Kérdés: Max Verstappen, négyszeres világbajnok. Hogy hangzik ez?
MV: Igen, nagyon jól hangzik. Amikor az ember fiatalon elkezd versenyezni, és látja a legendás pilóták statisztikáit, arra gondol, hogy „ez nagyon lenyűgöző, bárcsak egyszer én is állhatnék a dobogón, nyerhetnék egy futamot, esetleg világbajnokságot.” Már az is elég nehéz, ha valaki egyet nyer. Persze szerencse is kell, hogy a megfelelő csapatnál legyen az ember, és talán több bajnoki címet is szerezzen. Szerencsére mi ezt elértük. Úgy érzem, az első három bajnoki cím ilyen volt. Idén viszont kemény futamokkal indítottunk, és nagyon büszke vagyok arra, hogy ezekben a nehéz versenyeken, ahol nem mi voltunk a leggyorsabbak, összetartottunk csapatként. A gyárban is keményen dolgoztak, higgadtak maradtunk a legtöbb esetben, és alig követtünk el hibákat. Sőt, néhol túl is teljesítettünk. Ráadásul az ellenfeleink is hagytak pontokat ott, ahol nem kellett volna. Ezek mind számítottak, amikor a bajnoki címért harcoltunk.
Kérdés: Christian Horner szerint ez volt a legjobb szezonod. Egyetértesz?
MV: Azt hiszem, igen. Tavaly domináns autónk volt, de mindig úgy éreztem, hogy nem mindenki értékelte igazán, amit csapatként elértünk, például a 10 egymást követő győzelmet. Persze domináns volt az autónk, de talán nem annyira, mint ahogy sokan gondolták. Ezért a tavalyi idényt tartom a legjobbnak, mert még ott is, ahol nem volt tökéletes a beállításunk, az autó versenytempója lehetővé tette, hogy nyerjünk. Azonban nagyon büszke vagyok az idei szezonra is, mert az idény 70%-ában nem mi voltunk a leggyorsabbak, mégis növeltük az előnyünket. Ezért ez is különleges számomra.
Kérdés: Azt mondod, hogy az idény 70%-ában nem ti voltatok a leggyorsabbak. Volt bármikor kétséged afelől, hogy megnyered a címet?
MV: Mindig hinnem kell magamban, de a végén rengeteg ember és tényező kell, hogy összejöjjön, különösen, amikor az autóval problémák adódnak. Az idény közepén nem igazán értettük, mi történik. Nagyon büszke vagyok arra, ahogyan a csapat reagált és javított a helyzeten. Egy ponton úgy tűnt, hogy kicsit el vagyunk veszve, de sikerült rendezni a dolgokat. Austin óta úgy érzem, hogy visszataláltunk, és újra versenyképesebbek lettünk.
Kérdés: Milyen volt idén Lando Norris ellen harcolni a bajnoki címért?
MV: Rengeteg hihetetlen tehetség van most a sportban, és Lando mindenképpen közéjük tartozik. Időnként nagyon megnehezítette a dolgomat. Sok futamon egyszerűen nem tudtunk válaszolni, mert ők gyorsabbak voltak. Egy bajnokságot azonban csak akkor lehet nyerni, ha valaki következetes. Néha túl kell teljesíteni. McLaren jelenleg hihetetlenül erős, és Landót régóta ismerem, így különleges érzés volt egy baráttal harcolni a bajnoki címért. De tiszteljük egymást, és biztos vagyok benne, hogy még sok csatánk lesz.
Kérdés: Lewis Hamiltonnak és Michael Schumachernek hét világbajnoki címe van. Ez most már célként lebeg előtted?
MV: Ehhez lendület és megfelelő csapat kell hosszú időn keresztül. Nem ez a célom. Persze, ha megtörténik, megtörténik, de már így is nagyon büszke vagyok, hogy négyet nyertem. Egyet vagy hetet nyerni ugyanaz – de ha többször is sikerül, az különösen szép. Tudom, hogy ha újra esélyt kapunk, mindent bele fogok adni, ahogy mindig is tettem. Az elmúlt években sokat fejlődtem pilótaként, és kíváncsi vagyok, mit hoz a következő idény.
Kérdés: Hogyan fogod megünnepelni?
MV: Elfogyott a söröm, úgyhogy talán iszom még egyet, aztán majd valami mást próbálok ki. Vezetnem nem kell, úgyhogy „ne igyál és vezess” – ez most teljesen működik.
Kérdés: Össze tudnád hasonlítani azt az érzést, amikor áthaladtál a célvonalon, hogy megnyerd a negyedik bajnoki címedet, az első hárommal? Hogyan értékeled a mai érzelmeket az első háromhoz képest?
MV: Minden bajnoki cím más érzelmekkel jár. Az első érzelmeit semmi nem múlja felül, mert az az álmod és célod, hogy egyet nyerj. Ez az, amiért elkezded az egészet. Az első egyfajta civilizációs mérföldkő volt. Azonban az idény nagyon különbözött a második és a tavalyi évétől, és szerintem ez nagyon szép dolog, mert ha mind hasonlóak lennének, nem lennének olyan izgalmasak. Őszintén szólva, amikor áthaladtam a célvonalon, inkább megkönnyebbülést éreztem: vége. Kemény versenyek sorozata volt mögöttünk, és nagyon örülök, hogy Brazíliában esett az eső.
Kérdés: Max, említetted, hogy nehéz versenyek sorozata áll mögötted. Mennyire bízol a csapatodban, hogy a következő szezonban olyan autót adjanak neked, amellyel az ötödik bajnoki címért harcolhatsz?
MV: Amit tudok, az az, hogy a csapat soha nem adja fel. Rengeteg nagyon kompetens ember dolgozik itt, és élvezem velük a közös munkát. Tudom, hogy számukra is nehéz volt ez az év, nagy volt rajtuk a nyomás. Amikor egy olyan szezon után érkezel, mint tavaly, ahol gyakorlatilag minden rekordot megdöntöttünk, aztán hirtelen az autóval küszködsz, és nem igazán érted, mi történik, az nagyon nehéz. Fontos, hogy nyugodtak maradjunk, és megpróbáljuk megoldani a problémákat. Minden csapattagnak megvan a saját érzelmi reakciója, amit kezelni kell, és ez egyfajta emberkezelés is, mert mindenki másként reagál a jó vagy rossz eredményekre. Büszke vagyok arra, ahogyan mindenki összetartott a nehéz versenyeken. A gyárban is rengeteg elemzés folyt, és Austinra már javulást láttunk a teljesítményünkben, valamint sok ötlet született a következő évre. Néhány dolgot már nem tudtunk megváltoztatni idén, de ezek majd jövőre segítenek. Remélem, hogy versenyképesebb és könnyebben vezethető lesz az autó. Tudom persze, hogy az ellenfelek sem ülnek tétlenül, így a következő év egy nagy csata lesz.
Kérdés: Max, említetted a nehéz időszakokat, amikor sok érdeklődés övezett téged, például Mercedes és Toto Wolff részéről is sokat beszéltek rólad. Volt valaha olyan pillanat, amikor úgy gondoltad, hogy elhagyod a Red Bullt a Mercedesért vagy más csapatért, esetleg visszavonulsz?
MV: Őszintén szólva, minden évben vannak gondolatok az ember fejében arról, hogy meddig szeretné még ezt csinálni, hol szeretné csinálni, hogyan szeretné csinálni. Magánéletben és a versenyzésben is mindig vannak dolgok, amelyeket meg kell oldani. De ezzel nincs baj. Fontos, hogy különválasszuk a magánéletet és a versenyzést. Boldog vagyok, ahol most vagyok. Nagyon lojális vagyok a csapathoz, és értékelem mindazt, amit értem tettek, amikor az F3-ból felhoztak az F1-be, és azóta minden érzelmet együtt éltünk át. Nehéz időkben könnyű lenne búcsút mondani vagy figyelmen kívül hagyni a problémákat. De szerintem sokkal fontosabb, hogy szembenézzünk velük, együtt dolgozzunk rajtuk, és a teljesítményre koncentráljunk. A legfontosabb pedig az, hogy élvezd, amit csinálsz.
Kérdés: Hogyan élted meg a szezon hullámvölgyeit és csúcspontjait?
MV: A szezon csúcspontjai egyértelműen az elején voltak, amikor még versenyképesek voltunk, és sorra nyertük a futamokat. Ez kissé hasonlított a tavalyi évre. A mélypontok a szezon közepén jöttek, amikor küzdöttünk a tempóval, és még dobogóra sem álltunk. Mindig a maximumot hoztuk ki, és összetartottunk. Őszintén szólva, ha 20 év múlva, amikor visszavonulok, visszatekintek erre az évre, a 2024-es Las Vegas-i Nagydíj valószínűleg nem lesz a top 10-ben. De ettől még különleges itt nyerni, és nagyon büszke vagyok arra, hogyan kezeltük az egészet, és hogy ennek ellenére is sikerült győznünk.
Kérdés: Azt mondtad, sokat tanultál magadról. Mit tanultál, és voltak mentálisan nehéz pillanatok az idény során?
MV: Őszintén szólva, én nem igazán gondolok a mentális oldalra, mert számomra ez nem tényező. Amikor az autóban ülök, csak arra koncentrálok, hogy a lehető leggyorsabb legyek. Természetesen frusztráló, amikor az előző évi sikerek után idén nehezebb volt az autó. De ezeken a nehéz pillanatokon keresztül kell dolgozni, együttműködni a csapattal, és nem szabad feladni. Ha feladod, elveszíted a bajnokságot is.