A Ferrari elnöke, Luca di Montezemolo meg van győződve arról, hogy a tervek szerint a jövő évben bevezetésre kerülő költségvetési sapka egy sportszerűtlen bajnoksághoz vezetne, ami akár teljesen tönkreteheti az egész Forma-1-gyet.
A Ferrari elnöke, Luca di Montezemolo meg van győződve arról, hogy a tervek szerint a jövő évben bevezetésre kerülő költségvetési sapka egy sportszerűtlen bajnoksághoz vezetne, ami akár teljesen tönkreteheti az egész Forma-1-gyet.
Bár az olasz alakulat az FIA csütörtöki bejelentése után nem kívánt reagálni az új szabályokra, di Montezemolo levelet küldött a szövetségnek, amiben aggodalmát fejezte ki a tervezett intézkedések miatt, ugyanis meglátása szerint azok súlyos károkat okozhatnak a Forma-1-nek.
Mosley levélben kérte a csapatvezetőket, hogy legyenek a segítségére, és osszák meg vele gondolataikat az új szabályokkal kapcsolatban, ám mivel eddig nem érkezett válasz, az FIA a Motorsport Világtanács szerdai ülésén elfogadtatta saját javaslatait, többek között a 40 millió angol fontos költségvetési sapka opcionális bevezetését.
Az FIA elnöke ugyanis meg van győződve arról, hogy nem ülhetnek a babérjaikon, és nem várhatnak addig, amíg még egy nagyvállalat (Honda) elhagyja a sportot, hiszen a jelenlegi nehéz gazdasági helyzetben ez bármikor előfordulhat, mellyel veszélybe kerülhetne a sport jövője.
Di Montezemolo azonban úgy véli, hogy a költségvetési sapka nem megoldás a problémákra, különösen nem úgy, hogy azt opcionálisan vezetik be, és azokra, akik azt elfogadják, lazább technikai szabályok vonatkoznak, mint a nagy költőkre, mellyel elkerülhetetlenül kettészakad a bajnokság.
“Minden szempontból nagyon óvatosan felül kell vizsgálnunk az új szabályokat” – írta di Montezemolo az FIA-hoz intézett levelében. “Megjegyzéseim egyelőre csak a költségvetési sapkára korlátozódnak, aminek bevezetését soha nem támogattam, leginkább azért, mert annak betarttatását technikailag nagyon nehéz lenne ellenőrizni.”
“Továbbá a költségvetési sapka miatti viták és nézeteltérések aláaknáznák az egész Forma-1-gyet, és minden résztvevő csapatot károsan érintenének. Valamint felmerül a kérdés, valóban jó ötlet-e két kategóriába sorolni a csapatokat, ami elkerülhetetlenül azt jelentené, hogy az egyik csoport előnyben lenne a másikkal szemben, és a bajnokság alapjaiban sportszerűtlen, és az egyik fél felé elfogult lenne.”
“Ez pedig összezavarná a nézőket, ami nagyon komolyan csökkentené a Forma-1 értékét” – tette hozzá a Ferrari elnöke, aki arra is felhívta az irányító testület figyelmét, hogy a sport alapkövetit lefektető Concorde Egyezmény szerint az FIA nem dönthet a szabályokról az F1 Bizottság jóváhagyása nélkül.
A Ferrari még 2005-ben egy titkos szerződést kötött az FIA-val, miszerint egészen a 2012-es idény végéig elkötelezi magát a Forma-1 mellett, amiért cserébe állítólag 100 millió eurót, illetve kiváltságos jogokat kapott. Az irányító testületnek ez megérte, mert ez akadályozta meg azt, hogy megalakulhasson a gyártók bajnoksága (GPWC). A Ferrari akkor garanciát kapott arra, hogy a korábbi Concorde Egyezményben lefektetett jogok 2010. december 31-ig érvényben maradnak.
Ez a szerződés most jól jöhet a Ferrarinak, ugyanis akár jogi eljárást is indíthat az FIA ellen a költségvetési sapka jövő évi bevezetése miatt, amire di Montezemolo is célzott burkoltan. Azonban a legnagyobb probléma az idő hiánya, mert hónapokba telhet egy ilyen vita megoldása, ami miatt csúszhat a 2010-es szabályok véglegesítése – ez pedig újabb káoszhoz vezetne.
Arról nem is beszélve, hogy a Ferrari csak akkor tudna lépni, ha megszerezné az f1-es csapatok szövetsége (FOTA) teljes támogatását, ami nehéz lenne, mivel a fél mezőny helyesli a költségvetési sapka bevezetését, mert tisztában van azzal, hogy csak így biztosíthatja hosszú távú jövőjét a sportban.
Mosley válaszlevelében kijelentette, nem tart a Ferrari jogi lépéseitől: “Amennyiben a Ferrari úgy dönt, a továbbiakban is korlátlan költségvetésből szeretne gazdálkodni, az új szabályok egyetlen jogától sem fosztják meg.”