Ahogyan arról nemrégiben lapunk is beszámolt, brit médiajelentések szerint a következő idénytől kezdődően változhat a pontozási szisztéma az autósportok csúcsosztályában. A Motorsport.com értesülései szerint 2025-től a legjobb 10 helyezett helyett a legjobb 12 versenyző kaphat pontot, és bár az élmezőnyben nem változik a kiosztott pontok mennyisége, a 8. helytől lefelé több egységet osztanának ki.
A változtatásról az F1 Bizottságának következő ülésén egyeztetnek majd — úgy hírlik, elsősorban a kisebb csapatok lobbija okán. Ahhoz, hogy a szabálymódosítás már 2025-ben érvénybe lépjen, a szavazás során elég lesz az egyszerű többség igenje, tehát az is, ha az FIA és a FOM mellett öt istálló támogatja.
„Én nem vagyok ellenére” — mondta Fred Vasseur, a Ferrari csapatfőnöke. „És miután az Alfa Romeótól jöttem, tökéletesen megértem olykor azt a frusztrációt, ami abból fakad, hogy tökéletes hétvégét teljesítesz, nincs kieső a versenyen, és a 11. helyen érsz célba — amiért 0 pont jár.”
„Momentán végezhetsz a 11 vagy a 20. helyen — ugyanaz. Szóval meg tudom érteni az ebből fakadó frusztrációt.”
A Red Bull csapatát irányító Christian Horner hozzátette: „Jelenleg úgy tűnik, mintha két csoport lenne a Forma-1-ben, a hatodik és tizedik helyezett csapatok között pedig éppolyan kemény a küzdelem, mint az első és ötödik helyezett csapatok között.”
„Azt gondolom, ez is egy olyan dolgok, aminek kapcsán le kell futtatnunk a számokat, meg kell néznünk az elemzést, és azt mondani: min változtatna a dolog? Szóval tárgyilagos vagyok az ügyben.”
Az RB csapatát irányító Laurent Mekies a Motorsport.com kérdésére azt mondta, semmi negatívumát nem látja a módosításnak.
„Természetesen támogatni fogom” — mondta. „Nincsenek már sereghajtók. Hat gyártó van az F1-ben, plusz a Red Bull Racing, szóval mintha 7 topcsapat lenne.”
„Még az utolsó öt csapat is óriási szervezet manapság, és nagyon nehéz elmagyarázni a külvilágnak, a partnereinknek, a rajongóinknak, hogy a 11. helyért harcolunk, ami tulajdonképpen 0 pontot jelent.”
„Ha megnézzük az öt topcsapat versenyképességi szintjét, valamint az autók megbízhatóságát, ez azt jelenti, hogy a legtöbb versenyen gyakorlatilag 0 pontért harcolsz, és nem hiszem, hogy ez helyes. Emellett úgy gondoljuk, hogy meritokratikussabb megoldás is lenne, mert ha a 12. helyezettig pontokat osztanak, akkor elkerüljük annak hatását, ha valami szokatlan történik, és szerez valaki egy 5. vagy 4. helyet az esőben — az ugyanis most azt jelenti, hogy a többiek 10 versenyre otthon maradhatnak.”
„Azt gondoljuk, ennek gyakorlatilag nincsenek negatívumai, szóval remélhetőleg átmegy a dolog.”
A Haas csapatfőnöke, Ayao Komatsu hozzátette: „Mi a hátulütője? Jelenleg 3 csapat van pont nélkül, és nem hiszem, hogy ez jó a sportnak. Ha valaki pontokat kapott volna a 11. és 12. helyekért, kevesebben lennének most pont nélkül.”
„Szóval szerintem ez világosabb a rajongóknak, és a csapatoknál dolgozók motivációjának is jót tesz. Sokkal jobb, ha a 12. helyért kapunk egy pontot, a 11. helyért pedig kettőt — mert ez is jutalom.”
Hogy hogyan is változna a pontrendszer a Forma-1-ben, azt ide kattintva nézheted meg.