A Forma-1 technikai szabályai utoljára 2022-ben változtak meg jelentős mértékben, a Mercedes pedig még mind a mai napig válaszokat keres a talajhatású versenyautók működésével kapcsolatban — habár ezzel így van a legtöbb F1-es istálló. A Mercedes számára viszont gyötrelmesen kezdődött a száguldó cirkusz jelenlegi érája, 2026-ban pedig újfent megváltoznak majd a technikai regulák — az autók és a motorok is jelentős mértékben átalakulnak majd.
Ez ugyanakkor nem jelenti azt, hogy a Mercedes sutba dobja a jelenlegi generációs autó fejlesztéseit, Toto Wolff ugyanis azt mondja, mindent megtesznek azért, hogy 2025-ben a futamgyőzelmekért — és reményei szerint a világbajnoki címért — csatázzanak.
„Ez a kérdés lényege minden évben, és különösen akkor, ha ilyen nagy szabályváltozás van: feláldozod-e az egyik évet a másikért?” – mondta Wolff a Motorsport.com című internetes lapnak adott exkluzív interjújában. „De szeretném Niki [Lauda] mottóját említeni, amikor megkérdezték tőle: ‘Inkább ezt az évet nyernéd meg, vagy a következőt?’ Ő azt mondta: ‘Mindkettőt.’”
„Néha sokkal kevésbé összetett a helyzet, mint gondolnánk. Valószínűleg az emberek és a képességek átállítása a 2026-os szabályokra valamivel korábban megkezdődik, mintha stabilak maradnának a szabályok, de ez nem lesz sorsfordító. Senki sem fogja januárban lekapcsolni a gépeket, hacsak nem vagy teljesen lemaradva. De nincs mit nyerni, mert a 10. és a 7. hely között nincs különbség számunkra. Mi a győzelmekért és dobogós helyekért harcolunk, nem írhatjuk le az évet.”
A Mercedes a nyári szünet előtt remek formát tudott mutatni a Forma-1-ben, hiszen három versenyt is megnyert — az elmúlt időszakban azonban nemhogy a győzelmekért, de még a dobogós helyezésekért sem igen tud harcolni.
„Ez a teljesítményingadozás versenyről versenyre — vagy akár néhány verseny során —nagyon nehezen értelmezhető, miközben változatlan az autónk, az egyik pillanatban versenyt nyerhet, a másikban pedig csak a 6. helyet hozza” – magyarázta Wolff. „Az egyetlen csapat, amelyik nem szenved ettől, az a McLaren, akiknek — úgy gondolom —nagyon stabil alapjuk van, és kevésbé szűk tartományban mozognak, mint mi, így képesek állandó teljesítményt nyújtani.”
„Az összes többi csapat az eufória és a depresszió között ingadozik. A nyári szünet előtt mindenki leírta a Ferrarit, de nagyon erősen tértek vissza. A nyári szünet előtt a Mercedes volt az élen, és ma már egyértelműen nem. Annyira bonyolult azonosítani azokat a tényezőket, amelyek hozzájárulnak a teljesítményhez, hogy néha még a legokosabb emberek is elvesznek benne.”
Amikor arról kérdezték, miért változik ilyen sokat az autók teljesítménye a szezon során, Wolff így válaszolt: „A nyári szünet előtt elég egyértelműen tudtuk, honnan jön a teljesítmény. Ma már kevésbé, mert úgy tűnik, hogy a több leszorítóerő nem mindig eredményez jobb köridőt.”
„Ez nem az évszázad szenzációs híre, de a pálya, a hőmérséklet, a gumik, az egyensúly, az aerodinamika és a pilóta impulzusának kölcsönhatása annyi változóval jár, hogyha minden összhangban van, gyors vagy. De ha csak egy tényező is kilóg, nagyon rosszul nézhetsz ki.”
Wolff nagy értéket lát abban, hogy tudják: a W15-ös nyert már versenyt, tehát nem tekinthetnek kudarcként az idei Forma-1-es szezonra.
„Minden edzés most egyfajta érdekes kihívás, mert össze tudjuk hasonlítani a jó versenyekkel” – mondta. „Láthatjuk, mi változott az autón, mi változott a pályán, mi történt a gumikkal, és így tovább. Nem arról van szó, hogy ne tudnánk, hogy ennek az autónak van tempója. Ez egy futamgyőztes autó.”
És bár a Mercedes idén több versenyt is nyert, ami azt mutatja, hogy egyre inkább ki tudják használni a jelenlegi szabályokat, Wolff szerint a különbség az élen állókhoz képest még mindig túl nagy.
„Az a célunk minden évben, hogy versenyeket nyerjünk” – mondta az osztrák szakember. „Három versenyt nyertünk, ebből kettőt érdem szerint. Tehát ebből a szempontból bizonyos elvárásoknak megfelelünk. De ha az egész szezonra nézünk, akkor nem. Most rendkívül szoros a verseny négy csapat, azaz nyolc autó között. Sajnos a gyenge teljesítmény és a kiesések miatt a különbség az élen álló csapathoz túl nagy. Így olyan helyzetben találjuk magunkat a konstruktőri bajnokságban, ami egyáltalán nem kielégítő.”