi erőforrások nem nekem jelentettek, hanem Franciaországnak. A pénzügyi osztály sem nekem számolt be, ahogy a kommunikációs részleg, a marketing és a kereskedelmi csapat sem” – mondta Szafnauer. „Már a kezdetekkor tudtam, hogy ez problémás lesz. Azt mondták, mindenki nekem fog jelenteni, de amikor megérkeztem, nem így történt. Azt hittem, hogy tudom majd kezelni, de hamar rájöttem, hogy ez gondot fog okozni.”
A problémák csúcspontját az jelentette, amikor az Alpine elvesztette a Forma-1-es szerződésekkel foglalkozó bizottság elé került ügyet a McLarennel szemben Oscar Piastri szerződtetése kapcsán. Kiderült, hogy a 2021-es Forma-2-es bajnoknak nem volt érvényes szerződése az Alpine-nal. Szafnauer elmondása szerint a probléma 2021 novemberében, még az ő csatlakozása előtt történt.
„A szerződés sosem lett aláírva. Márciusban kezdtem, fogalmam sem volt róla. A Szerződéselismerési Testülethez rosszul adták be a dokumentumokat, és sosem írtak alá vele szerződést” – magyarázta Szafnauer. „Abban a novemberben volt egy kéthetes időszak, amikor meg lehetett volna csinálni, de nem történt meg. Amikor a CRB döntött, az Alpine elvesztette az ügyet a hibás benyújtás miatt.”
Szafnauer külön kiemelte, hogy a csapat kommunikációs osztálya — amely nem ő alá tartozott — kiadott egy sajtóközleményt, amelyen az ő fotója szerepelt, miközben semmi köze nem volt az ügyhöz.
„Nem is voltam ott! A kommunikációs csapat, amely nem nekem jelentett, úgy gondolta, hogy jó ötlet lesz elterelni a figyelmet az inkompetenciáról azzal, hogy rám helyezik a felelősséget” – mondta. „Aki a képet elhelyezte, korábban nálam dolgozott a Force Indiánál, ezért odamentem hozzá, és azt mondtam: ‘Tudod, hogy ez nem helyes.’ Ő pedig bocsánatot kért, mondván, hogy utasítást kapott erre.”
Szafnauer szerint ez azt mutatta, hogy az Alpine szervezetén belül voltak olyan emberek, akik nem voltak megbízhatóak, és akik szándékosan ártottak neki. „Nem velem dolgoztak együtt. Amikor nem érdekel a csapat teljesítménye, és inkább a saját hatalmi pozíciódat akarod védeni, akkor ilyen dolgokat csinálsz.”
A korábbi csapatfőnök emlékeztetett arra, hogy a Fordnál — ahol korábban dolgozott — létezett egy mondás: „A Ford Motor Company nem autókat gyártott. Karriereket épített” — ezzel utalva arra, hogy néhány ember inkább a saját előmenetelére koncentrált az Alpine-nál, mintsem a csapat eredményeire.
„Ez nem a Forma-1-hez illő hozzáállás, de előfordulhat, ha olyan embereket hoznak, mint például a Renault Csoport tagjai, hogy irányítsanak egy Forma-1-es csapatot. Nem a pályán elért teljesítmény számít, hanem a saját karrierjük.”
Egyedi ajánlat az F1VILÁG.HU olvasóinak: 5000 Ft értékű üdvözlőbónuszt írunk jóvá Tippmixprós számládon! Ne maradj le: lépj be vagy regisztrálj, és használd az F1VILAG5000 bónuszkódot! Kattints ide a részletekért!