Öt másodperces futamközbeni büntetésről folytatnak egyeztetéseket a Forma-1 csapata – a mezőny szerint módosítani kell a szankcionálási rendszeren, máskülönben a jövőben is születhetnek igazságtalannak tűnő ítéletek.
Öt másodperces futamközbeni büntetésről folytatnak egyeztetéseket a Forma-1 csapata – a mezőny szerint módosítani kell a szankcionálási rendszeren, máskülönben a jövőben is születhetnek igazságtalannak tűnő ítéletek.
A Forma-1-es Magyar Nagydíjon Romain Grosjean érezhette magát rendkívül csalódottnak, az általa élete előzésének titulált manőver után ugyanis a versenybíróság bokszutca-áthajtásos büntetéssel sújtotta őt: a történet egyszerű, a francia versenyző a Felipe Massával szemben bemutatott előzés közben négy kerékkel elhagyta a pályát, ami büntetést vont maga után.
A stewardoknak nem volt könnyű dolguk, hiszen vagy ráhagyják Grosjeanra a történteket, vagy bokszutca-áthajtásos büntetéssel sújtják – köztes megoldás nincs, így végül a Lotus pilótájának bűnhődnie kellett.
A királykategória csapatai már számos alkalommal egyeztettek a büntetési szisztéma módosításáról, ennek pedig jövőre eredményét is látjuk majd, hiszen bevezetik a Forma-1-ben a büntetőpontokat. Ennek megfelelően az a versenyző, aki az idény során eléri a 12 büntetőpontot, a következő futamon automatikus eltiltásban részesül. Az incidensek súlyosságától függően a versenybírók egytől három pontig osztályoznak majd a versenyhétvégék során.
Folytak egyeztetések arra vonatkozóan is, hogy a kisebb szabálysértésekért a pilótákat öt másodperces büntetéssel sújtsák a versenyeken, ennek kivitelezése azonban igencsak nehézkes.
„Nehéz megvalósítani, hogy egy versenyző öt másodpercet veszítsen egy versenykör alatt” – mondta a McLaren Mercedes sportigazgatója, Sam Michael a Motorsport-Magazin.com című német szaklapnak, amikor arról faggatták, be lehetne-e vezetni a Forma-1-ben egy olyan rendszert, mint amilyen a német túraautó-bajnokságban már egy ideje működik – magyarán, hogy a szabálytalankodó versenyző egy adott kört kénytelen legyen lassabban teljesíteni.
Romain Grosjean szerint az efféle megoldás igencsak bonyolult.
„Ilyenkor más versenyzőket is akadályozhatnánk” – figyelmeztet a francia.
Márpedig szükség volna egy megfelelő megoldásra, hiszen egy bokszutca-áthajtásos büntetés során a versenyzők mintegy 12 másodpercet veszítenek kihágásaik következményeként.
„Egy köztes megoldás jó volna” – mondta Sam Michael, aki szerint az sem megfelelő, hogy a szabálytalankodó versenyző idejéhez a futam végén hozzáadják az adott másodpercbüntetést, hiszen ebben az esetben a pilóta nem tud reagálni a versenypályán.
Grosjean szerint legfeljebb abban az esetben működhet ez a szisztéma, ha a szabálytalankodó versenyzővel azonnal, még a futam során közölnék, hogy utólag öt másodperces büntetést kap majd.
„Ebben az esetben lehetne nyomni, megpróbálhatnád növelni az előnyödet az üldöződdel szemben.”