A száguldó cirkusz technikai szabályai 2022-ben változtak meg jelentősen, amikor újra bevezették az F1-ben a talajhatású versenyautókat. A cél az volt, hogy izgalmasabbá és látványosabbá tegyék a versenyeket. Ezek az autók viszont akkor nyújtják a legjobb teljesítményt, amikor a lehető legközelebb kerülnek az aszfalthoz, ezért a csapatok így is próbálják működtetni őket rendkívül merev felfüggesztésekkel.
Emiatt viszont nagyon nehéz menedzselni a beállításokat, ráadásul a versenyzők számára sem olyan élvezetes a mostani versenyautók vezetése.
„Ti, srácok, a média a végtelenségig tudtátok emlegetni, hogy magas rake-kel, vagy alacsony rake-kel rendelkező autó, mintha az lenne mindennek a kezdete, a közepe és a vége” — mondta a minap egy interjúban James Allison, a Mercedes technikai igazgatója. „Egy magas rake-kel bíró autó 140 mm-es hasmagassággal rendelkezett, míg egy alacsony rake-kel rendelkező autó hasmagassága 120 mm körül volt” — magyarázta a szakember. „Nos, a mostani autókhoz képest mindkettő sztratoszférikus tartomány!”
„Ezek az autók a 60 mm-es tartományban vannak beállítva. Néhány milliméternyi különbség lehet csak köztük, de mindegyik egyszerűen a talajon van.”
Allison szerint a mostani autók szűkös működési tartománya korlátok közé szorítja a mérnököket.
„Korábban lehetett olyan autónk, mely egy kicsit egydimenziósabb volt az olyan pályákon, melyek egy kicsit egydimenziósabbak voltak. Ha tehát nincsenek nagy sebességű szakaszok, akkor talán úgy tudtad beállítani az autódat, hogy a kanyarok egybeestek azzal, amiben alapvetően jó voltál, és nem szenvedtél horribilisen azzal, hogy egyik vagy másik oldalon túl messzire kerültél.”
„Ha most egy olyan pályára megyünk, ami egy kicsit átfogóbb teszt elé állítja az autót, mint például Austin, ahol vannak igazán gyors szakaszok, lassú kanyarok, közepesen gyors fordulók, és még tisztességes egyenesek is, meg néhány bukkanó, akkor az egy kicsit próbára tesz bennünket. Az egyenesvégi leszorítóerőt is próbára teszi, és erősnek kell maradni a gyors kanyarokban is.”
„És nehéz rávenni az autót, hogy mindezeket a dolgokat egy olyan szabályrendszer szerint végezze el, melynek alapja lényegében az, hogy nem akarsz mást, minthogy a lehető legközelebb legyél a talajhoz.”
Allison azt mondja, meggyőződése, hogy még a Forma-1-ben jelenleg domináló Max Verstappen sem élvezi annyira a mostani autókat.
„Biztos vagyok benne, hogy azért is panaszkodom erre, mert egy ideje már vesszőparipám, de személy szerint nem tartom ezt olyan nagyszerű dolognak. Nem hinném, hogy jó, hogy az autók ilyen apró távolsággal tapadnak a talajhoz, amint elhagyják a garázst. Van valaki, aki a valaha volt legnagyobb előnnyel nyeri a világbajnokságot, és minden oka megvan arra, hogy a legapróbb csavarig imádja az autóját, de kétlem, hogy azt mondaná, hogy ez egy szerethető dolog. Nem olyan, mint néhány éve.”