A riválisok nem a DRS-ben látják a Red Bull sikerének titkát - F1VILÁG.HU

A riválisok nem a DRS-ben látják a Red Bull sikerének titkát

HIRDETÉS
Miközben a Red Bull Forma-1-es csapatának idei dominanciáját sokan részben hatékony DRS-rendszerüknek titulálják, a rivális csapatok egyáltalán nincsenek meggyőződve arról, hogy ez az osztrák istálló sikerének titka.
MIAMI, FLORIDA - MAY 05: Sergio Perez of Mexico driving the (11) Oracle Red Bull Racing RB19 on track during practice ahead of the F1 Grand Prix of Miami at Miami International Autodrome on May 05, 2023 in Miami, Florida. (Photo by Mark Thompson/Getty Images)

Az energiaital-gyárosok már tavaly is pazar formában teljesítettek a Forma-1-ben, idén pedig még feljebb tudtak lépni: a Red Bull a szezon első öt versenyének mindegyikét megnyerte, négyszer ráadásul kettős győzelmet aratott. A csapat teljesítményével kapcsolatban számos teória napvilágot látott, a legtöbb pedig az RB19-es versenygép rendkívül hatékony DRS-rendszerével kapcsolatos.

A rivális csapatok viszont biztosak benne, nem egyetlen terület hatékony működése miatt tart ott a Red Bull, ahol. Az Alpine technikai igazgatója, Matt Harman úgy látja, az energiaital-gyárosok egész egyszerűen egy rendkívül kifinomult platformmal rendelkeznek. 

„Sokat beszélnek a DRS-ről, de ha tényleg beleássuk magunkat az adatokba, akkor nem vagyok annyira biztos a dologban. Azt gondolom, eleve nagyon gyorsak az egyenesekben. Szóval az alapján, amit látunk, ez nem olyasvalami, amit olyan nagyon részletesen meg akarunk érteni” – fogalmazott a szakember.

„Van néhány elképzelésünk. Vannak bizonyos dolgok, melyekről feltehetően fogalmunk sincs, hiszen nekik sincs néhány olyan dologról, amit mi csinálunk. De igazán lenyűgöző az, ahogy képesek működtetni az autójukat. És azt gondolom, ez kétségkívül inspirációt jelent mindannyiunk számára.”

A GP Világa című műsorunkban nemrég mi is foglalkoztunk a Red Bull hatékony DRS-rendszerével – egészen pontosan azzal, ahogy az interakcióba lép az RB19-es padlólemezével. Nem kétséges, hogy az osztrák csapat évek óta rendkívül jó hasmagassággal tudja használni versenyautóit, és tökéletesen kiaknázták a tavaly bevezetett technikai szabályokban rejlő lehetőségeket.

A Haas vezető aerodinamikusa, Juan Molina szerint a Red Bull tökéletes autójának köszönhetően már-már olyan előnyben van, mint azok a csapatok, melyek évtizedekkel ezelőtt aktív felfüggesztésrendszereket használtak.

„Ha belegondolunk az aktív felfüggesztésbe – és nem azt mondom, hogy bárki is használja most –, akkor feltehetően megnyernéd a bajnokságot, ha lenne egy ilyen az autódon” – magyarázta. „Ezért gondolom azt, hogyha megérted, hogy mit csinál az autód, vagy mit akarsz elérni vele, akkor ki tudod hozni belőle a teljesítményt.”

„Feltehetően látni fogunk csapatokat, melyek elmennek ebbe az irányba, és próbálják megérteni, hogyan tudnák minél lejjebb engedni autóikat, hogyan orvosolják a pattogást, majd tökéletesítsék a teljesítményt a gyors és lassú részeken egyaránt, ami nyilvánvalóan fontos a versenyző számára.”

Molina rámutatott, soha nem egyetlen konkrét elem az, ami megadja egy F1-es versenyautó teljesítményét – minden tekintetben tökéletes szinergiákra van szükség.

Hirdetés

„Nemcsak a karosszériáról van szó, hanem arról is, hogy az hogyan működik együtt a padlólemezzel, a hátsó szárnnyal, és milyen különféle alkatrészek vannak az autón. Ahogy fejlődnek a szabályok, közeledünk egy olyan platform felé, ahol kialakul a különbség a lassú részeken és a tempós szakaszokon nyújtott teljesítmény között. A kérdés pedig az, hol akarsz teljesítményt találni?”

„Nagyon fontos a kapcsolat az aerodinamika, illetve aközött, hogy milyen magasan használod az autódat. Ha megnézzük a Red Bullt, láthatjuk, hogy pontosan tudják, hogy mikor milyen magasságon szeretnék használni az autójukat. Ez pedig olyasvalami, ami a szabályozás fejlődésével egyre fontosabbá vélik.”

Arra a kérdésre, hogy mennyire nehéz elérni egy olyan tökéletes platformot, mint amilyennel a Red Bull rendelkezik, Molina így felelt: „Igen… nehéz. Tavaly a mi részlegeink is még fejlődtek, tanultak azáltal, hogy egymással beszélgettek. Idén pedig már sokkal jobbak vagyunk. Látható, hogy nemcsak az aerodinamikáról van szó, hanem arról is, hogy hogyan kapcsoljuk össze ezeket a részlegeket, hogy mit fejlesszünk a szélcsatornában, és hogyan transzformáljuk át valamivé, amit aztán a pályán látunk. Illetve, hogy hogyan állítsuk be az autót. De igen, nem könnyű… Máskülönben mindenki ott tartana, ahol a Red Bull.”

Görgess tovább, a reklám után folytatjuk!

A legfrissebbek

A riválisok nem a DRS-ben látják a Red Bull sikerének titkát
Russell-show és címvédés Vegasban, Sainz megúszta büntetés nélkül – Nézd meg vlogsorozatunk legújabb epizódját!
Verstappen bevallotta, megfordult a fejében a csapatváltás
Marko: Ha Perez jól teljesítene, ismét nagy előnyben lennénk…
Interjú a bajnokkal: Verstappen a nehézségekről, a csapatváltásról, és a 2025-ös évről

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!