A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elnöke, Jean Todt a múlt hétvégén, Monzában elárulta, nem számít arra, hogy 2021-ben új gyártó csatlakozik a Forma-1-hez, habár tervben van a motorszabályok megváltoztatása.
A Forma-1 Stratégiai Munkacsoportja a Szingapúri Nagydíjat megelőzően állapodhat meg véglegesen az erőforrásokra vonatkozó regulák átalakításáról. A cél továbbra is az, hogy hangosabb, olcsóbb, és kevésbé komplex motorokat lehessen használni a Forma-1-ben.
Korábban radikálisabb átalakításokat terveztek – megszabadultak volna például a hőenergia-visszanyerő rendszertől [MGU-H], ám a törekvések továbbra is arra irányulnak, hogy a versenyzők keményebben nyomhassák a gázpedált, és jobb hangjuk legyen az F1-es versenygépeknek.
Az új motorokkal az egyik cél az lett volna, hogy új gyártókat csábítsanak a Forma-1-be, hiszen a Porsche, a Cosworth és az Aston Martin is érdeklődve figyelte a fejleményeket, az FIA elnöke, Jean Todt azonban újságíróknak – köztük az F1VILÁG munkatársainak – nyilatkozva Monzában azt mondta, nem várható, hogy bővül a gyártók sora.
„Egy gyártó részéről [feltehetően a Porsche – a szerk.] volt jele némi érdeklődésnek, de ők azt mondták nekünk, hogy nincsenek abban a helyzetben, hogy elkötelezzék magukat 2021-től” – mondta a szakember.
„Ám ami nagyon fontos volna számukra, hogy tudják, milyenek is lesznek a szabályok, mert erősen érdeklődhetnek majd a jövőben.”
Todt szerint nagyon fontos az, hogy olyan regulákat alakítsanak ki, mellyel megtarthatják a Mercedest, a Ferrarit, a Renault-t és a Hondát.
„Számomra a prioritás az, hogy megtartsuk mind a négyet. Mindig is mondtam, hogy nagyon sportszerűtlen lenne azt mondani ennek a négy, felénk elkötelezett gyártónak, hogy be szeretnénk vonni egy újabbat, szóval változtassunk meg mindent.”
„Mi lenne a helyzet velük? Mi lenne azzal a rengeteg invesztálással, amit az elmúlt években láthattunk tőlük, ha teljesen megváltoztatnánk a szabályokat azért, mert szeretnénk még 1-2 új gyártót?”
„Ez az egyik oka annak, hogy nincs revolúció a motorszabályok tekintetében. Ha most biztosítani tudjuk azt, hogy ez a négy gyártó marad, az már nagy eredmény lenne számomra.”
Todt elárulta, soha nem volt meggyőződve arról, hogy képesek lesznek négynél több gyártót bevonni, miközben motorszabályaik ennyire eltérnek más kategóriákétól.
„Én mindig pesszimista voltak azzal kapcsolatban, hogy a Forma-1 specifikus szabályaival négynél több gyártónk lehet” – mondta.
„Személy szerint azt gondolom, hogy nagyszerű eredmény az, hogy 10 csapatra van négy különböző hajtásláncunk.”
„Szóval nagyon szkeptikus voltam. Ezért is kértem azt, hogy fontoljuk meg a közös szabályrendszert más bajnokságokkal, hiszen vonzóak lehetnénk más gyártók számára is, ha 7-10 ügyfélcsapatuk lehetne. De ez soha nem történt meg.”