Súlyos ralibalesete után 7 évvel újra Forma-1-es versenyző lehet Robert Kubica. A lengyel pilóta Felipe Massa helyét veheti át a Williamsnél, ha a brit istállónál kellőképp meggyőzőnek tartják az abu dhabi teszten látottakat. Egy, már-már elfeledett F1-es pályafutás szökkenhet szárba ismét!
2017. augusztus 2., 18:35
A Hungaroring sajtóterme csordultig megtelt újságírókkal – mindenki arra kíváncsi, mennyire volt eredményes Robert Kubica F1-es tesztje, melyen először vezethetett aktuális, a 2017-es Forma-1-es szabályoknak megfelelő versenyautót.
A Magyar Nagydíjat követően a korábban súlyos ralibalesetet szenvedett lengyel a Renault versenyautójával róhatta a köröket, nem is akármennyit: 142-szer ment körbe a Hungaroring forró aszfaltján, biztos jelét mutatva annak, fizikai akadályai aligha lennének visszatérésének.
„Nem voltak fájdalmaim, ami azt illeti, nagyon jól éreztem magam” – mondta a dolgos nap után Kubica a Hungaroringen megtartott, rögtönzött sajtótájékoztatón. „Persze fáradt vagyok. Forró nap volt, és 8 órán át köröztem. Csak 10 percekre szálltam ki az autóból.”
Mivel a Renault-nál azóta már bezáródtak a kapuk az F1-es visszatérésre, Kubica időközben a Williamsszel került igazán szoros kapcsolatba, és még októberben két alkalommal is tesztelhetett a csapat 2014-es autójával.
Hogy Kubica mennyire is számít esélyesnek arra, hogy átvegye Felipe Massa helyét, azt jól mutatja, hogy a 32 esztendős versenyző a szezonzáró Abu Dhabi Nagydíj után is lehetőséget kapott a grove-i istállótól – ezúttal viszont már az aktuális, FW40-es modellel.
2017. november 28. – Abu Dhabi
Bár fizikailag ezúttal sem volt gond Kubica teljesítményével – sőt, a nyári teszt óta a lengyel még fittebbé vált –, kétségtelen, hogy a Williams kockázatot vállalna az ő szerződtetésével. Hiszen vannak dolgok, melyek a szezon során, versenyszituációban derülhetnek ki.
Az mindazonáltal bebizonyosodott, hogy a versenyautó működtetésével alapvető problémái nem lennének – csupán apróbb változtatásokat kellett eszközölnie a csapatnak a kormányon, fontosság szerint elhelyezve a különféle gombokat, illetve kapcsolókat.
A modern Forma-1-es autókban váltófüleket alkalmaznak – a lefelé váltást a bal, a felfelé váltást pedig a jobb kezükkel végzik a versenyzők. Kubica viszont sérült jobb karja miatt ezeket egy kézzel csinálja, a Williams pedig változtatott egy kicsit autójának fejvédő elemén is, hogy a pilótának nagyobb helye legyen arra, hogy mozgassa jobb karját.
Az abu dhabi teszten a Williams számos kérdésre szeretett volna választ kapni vele kapcsolatban – például arra is, hogy mennyire tud következetes köridőket autózni, hiszen a korábbi teszteket mind eltérő körülmények között, eltérő céllal bonyolították le.
Mivel Abu Dhabiban a Forma-1 gumiszállítója, a Pirelli diktálta a programot, a Williams pedig sokat nem változtathatott az autón a versenyhétvégéhez képest, Kubicának fel volt adva a lecke.
KÖVETKEZETES KÖRIDŐK
A keddi tesztnap végén viszont volt lehetőség arra, hogy a következetességgel kapcsolatban is adatokat gyűjtsön a csapat: utolsó előtti, tizennégy körös etapja során rögtön a bokszból kijövet futott három kört, melyek közel azonosak, 1 perc 44,0 másodpercesek voltak. Ezt követően következett hét kör 1 perc 44,1 másodperc és 1 perc 44,4 másodperc közötti időkkel. Az etapot végül kettő, 1 perc 44,7 másodperces körrel fejezte be.
A Williams a teszten rengeteg adatot és információt gyűjtött, melyeket kielemezhet majd a végső döntés előtt. A csapatnak nem lesz könnyű dolga, még akkor sem, ha Kubica eredményeit és teljesítményét össze tudja vetni a teszten szintén dolgozó Lance Strolléval, valamint az orosz Szergej Szirotkinéval.
„Ez egy nagyon összetett téma – a teljesítmény és a sebesség. Az időeredményekből kiindulni meglehetősen félrevezető” – mondta Paddy Lowe, a Williams technikai igazgatója, egyben résztulajdonosa.
Kubica nemcsak kedden, hanem szerdán is versenyautóba ült: ekkor már rövidebb etapokat is teljesített, és kipróbálta a Pirelli ultralágy és a jövő évben bevezetésre kerülő hiperlágy gumikeverékét is. A lengyel öt, egyenként négy mért kört számláló etapot tett meg, gyorsköreit pedig mindig egy-egy levezető kör követte.
A hiperlágy abroncsokkal végül egyetlen mért kört tett meg, ez volt a leggyorsabbja, mellyel 1,934 másodperccel maradt el az élen végző Sebastian Vetteltől. Úgy tudni azonban, hogy Kubica nem a köridőkre hajtott a teszten, ezért nehéz bármit is kiolvasni a köridőkből.
„Robert nem egy szuperhős. Nem ismeri az autót, nem ismeri a gumikat” – magyarázta Paddy Lowe. „Még a pályát sem ismeri annyira. Szóval időbe telt a dolog.”
„Azt már a hétvégén is láttuk, hogy a gumikat nehéz megfelelő hőmérsékleten működtetni, főleg a keményebb keverékeket.”
KIISMERNI AZ ABRONCSOKAT
A gumik tehát szintén óriási kihívást jelentenek Kubicának – és láthattuk az egész idény során, hogy még az aktív versenyzőknek is birkózniuk kell a különféle keverékekkel. Kubica viszont az abu dhabi teszten állítólag úgy érezte, sikerült áttörést elérnie velük, és biztos benne, hogy képes lesz boldogulni a Pirelli abroncsaival.
És nemcsak a gumik miatt optimista: a rutinos versenyző nem törekedne a visszatérésre, ha nem érezné úgy, hogy képes csúcsformában teljesíteni. Az elmúlt hónapokban rendkívül kemény edzésprogramot hajtott végre, és barátságos karaktere a Williams számára is nagyban megkönnyítette a munkát.
Kubica eredményei a Forma-1-ben:
Szezon | Istálló | VB | Pont | Rajt | GY | Pole |
2010 | Renault | 8. | 136 | 19 | 0 | 0 |
2009 | BMW Sauber | 14. | 17 | 17 | 0 | 0 |
2008 | BMW Sauber | 3. | 75 | 18 | 1 | 1 |
2007 | BMW Sauber | 6. | 39 | 16 | 0 | 0 |
2006 | BMW Sauber | 16. | 6 | 6 | 0 | 0 |
VB=Világbajnoki eredmény; GY=Győzelem;
A 32 éves pilóta már a tesztet megelőző hétfőn is órákat töltött el az istálló mérnökeivel, és a pályát is rendkívüli gondossággal járta körbe a csapattal. Az aszfalton eltöltött komoly munkaórák után sem akart pihenni, inkább ott maradt a csapattal, és figyelemmel kísérte Stroll és Szirotkin munkáját.
[su_service title=”Fotók – Kubica a visszatérés útján” icon=”icon: camera” size=”20″]
[/su_service]
JÖVŐKÉP
Bár a Kubica visszatérése körüli történetnek komoly érzelmi töltete is van, a lengyel igazán pozitív előjelekkel várhatja majd, miképp dönt a Williams. Egyre inkább úgy tűnik, ő a legesélyesebb arra, hogy átvegye Felipe Massa helyét a csapatnál – persze rajta kívül többen, például Daniil Kvyat, illetve Paul di Resta is harcban van még a megüresedő helyért.
Ha pedig a Williams Kubica mellett dönt, elkezdhetjük feltenni az unalomig ismert kérdéseket: mire lesz képes a Williamsszel? Harcban lehet a futamgyőzelmekért? Folytatódhat-e egy ígéretes Forma-1-es pályafutás ott, ahol 2011 februárjában derékba tört? Az igenlő választ pedig már előre halljuk a lengyel szájából. S hogy miért?
„Mert jobb versenyzőnek érzem magam, mint korábban. És nincs annál rosszabb, mint amikor az ember felébred reggel, és nincs mit csinálnia!”