Hazánk 1986-ban rendezett először Forma-1-es versenyt az akkor megépült Hungaroringen, idén pedig már 36. alkalommal látogatott Magyarországra a száguldó cirkusz mezőnye.
A Hungaroring versenyrendezési szerződése 2026-ig szól, Palkovics László, innovációs és technológiai miniszter azonban elárulta, a felek között egy 2032-ig szóló finanszírozási megállapodás van érvényben, amit akár 2037-ig is meghosszabbíthatnak.
„Biztosítottam Domenicali urat arról, hogy a magyar kormány elkötelezett a magyarországi Forma-1-es verseny rendezésével kapcsolatban” – mondta Palkovics újságíróknak a Hungaroring paddockjában.
„2032-ig kötöttünk egy pénzügyi finanszírozási megállapodást, és jeleztük neki, hogy mi ezt szívesen meghosszabbítanánk 5-10 évvel. Azt gondolja, hogy ő akkor még itt lesz, szóval egyetértett azzal, hogy 2037-ig ezt az opciót megkaphatjuk – tehát 2037-ig Magyarországon Forma-1-es versenyt rendezünk.”
„Ehhez persze sok mindent kell tenni: ez a pálya ’86-ban épült, és bár rusztikus és múltbeli emlékeket idéz, a modern kor követelményeit már nem elégíti ki. Ezért a Hungaroring és a kormány nekikezdett egy fejlesztési programnak, ezen fejlesztési program keretein belül 2022 és 2023 között a bejárati részt teljesen meg fogjuk újítani, 2023 és 2025 között pedig a paddockot teljesen átalakítjuk, és a lelátókat is sok új funkcióval látjuk el.”
Gyulay Zsolt, a Hungaroring Sport Zrt. elnök-vezérigazgatója arról beszélt, úgy tűnik, hamarosan valóban megvalósulhatnak azok a felújítások, melyekben már évek óta reménykedtek.
„Volt egy négyszemközti egyeztetés a miniszter úr és Domenicali között, és kisült belőle a 2037. Mi ennek nyilván nagyon örülünk” – mondta a szakember. „Majdnem biztosan ki tudom jelenteni, hogy a régóta ígért felújítások – amik már elkerülhetetlenek – meglesznek, hiszen a tervek készen vannak, és három fázisban zajlik majd a felújítás: az első az irodaházakat és a bejáratot, a második a lelátókat és a mögötte lévő 10 ezer négyzetméteres rendezvényteret, a harmadik pedig a paddocképületet érinti.”
„A paddock főépületét elbontjuk, a paddockot pedig közel 20 méterrel kiszélesítjük. Szeptemberben a kormány elé tárhatjuk a kész terveket, és az az ígéret, hogy ezt jóvá is fogják hagyni.”
Amikor lapunk arról kérdezte a Hungaroring első emberét, pontosan mikor is kezdődhetnek a felújítások, és meddig tartanak, Gyulay Zsolt így felelt: „Szeptemberben az irodaházra ki lesz írva a közbeszerzési eljárás, és ha minden jól megy, kora tavasszal elkezdődhet az építkezés. Nagyon bízom abban, hogy a 2022-es futamra a főbejárati rész már készen lesz. A következő ütemet pedig úgy kellene megvalósítani, hogy a 2022-es futam után rögtön elbontani a túloldalon mindent, és egy 10 ezer nézőt befogadó modern lelátót építenénk. Ez a 2023-as versenyre kellene, hogy elkészüljön.”
„A 2023-as futam után pedig a paddock épületet bontanánk el.”
Mindez természetesen érintené a Hungaroring éves kihasználtságát is: az F1Világ kérdésére Gyulay Zsolt azt mondta, valószínű, hogy az építkezési munkálatok idején az F1-en kívül más versenysorozatokat nem fognak tudni vendégül látni.
„Ha a főlelátót 2022-ben elbontjuk, akkor a napi hasznosítás bizonyos részeit meg tudjuk valósítani. De nagy versenyt nem fogunk tudni rendezni. Tehát 2 évet az építkezés elvisz. Érdekes kérdés, hogy a cégünk miből fog működni, de nyilván át kell állnunk egy másfajta működésre. Minimális létszámmal arra kell fókuszálnunk, hogy felkészüljünk a következő évi futamra – és napi hasznosítás, vagy egyéb nemzetközi események nem lehetnek.”
„De azt gondolom, utána sokkal több és igényesebb rendezvényt tudunk megtartani. Hangsúlyoznám, hogy a tervek nemcsak egy Forma-1-es pályát takarnak, hanem egy rendezvényközpontot, ami a fenntarthatóság szempontjából nagyon fontos. Mert arra nagyon büszke vagy, hogy 11 éve, amióta én itt vagyok, mi önmagunkat tartjuk fenn a jogdíjon kívül.”
Arra a kérdésre, hogy magát az aszfaltcsíkot érinti-e a felújítás, Gyulay kifejtette: „Beszéltünk róla, és én nagyon szeretnék egy szimulációt készíttetni egy alternatív előzési zóna kialakításával. A lehetőségét nem zárjuk ki. A pályacsíkot is át kell gondolni, főleg, ha 2037-ig lesz versenyünk.”