A Forma-1 élcsapatai vélhetően nem adnak majd lehetőséget ifjú versenyzőknek 2014-ben, a fél órával kibővített pénteki első szabadedzéseken.
A Forma-1 élcsapatai vélhetően nem adnak majd lehetőséget ifjú versenyzőknek 2014-ben, a fél órával kibővített pénteki első szabadedzéseken.
A királykategória alakulata múlt héten, Szingapúrban egyeztek meg arról, hogy a következő szezonban az első szabadedzések nem 90 percig, hanem 2 óráig tartanak majd. Mindezt a Motorsport Világtanács (WMSC) hagyatja jóvá a héten.
Ross Brawn, a Mercedes csapatfőnöke azonban az ESPN F1-es weboldalának nyilatkozva elárulta, nem valószínű, hogy az extra fél órában tehetséges fiatalok foglalhatják el autóikat a jövő évben.
„Azt hiszem, mi kitartunk saját versenyzőink mellett” – mondta a szakember. „Az egyik legfőbb változás, hogy kapunk egy extra garnitúra gumit az első fél órára, ami szerintem remek dolog, viszont a versenyzőcsere nem olyan egyszerű folyamat egy tréning során.”
„Ha az adott pilóták között túl nagy az eltérés, akkor nincs könnyű dolga a csapatnak, de persze megvalósítható. Mi viszont nem igazán fontolgatjuk, mert fontos, hogy versenyzőink a lehető legtöbb időt töltsék el az autóban.”
„Persze lesznek csapatok, akik vonzónak találják majd ezt a lehetőséget, de azt gondolom, azok az istállók, melyek a futamgyőzelmekért, és a világbajnoki címekért harcolnak, nem tartoznak majd közéjük.”
Hasonlóképp vélekedik Martin Whitmarsh, a McLaren csapatfőnöke, aki kételkedik abban, hogy az élcsapatok élnek majd ezzel a lehetőséggel. Ha azonban a szabályok határozottan előírják a fiatal versenyzők szerepeltetését, kénytelenek lesznek alkalmazkodni.
„Mi nem igazán szeretnénk élni ezzel” – mondta a brit szakember. „Meg tudom érteni egyesek álláspontját – nagyon nehéz dolguk van a fiatal versenyzőknek, kevés a tesztlehetőség, ez a lehetőség pedig bátoríthatja őket.”
„Mindazonáltal azt gondolom, a kisebb csapatok ellen dolgozik majd ez az egész, hiszen a csapatoknak jelenleg van egy olyan egyedülálló lehetőségük, hogy voltaképp eladhatják az első edzéseket. Sokan így fognak tesznek, és ez egy meglepően fontos bevételi forrás egyes alakulatoknak. De ha minden csapat így tesz majd, akkor csökkeni fog mindannak az értéke, amit ezek a kiscsapatok kínálnak.”
„Szerintem egyetlen élcsapat sem élne ezzel a lehetőséggel, hacsak a szabályok nem írják elő feketén-fehéren. Ami minket illet, vélhetően azon gondolkodnánk, hogyan tudnánk ezt az extra fél órát felhasználni különféle aerodinamikai tesztekre.”
„Nem igazán a teljesítményre, a köridőkre, illetve a beállításokra mennénk rá, hanem változtatgatnánk a komponenseken, és adatokat gyűjtenénk az egyenesekben. Szóval talán nem is érnék el ezzel a kívánt hatást.”
„A Forma-1-ben gyakran előfordul, hogy egy hirtelen döntés nem várt következményekkel jár, és a csapatok kitalálják, hogyan fordíthatnák az adott változásokat a maguk javára, nem feltétlenül igazodva az eredeti szándékokhoz. Szóval szerintem alaposan meg kell fontolni az ilyesmit!”