A Nemzetközi Automobil Szövetség a vezetői engedély példájára, a csapatok nevezési díját is drasztikusan megemelné a következő évben, mely többletköltséget a pályák biztonsági-, és logisztikai fejlesztéseire fordítaná, amiket meg is nevezett.
A Nemzetközi Automobil Szövetség a vezetői engedély példájára, a csapatok nevezési díját is drasztikusan megemelné a következő évben, mely többletköltséget a pályák biztonsági-, és logisztikai fejlesztéseire fordítaná, amiket meg is nevezett.
Még egy hét sem telt azóta, hogy a versenyzők felemelték a hangjukat a vezetői engedély árának megemelése miatt, az FIA bejelentette, tervei közt szerepel, hogy 150 százalékkal megemeli a nevezési díjat a Forma-1-ben, melyről már a holnap megrendezésre kerülő Motorsport Világtanács ülésén is tárgyalnak majd Párizsban.
A csapatoknak eddig 300.000 eurót kellett fizetniük azért, hogy részt vehessenek a Forma-1-es világbajnoki sorozatban, ám ha az FIA elfogadtatja javaslatát, a jövő évtől ez az összeg 740.000 euróra rúgna, ami hatalmas emelkedés.
Az irányító testület ugyanis azt szeretné, ha a csapatok fizetnének a nagyobb biztonságért, és a továbbfejlesztett logisztikai szolgáltatásokért a versenyeken.
Az FIA azt szeretné, ha a következő szolgáltatásokért fizetnének a csapatok a következő idénytől:
– Az F1MS rendszer, amely lehetővé teszi, hogy a versenyirányítás élő információkat kapjon az autók aktuális helyzetéről a pályán, és fényjelzéseket (piros, sárga, kék, zöld zászlójelek) küldjön az autóknak. Ennek összköltsége 1.026.000 Euró.
– Az elektronikus zászlórendszer kiépítése – amely nem csak jobb láthatóságot biztosít a versenyzők számára, hanem a versenyirányítás dolgát is megkönnyíti, ugyanis pontosabb képet kaphat arról, hol milyen jelzés van érvényben. Ennek összköltsége 1.232.000 Euró.
– Felügyelő Adatrögzítő (SDR), amely az autókba kerül beépítésre, és figyeli a versenygépek paramétereit, illetve adatokat rögzít egy esetleges balesetkor. Ezt a rendszert már hat éve használják, azonban eddig a csapatok közvetlenül a beszállítónak fizettek, míg az FIA azt szerezné, hogy ezentúl rajta keresztül teljesüljön a tranzakció. Ennek költsége 130.900 Euró.
– Egy teljesen új paddock- és garázs információs hálózat, amely lehetővé teszi a biztonságos üzenetküldést, és felválthatja az eddigi nyomtatott levelezést a versenyirányítás és a sportfelügyelők, illetve a csapatok között. Az FIA minden nemű kommunikációja ezen a hálózaton keresztül történne, így nem fordulhatna többet elő olyan eset, ami a tavalyi Japán Nagydíjon, mikor a Ferrari később értesült arról, hogy mindenkinek extrém esőgumival kell megkezdenie a futamot. A hálózat továbbá az F1MS információit, az időjárási- és az autókban lévő SDR és ECU rendszerből érkező adatok is szolgáltatná. Ennek költsége 70.400 Euró csapatonként.
– Időjárás előrejelzés. Ennek költsége egy évre 485.000 Euró.
– Belső adó-vevő hálózat. Ezt a rendszert a csapatok már hat éve használják, mellyel közvetlen kapcsolatba léphetnek a versenyirányítással. Ennek költsége 780.000 Euró. Ezen az összegen egyenlő arányban osztoznak a csapatok.
Tíz csapatot alapul véve, a biztonsági- és logisztikai költségek csapatonként 428.700 euróra rúgnak évente, tehát a jelenleg 300.000 eurós nevezési díjhoz ez adódik hozzá, így jön ki a 740.000 euró.
Bár elsőre drasztikusnak tűnhet a nevezési díj megemelése, mindezt azok után jelentette be az FIA, hogy korábban kijelentette, csak abban az esetben hajlandó aláírni az új Concorde Egyezményt, ha a Forma-1 kereskedelmi jogait igazgató Bernie Ecclestone több részesedést ad a csapatoknak a szponzori és televíziós bevételekből, melyek akár teljes egészében kompenzálhatják ezt a nagymértékű emelést.
Ebből is jól látszik, hogy az FIA elvesztette a türelmét Ecclestone-nal szemben, és a nevezési díj megemelésével arra ösztönzi a csapatokat, hogy álljanak a sarkukra, és “életben maradásukért” ők is követeljenek több részesedést a FOM-hoz befolyt bevételből.
Érdekes megjegyezni, hogy az FIA éppen azét éri el ezzel, hogy a csapatokon keresztül pénzt von el a FOM-tól, hiszen amennyit ad, ugyanennyit vesz el a résztvevő tíz gárdától.
Az FIA továbbá azt is fontolgatja, hogy a nevezésre mindössze egy hónapjuk lesz majd a csapatoknak, a július 1. és július 31. közötti időszakban.