Ez az első hivatalos lépés a Toyota részéről a Forma-1 irányába azóta, hogy a 2009-es szezon végén a gyenge eredmények és a globális pénzügyi válság miatt kivonult a sportból. A Toyota elkötelezettsége a versenyzők és szakemberek képzésére óhatatlanul is felvetette a kérdést, hogy ez esetleg egy nagyobb léptékű visszatérés előjele lehet-e a jövőben.
Az egyik opció lehetne például, hogy a Toyota saját hibrid motort fejleszt, és 2028 vagy 2029 körül beszáll a Forma-1-be mint motorszállító. A Toyota vezetősége azonban egyértelművé tette, hogy jelenleg csak a Haasszal kötött együttműködésre koncentrálnak, és az elsődleges cél, hogy az ebből nyert tudást felhasználják a közúti autók fejlesztéséhez.
Masaya Kaji, a Toyota Gazoo Racing motorsport-mérnöki részlegének általános igazgatója elmondta, hogy a szervezetnél nem gondolkodnak a Forma-1-es szerepvállalás bővítésén.
„Jelenleg nincs tervünk motorszállítói szerepre” – nyilatkozta a Motorsport.com című internetes portál azon kérdésére, hogy az új Forma-1-es együttműködés esetleg újra felkeltheti-e az érdeklődést az F1-es szereplésre. „Valójában nincs tervünk saját csapatot indítani a Forma-1-ben. Jelenleg a legjobb választás és lehetőség a Haasszal való együttműködés.”
Bár a Haas-zal kötött megállapodás területei mostanra rögzítésre kerültek, a jövőben még bővülhet az együttműködés. Ayao Komatsu, a Haas csapatfőnöke elmondta, hogy a kezdeti prioritás az volt, hogy meghatározzák azokat a területeket, ahol a Toyota a legnagyobb segítséget nyújthatja.
„Ez nem egy rövid távú projekt” – magyarázta. „Azok a projektek, amelyeket kiválasztottunk induláskor, egyértelműen olyan területek, ahol hiányosságaink vannak, és ahol a TGR már rendelkezik képességekkel.”
„Nyilvánvalóan azokat a projekteket választottuk, amelyek azonnal a legnagyobb hatást gyakorolják. De úgy gondolom, hogy a partnerség során egyre jobban megismerjük egymást, és számos területen dolgozhatunk majd együtt.”
A Toyota szempontjából a Haasszal való együttműködés célja, hogy javítsák a közúti autóik technológiáját.
Takahashi Tomoya, a Toyota Gazoo Racing elnöke elmondta: „Mint tudjuk, a Forma-1-es autók a világ legfejlettebb technológiáit alkalmazzák. Az aerodinamika például rendkívül fontos technológia az elektromos járművek számára.”
„Úgy gondolom, eljön majd az a nap, amikor vissza tudjuk juttatni a Forma-1-ben szerzett technológiát a sorozatgyártásba, és azok az emberek, akik megtapasztalták ezt a magas szintű technológiát, létrehozzák a következő generációs sorozatgyártású autókat. Teljes mértékben szeretném ezt a jövőbeni autók gyártásánál is kihasználni.”
Akio Toyoda, a Toyota elnöke — aki 2009-ben meghozta a döntést a Forma-1-ből való kivonulásról — elmondta, hogy a visszatérés oka a vállalat megváltozott helyzete.
„Abban az időben, amikor kivonultunk a Forma-1-ből, úgy gondolom, hogy a Toyota inkább arra törekedett, hogy nagyobb vállalattá váljon, minthogy jobb autókat gyártson” – magyarázta.
„Elnökként akkor úgy döntöttem, hogy a vállalat céljai az eladások és a nyereség, és hogy ez a fajta tevékenység [Forma-1] nem igazán illeszkedik a vállalati célokhoz. Most viszont egy olyan vállalattá alakulunk át, amely jobb autókat gyárt a motorsport révén. Ehhez olyan emberekre van szükség, akik vállalják a felelősséget ezért.”