A monte-carlói utcai helyszín abból a szempontból is egyedülállónak számít az F1-es naptárban, hogy a balesetet szenvedő vagy lerobbanó versenyautókat jellemzően darukkal emelik ki a leggyorsabban a versenypályáról. Az idei versenyhétvégén egészen pontosan 9 ilyen munkagép volt szolgálatban a versenypálya körül, szombaton pedig előbb a Mercedesnél, később pedig a Red Bullnál foghatták a fejüket.
Lewis Hamilton ugyanis a harmadik szabadedzésen, míg Sergio Perez az időmérőn szenvedett balesetet, autóikat pedig darukkal emelték ki a pályáról, a két művelet ráadásul kellően hosszadalmasra sikeredett ahhoz, hogy a helyszínre odasiető fotósok sok-sok fényképet készítsenek a versenyautókról, kiváltképp azok padlólemezeiről.
A csapatok pedig nem is csinálnak titkot abból, alaposan szemügyre veszik majd a Red Bull és a Mercedes megoldásait, az energiaital-gyárosok viszont nem tartanak ettől, szerintük ugyanis pusztán fotók alapján nagyon nehéz lemásolni az ő megoldásukat. Minderről Helmut Marko, a Red Bull motorsport-tanácsadója beszélt a minap.
„Természetesen nem örülünk neki” – mondta a szakember a Motorsport.com című internetes lapnak, amikor a monacói esetről kérdezték. „A padlólemez nagyon fontos, de ha nincs meg a többi elem, és a teljes mögöttes koncepció, akkor nem egyszerű.”
„A Mercedes autója pedig még tovább volt a levegőben. De szerintem senkit nem érdekelt annyira a Mercedes padlólemeze, mint a mi autónk.”
Marko úgy gondolja, hacsak a riválisoknál nincs meg az a tudás, hogy a Red Bull első szárnya és diffúzora miképp működik a légáramlatokat tekintve, akkor önmagában a padlólemez másolása nem jelent nagy értéket.
„Nem csupán a padlólemezről van szó. Együtt kell működnie az első szárnynak és az autó hátuljának. Szóval a dolgok kombinációjáról van szó, és sokkal összetettebb ez annál, mint pusztán a padlólemez.”
A Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner hozzátette, bár Monte-Carlóban közszemlére került autójuk padlólemeze, a riválisoknak már valószínűleg voltak kémfotóik az RB19-esről.
„Nagy illetlenség benézni valaki szoknyája alá!” – mondta viccelődve a brit szakember. „A padlólemezekről készült fotók jönnek-mennek a paddockban. Kisbuszokkal érkeznek, a csapatok pedig dolgoznak az autókkal, a garázsok nyitva vannak, ráadásul minden csapat alkalmaz kémfotósokat, hogy fényképeket készítsenek az autókról, amikor azok darabjaikra vannak szedve. Bevett gyakorlat ez.”
„Szóval nem gondolom azt, hogy ez volt az első alkalom, hogy fotó készült a padlólemezről. De feltehetően most fordult elő először, hogy fellógatták egy darura, de valamennyi csapat mindig erre a tudásra törekszik.”