Az FIA csütörtökön közzétette a 2010-es Sport-, és Technikai Szabálykönyvet, amiben néhány nagyon érdekes cikkely kapott helyet, ami mindenki számára egyértelművé tette, hogy a költségvetési sapkát elfogadó alakulatok hatalmas technikai előnyben lesznek a nagy költőkkel szemben.
Az FIA csütörtökön közzétette a 2010-es Sport-, és Technikai Szabálykönyvet, amiben néhány nagyon érdekes cikkely kapott helyet, ami mindenki számára egyértelművé tette, hogy a költségvetési sapkát elfogadó alakulatok hatalmas technikai előnyben lesznek a nagy költőkkel szemben.
Ahogy arról korábban már beszámoltunk, a szigorú költségvetésű csapatokra sokkal enyhébb technikai szabályok vonatkoznak majd, mint azokra, akik a pénzszórás mellett döntenek.
Összegyűjtöttük, hogy mik azok a technikai könnyítések, amik a “kicsiket” segíthetik a 2010-es idényben.
A 40 milliós keretből gazdálkodó csapatoknak nem kell leszabályozniuk motorjaikat, továbbá nem lesz meghatározva, mennyi egységet használhatnak egy szezonban, miközben ismeretes, hogy a “nagyok” motorjai nem pöröghetnek 19.000-nél magasabb fordulatszámon, valamint maximálisan nyolc darabot használhatnak versenyzőnkként. A mennyiségi és élettartambeli megszorítások a motorok mellett, a sebességváltóra sem vonatkoznak a “kicsik” esetében.
Az első szárny dőlésszögét (a körönkénti kettő helyett) korlátlanul változtathatják, és 6 helyett 10 fokos szögváltozás engedélyezett számukra, sőt mi több, automatikusan is lehet vezérelni azt, ami komoly előnyt jelenthet a vezető autó mögött, hiszen ezzel növelhetik a leszorító erőt és a tapadást az első tengelyen. Emellett, a hátsó szárnyak is manuálisan állíthatóak lesznek menet közben, természetesen csak nekik.
A kinetikus energiatároló rendszer (KERS) terén is lesz változás. A kis költségvetésű csapatok dupla olyan erős (80 helyett 160 lóerő extrát adó) eszközt használhatnak majd a következő idénytől, mint a “nagyok”.
A szabályzat már eddig is kimondta, hogy két keréknél többet nem lehet meghajtani, ám most egy olyan kiegészítés kapott helyet ebben a szekcióban, hogy mindez nem vonatkozik a költségvetési sapkát elfogadó csapatokra, azaz négykerékmeghajtású autókat is építhetnek, sőt az sem tiltott, hogy a KERS hajtsa meg az első kerekeket körönként 6.7 másodpercig.
A fent leírtak egyértelműen mutatják, hogy a költségvetési sapkás csapatok sokkal brutálisabb autókat építhetnek, mint ellenfeleik, ami valóban azt fogja eredményezni, hogy kettészakad a mezőny. Persze ennek csak akkor van jelentősége, ha ezek a fejlesztések, és megoldások beleférnek a 40 millió fontos keretbe.
Az a kérdés is felmerül, hogy mindezek mellett, lesz-e esélyük a szigorúbb szabályok szerint versenyző csapatoknak, még akkor is, ha korlátlanul költekezhetnek. Vajon megéri-e majd költséges fejlesztésekbe fogniuk, miközben a többiek az ő költségvetésük töredékéből, simán verik őket.
Minden bizonnyal, a történetnek lesz folytatása, és a szabályok még átesnek egy komolyabb ráncfelvarráson a 2010-es szezon kezdete előtt.
Ha pedig nem, akkor az sem kizárt, hogy az összes csapat arra kényszerül, hogy elfogadja a költségvetési sapkát. Minderre már a jövő héten választ kaphatunk, ugyanis a Spanyol Nagydíj után összeül a csapatok szövetsége.