A Nemzetközi Automobil Szövetség mai közleményében választ adott azokra az eddig még tisztázatlan kérdésekre, amik az idei évben bevezetésre kerülő új motorszabályok miatt merültek fel a csapatok körében.
A Nemzetközi Automobil Szövetség mai közleményében választ adott azokra az eddig még tisztázatlan kérdésekre, amik az idei évben bevezetésre kerülő új motorszabályok miatt merültek fel a csapatok körében.
Ahogy arról korábban beszámoltunk, az idei évben változnak a motorcserére vonatkozó szabályok a Forma-1-ben.
A pilótáknak nyolc darab motor áll majd a rendelkezésére egy szezonban, melyekkel úgy gazdálkodhatnak, ahogy csak akarnak, azaz nem kell két egymást követő futamon azonos egységgel indulniuk.
Igen ám, de az új szabályok egészen eddig nem voltak teljesen egyértelműek, ugyanis nem lehetett kiolvasni belőlük, miként büntetik azokat, akik extra motor használatára kényszerülnek.
“Vannak még fehér foltok a szabályokban, amik tisztázásra várnak” – mondta a McLaren leendő csapatfőnöke, Martin Whithmars még január elején az autosport.com-nak.
“Az egyik ilyen pont, ami nem teljesen egyértelmű, hogy mi van abban az esetben, ha egy kilencedik motor használatára kényszerülsz. Egyszer kapsz csak büntetést, vagy minden egyes alkalommal, mikor a kilencedik motort használod? Erre a kérdésre még nem kaptuk meg a választ.”
Az FIA mai közleményében azonban tisztázta a szabályokat, és megerősítette, hogy büntetés csak az extra motor első versenyén kerül kiosztásra, tehát ha egy pilóta a szezon utolsó két versenyén, a Brazil- és az Abu Dhabi Nagydíjon használja a kilencedik motort, csak Interlagosban számíthat büntetésre. Újabb büntetés pedig csak akkor kerül kiosztásra, ha újabb extra motor kerül az autójába.
Az FIA továbbá azt is megerősítette, hogy a csapatok akár büntetlenül is motort cserélhetnek az időmérő és a verseny között, de csak abban az esetben, ha bizonyítani tudják, valóban probléma van V8-as egységükkel.
Korábban ugyanis minden szombati illetve vasárnapi motorcsere – a dzsókeren kívül –rajtbüntetést vont maga után.
Az FIA versenyigazgatója, Charlie Whiting megerősítette, hogy a csapatok nagyobb mozgásteret kapnak majd ezen a téren, feltéve ha bizonyíthatóan probléma van a motorjukkal.
“Sem a motor, sem a motor alkotóelemei nem szerepelnek azon az alkatrészlistán, ami kimondja, hogy mely elemeken lehet dolgozni, illetve mely elemeket lehet kicserélni a parc fermében” – mondta a szakember.
“Azonban a 34.1-es cikkely lehetővé teszi, hogy a technikai delegátus engedélyével hozzá lehessen nyúlni azokhoz. Az engedélyt általában minden csapat megkapja, ha bizonyítani tudja, hogy valami nem stimmel a szóban forgó elemmel, ha az nem lenne teljesen evidens.”
“Éppen ezért, ha egy csapat bizonyítani tudja, hogy gond van a motorjával, akkor azt nagy valószínűséggel büntetés nélkül kicserélheti. Azonban ha feltöri a plombát az eredeti motoron, hogy a hibát orvosolja, azt már nem használhatja újra.”
A Sportszabályzat 34.1-es cikkelye tartalmazza egyébként a kvalifikáció utáni parc fermére vonatkozó szabályokat, és kitér arra, hogy mely elemeket cserélhetik ki a csapatok az autóikban. Bár a motor és a motor alkatrészei nem szerepelnek ezen a listán, egy záradék mégis lehetővé teszi, hogy az egységet kicserélhessék.
“Minden egyes munka, ami nem szerepel a listán, csak az FIA technikai delegátusának engedélyével történhet, egy írásos kérvényt követően. Természetesen a cserealkatrésznek minden tekintetben ugyanolyan paraméterekkel kell bírnia, mint az eredetinek. A kicserélt elemek az FIA-nál maradnak.”