A Ferrari hivatalos közleményében megerősítette, hogy egészen addig biztosan nem adja be nevezetését a jövő évi bajnokságba, amíg a szövetség nem változtat eredeti tervén, és nem módosít az opcionálisan választható 40 milliós költségvetési sapkás szabályon.
A Ferrari hivatalos közleményében megerősítette, hogy egészen addig biztosan nem adja be nevezetését a jövő évi bajnokságba, amíg a szövetség nem változtat eredeti tervén, és nem módosít az opcionálisan választható 40 milliós költségvetési sapkás szabályon.
Az olasz gárda már eddig is fenntartásokkal volt az új szabállyal kapcsolatban, ám mai közleményében hivatalosan is bejelentette, hogy nem kíván részt venni a bajnokságban, ha nem lesz változás a szabályokban.
Mindezt az igazgatótanács kedd délutáni maranellói ülése után erősítette meg a legnagyobb múlttal rendelkező f1-es alakulat.
“Az összes csapatra azonosan vonatkozó regulák, a szabályok stabilitása, a FOTA által szorgalmazott módszeres és fokozatos költségcsökkentés, illetve a Forma-1 irányítása az elsődleges szempontok a jövőre nézve” – állt a közleményben.
“Amennyiben ezek az alapelvek nincsenek tiszteletben tartva, és a 2010-re tervezett szabályok nem lesznek megváltoztatva, akkor a Ferrari nem kívánja nevezni autóit a következő évi Forma-1-es világbajnoki sorozatba.”
A jelenlegi szabályok értelmében május 22. és 29. között kell beadni a nevezéseket a 2010-es világbajnoki sorozatba, és a csapatoknak már most fel kell tüntetniük, melyik “kaszthoz” szeretnének tartozni a következő szezonban.
Éppen ez az, ami nem tetszik a csapatoknak – no nem az, hogy most kell dönteniük erről, hanem az, hogy egyáltalán van döntési lehetőségük –, hiszen nem akarják, hogy kétféle szabályrendszer kerüljön bevezetésre az F1-ben, és azok, akik elfogadják a 40 milliós költségvetési keretet, nagyobb technikai szabadságot kapjanak, mint a többiek.
A Toyota és a Red Bull már az elmúlt héten jelezte, hogy a kétszintes bajnokság nem érdekli őket, és készen állnak kivonulni a sportból.
Az Autosport információi szerint a csapatok már egyeztetnek egy átfogó bojkottról, ám a függetlenek, a Brawn GP, a Williams, és a Force India megakadályozhatják ezt, ugyanis ők – érthető módon – nem ellenzik az új rendszert.
“A Forma-1 történetében először, a 2010-es bajnokságban kétféle szabályrendszer kerülne bevezetésre, az önkényesen kialakított technikai szabályokra és gazdasági paraméterekre alapozva” – folytatódott a Ferrari közleménye.
“Az igazgatóság fontolóra veszi, hogy amennyiben ez lesz a szabályozó keretrendszer a jövőben a Forma-1-ben, akkor a Ferrari megszakítatlan jelenléte, amely az elmúlt 60 évben fennállt, végéhez érkezik.”
A Ferrari ezen felül azt is nehezményezi, hogy az irányító testület nem konzultál eleget a csapatokkal, és az elmúlt időben önkényesen, mindenki megkérdezése nélkül vezeti be az általa jónak vélt szabályokat.
“Az igazgatóság csalódottságának ad hangot az FIA módszerei miatt, melyeket az ilyen fontos természetű döntések meghozatalakor alkalmaz, és nem törekszik arra, hogy egyetértésre jusson a konstruktőrökkel, és a csapatokkal” – állt a közleményben.
“A kormányzási szabályok, melyek hozzájárultak a Forma-1 fejlődéséhez az elmúlt 25 évben, figyelmen kívül hagyásra kerültek, mint ahogy azok a szerződésben foglalt kötelezettségek is, amik a Ferrari és maga az FIA között köttettek a szabályok stabilitására vonatkozóan.”
Mindezek fényében, az igazgatóság arra kérte a Ferrari elnökét, Luca di Montezemolót, hogy keressen alternatív tevékenységet a versenycsapat számára, ha netán úgy alakul, tényleg el kell hagyniuk a királykategóriát.
“A Ferrari meg van győződve arról, hogy rajongói szerte a világon meg fogják érteni, hogy ez a nehéz döntés összhangban van a Scuderia motorsportokhoz és magához a Forma-1-hez való hozzáállásával. Mindig is keresni fogja azokat a lehetőségeket, melyekkel népszerűsítheti sport és technikai értékeit.”
“Az igazgatótanács elnöke megbízást kapott arra, hogy értékelje ki a legmegfelelőbb utat és módszert arra, hogy megvédjük a cég érdekeit.”
A Ferrari fenyegetése ellenére az FIA egyáltalán nincs megijedve, sőt számított is az olaszok reakciójára, és biztos abban, hogy sikerül megoldást találniuk a kialakult problémákra. Luca di Montezemolo és az FIA elnöke, Max Mosley továbbá a következő napokban találkozni fog egymással, hogy átbeszélje a lehetőségeket.