A Forma-1-es Csapatok Szövetsége (FOTA) csütörtök éjszaka hivatalosan is bejelentette, hogy nem fogadja el az irányító testület legutolsó ajánlatát, és útjára indítja saját szériáját. Ezzel a bejelentéssel pedig komoly veszélybe került a sport hosszú távú jövője.
A Forma-1-es Csapatok Szövetsége (FOTA) csütörtök éjszaka hivatalosan is bejelentette, hogy nem fogadja el az irányító testület legutolsó ajánlatát, és útjára indítja saját szériáját. Ezzel a bejelentéssel pedig komoly veszélybe került a sport hosszú távú jövője.
A Renault enstone-i főhadiszállásán csütörtökön este megrendezett közel négyórás megbeszélés után a FOTA nyolc tagja – a Ferrari, a McLaren, a Renault, a BMW Sauber, a Toyota, a Red Bull Racing, a Scuderia Toro Rosso, és a Brawn GP – megerősítette, hogy nem fogadja el az FIA szabálymódosítási csomagját, így nincs más választása, mint útjára indítani saját bajnokságát.
“A csapatok nem tudják tovább folytatni az egyezkedést a sport alapvető értékeiről, és nem változtatnak a 2010-es bajnokságra eredetileg beadott feltételes nevezéseiken” – állt a FOTA csütörtök éjszaka kiadott közleményében.
“Ebből kifolyólag, ezeknek a csapatok nincs más alternatívájuk, mint megkezdeni egy új bajnokság elindításának előkészítését, ami tükrözi a résztvevői és partnerei értékeit. Ez a széria egy átlátható kormányzás alatt fog működni, egységes szabályrendszer szerint, újabb belépőket fog megmozgatni, és meghallgatja a rajongók kívánságait, olcsóbb árakat kínál majd a nézőknek, a partnereknek, és más fontos részvényeseknek.”
“A legjelentősebb versenyzők, sztárok, márkák, szponzorok, promoterek, és cégek, melyek a történelem során mindig a motorsportok legmagasabb szintjével voltak kapcsolatban, mind részt vesznek majd az új szériában.”
A csapatok péntekig kaptak haladékot arra, hogy beadják feltétel nélküli nevezésüket a jövő évre, máskülönben veszélybe kerülhet indulásuk a Forma-1-ben.
Az FIA elnöke, Max Mosley szerdán egy utolsó kísérlet tett arra, hogy megoldja a kialakult helyzetet, és felajánlotta, hogy a 45 millió eurós költségvetési plafont akár 100 millió euróra is hajlandó megemelni a jövő évben, és a kormányzás módjáról is készen áll egyezkedni, ám ehhez az kell, hogy az összes csapat beadja feltétel nélküli nevezését a pénteki határidőig.
A csapatok erre a Renault főhadiszállásán megrendezett megbeszélésükkel reagáltak, ahol megállapodtak arról, hogy nem fognak tovább egyezkedni az irányító testülettel a sport alapvető értékeiről.
A FOTA sajnálatát fejezte ki, hogy erőfeszítéseik, melyek mind arra irányultak, hogy jobbá tegyék a Forma-1-et, elutasításra kerültek az FIA és a FOM által.
“A FOTA múlt szeptemberi megalakulása óta a csapatok teljes egységben dolgoztak, és mindent megtettek azért, hogy az FIA-val, és a FOM-mal együttműködve, jobbá tegyék a sportot” – állt a közleményben.
“A példa nélküli gazdasági válság elkerülhetetlenül hatalmas kihívás elé állította az egész forma-1-es közösséget. A FOTA nagyon büszke arra, hogy minden eddiginél jelentősebb intézkedéseket vezetett be, amikkel soha nem látott módon csökkentette a költségeket a sportban.”
“A nagyvállalatok csapatai segítséget nyújtottak a független alakulatoknak, melyek közül néhány most biztosan nem lenne a sportban a FOTA kezdeményezései nélkül. A FOTA csapatai egy jelentős önkéntes költségmegszorításban is megegyeztek, ami egy életképes modellt biztosít a jövőre nézve.”
“Ezen erőfeszítések után a csapatok megerősítették az FIA-nak, és a kereskedelmi jogok tulajdonosának, hogy készen állnak elkötelezni magukat a sport mellett 2012 végéig.”
“Az FIA és a kereskedelmi jogok tulajdonosa viszont kampányba kezdett, hogy szétbomlassza a FOTA-t. A csapatok többségének kívánságai figyelmen kívül lettek hagyva, pedig a FOTA mindig is a kompromisszumokat kereste.”
A bejelentés bizonyára beárnyékolja majd a hétvégi Brit Nagydíjat, melyet utoljára rendeznek meg Silverstone-ban, ahol még számos szócsatának lehetünk majd fültanúi, hiszen Mosley, aki holnap a helyszínen lesz, nem fog engedni, és új csapatokkal töltheti fel a megüresedett rajtrácsot a jövő évre.
A Ferrari és a Red Bull két csapatának sorsa továbbra is kérdéses, ugyanis az FIA meg van győződve arról, hogy az említett három csapatnak érvényes nevezése van, még egy 2005-ben kötött szerződésük alapján.