A döntés azt követően született még, hogy az F1 vezetősége még januárban elutasította az Andretti Global csatlakozási kérelmét, az amerikai versenyistálló azonban a General Motorsszal közösen keményen dolgozott a háttérben annak érdekében, hogy a projekt végül megvalósuljon.
Nemrég pedig bejelentették, a General Motors 2026-tól Cadillac néven csapatot indít majd a Forma-1-ben, az istállót pedig az Andretti üzemelteti majd, mely már egy saját bázist is felépített magának Silverstone-ban. A csapat az első két évben vásárolt motorokkal — jó eséllyel a Ferrari erőforrásaival — fog majd versenyezni, 2028-tól azonban már gyári V6-ossal kíván részt venni a világbajnokság küzdelmeiben.
MICHAEL ANDRETTI HÁTRALÉPETT EGYET
A projekt igazgatósági tagja, az egykori F1-es világbajnok, Mario Andretti a Motorsport.com című internetes lapnak nyíltan beszélt arról, hogy milyen akadályok hátráltatták a korábbi Andretti-projektet, és hogy végül hogyan nyílt meg az út a Cadillac előtt. Az áttörés egyik kulcsa az volt, hogy Michael Andretti, az Andretti Global vezetője visszalépett a projekt napi szintű irányításától, ami sokak szerint megváltoztatta az F1 hozzáállását. Mario Andretti szerint azonban nincs ok keserűségre emiatt.
„Igen, talán lehetne ez keserédes érzés, de tudjátok mit? Ez egy ünnep számunkra is” – mondta az amerikai ex-versenyző. „Nem látok semmi olyat, ami továbbra is problémát jelentene. Ez végső soron nem csak Michaelről szólt. Nem volt ilyen egyszerű. Sok minden történt a háttérben, de végül megvalósult. Az igazság az, hogy nem veszítünk lendületet azáltal, hogy Michael egy kicsit háttérbe lépett a mindennapi ügyek irányításában.”
MIÉRT A CADILLAC, ÉS MIÉRT MOST?
Az F1 a Cadillac projektjét azért fogadta el, mert a hosszú távú tervei – köztük egy saját gyári motor 2028-ra – meggyőzőbbek voltak, mint az Andretti korábbi tervei, miszerint Renault-motoros ügyfélcsapatként indultak volna 2025-ben.
Arra a kérdésre, hogy miért kapott zöld utat a Cadillac, miközben az Andretti nem, Mario így felelt: „Nem tudom, hogy volt-e egy konkrét dolog, ami hirtelen megoldotta a helyzetet. Úgy tűnt, voltak személyes ügyek, amelyeket nem értek. De úgy tűnik, hogy Michael döntött arról, hogy háttérbe lép – talán ezt amúgy is fontolgatta –, de erről őt kellene megkérdezni. Az a fontos, hogy minden összeállt. Sok mindent lehetne elemezni, de most már csak arra szeretnék koncentrálni, hogy ez megvalósul.”
EGY TELJESEN AMERIKAI CSAPAT A RAJTRÁCSON
Mario Andretti büszke arra, hogy részese lehet a Cadillac-projektnek, szerinte a Cadillac érkezése nagy hatással lehet az amerikai Forma-1-es rajongókra is.
„Mivel most már három F1-es futam is van az Egyesült Államokban – ami példátlan ebben a sorozatban –, egy teljesen amerikai csapat és egy amerikai pilóta egyaránt vonzó lehet a rajongók számára. Remélem, hogy így a hazai szurkolók is drukkolhatnak majd valakinek, aki közülük való” – mondta Andretti.
FIATAL TEHETSÉGEKET IS KI AKARNAK NEVELNI
A Cadillac tervei közé tartozik, hogy az F2-ben és az F3-ban is indítson csapatokat, ezzel biztosítva lehetőséget az amerikai fiatal tehetségek számára.
„Michael mindig hangsúlyozta, hogy szükség van egy lépcsős rendszerre” – tette hozzá Andretti. „Az IndyCarban ezt már sikerült megvalósítani az Indy NXT révén. Az F3-ban és az F2-ben is terveznek csapatokat indítani, hogy amerikai fiatalok számára biztosítsanak lehetőséget. Sok izgalmas dolog van a láthatáron, és jó érzés részese lenni ennek a kihívásnak.”
Andretti korábban arról is beszélt, a csapat egyik versenyzője 2026-ban az amerikai tehetség, Colton Herta lehet, ám mint fogalmazott, nem sietős számukra a döntés ezen a téren.