A Haas és a Toyota Gazoo Racing — a japán vállalat motorsport-részlege — pénteken jelentette be többéves technikai együttműködését. A megállapodás értelmében a Toyota hivatalos technikai partnere lesz a Haasnak, amely gyakorlatilag a japán gyártó visszatérését jelenti a Forma-1-be a 2024-es Amerikai Nagydíjtól kezdődően.
A partnerség révén a Haas csapata hozzáférést kap a Toyota erőforrásaihoz, beleértve a tervezési, technikai és gyártási szolgáltatásokat, valamint a szimulátor- és szélcsatorna-műveleteket. Cserébe a Toyota Gazoo mérnökei és technikusai részt vesznek a Haas korábbi autóinak tesztelésében (TPC), továbbá a versenyzőkkel, mérnökökkel és szerelőkkel közösen dolgoznak majd.
Miközben az új együttműködés nem érinti a Ferrari és a Haas jelenlegi kapcsolatát – a Ferrari továbbra is biztosítja a V6-os erőforrásokat és egyéb alkatrészeket az amerikai csapat számára –, a partnerség az évek során várhatóan bővülni fog, különös tekintettel a Toyota közreműködésére az aerodinamikai fejlesztésekben.
A Toyota azonban hangsúlyozta, hogy nem tervez motorbeszállítóként vagy csapatként visszatérni a Forma-1-be: „Jelenleg nincs tervünk arra, hogy erőforrást biztosítsunk, és csapatot sem tervezünk indítani” – mondta Masaya Kaji, a Toyota motorsportmérnöki részlegének vezetője.
A korábbi Forma-1-es versenyző, Ralf Schumacher viszont úgy véli, a partnerség mögött komolyabb szándék húzódik meg.
„Számomra ez a Toyota-Haas partnerség egyértelmű jele annak, hogy a Haas eladó” – nyilatkozta a német Sport 1 televíziónak, hozzátéve, szerinte a Toyota így szerezheti meg azt a tudást, amire szükségük van a jövőbeli sikerekhez.
„Fontos, hogy a Toyota változtasson a mérnöki filozófiáján. Az én időmben mindig rotálták a technikusokat egyik osztályról a másikra. De a Forma-1-ben szakértőkre van szükség minden területen, nem olyanokra, akik mindenhez egy kicsit értenek. Az anyagi erőforrások adottak, így bizalommal tekintek a Toyota jövőjére.”
Ezzel szemben Gene Haas, a Haas tulajdonosa korábban határozottan cáfolta, hogy eladná az F1-es csapatot.
„Nem azért szálltam be a Forma–1-be, hogy eladjam a csapatot” – mondta az amerikai üzletember még hónapokkal ezelőtt a Forma-1 hivatalos weboldalának. „Azért vagyunk itt, hogy versenyezzünk és sikeresek legyünk. Nem a pénzért csináljuk, hanem hogy versenyezzünk és versenyképesek legyünk.”
Egyedi ajánlat az F1VILÁG.HU olvasóinak: 5000 Ft értékű üdvözlőbónuszt írunk jóvá Tippmixprós számládon! Ne maradj le: lépj be vagy regisztrálj, és használd az F1VILAG5000 bónuszkódot! Kattints ide a részletekért!
Az eladásról szóló pletykák újra felmerültek akkor, amikor Gene Haas bejelentette NASCAR-csapatának, a Stewart-Haas Racingnek a megszűnését, de gyorsan tisztázták, hogy ez a döntés nem érinti a Forma-1-es istállót.
A Toyota és a Haas közötti együttműködés kapcsán az F1-es csapatot irányító, Ayao Komatsu is megszólalt, aki elmondta, hogy Gene Haas számára a megállapodás „kézenfekvő” volt.
„Nem volt nehéz meggyőzni Gene-t” – árulta el Komatsu. „A jelenlegi pénzügyi szabályok és a sport jelenlegi helyzete mellett nem könnyű ilyen partnert találni. A Toyota Gazoo-val való együttműködés gyors előrelépést biztosít számunkra.”
Komatsu szerint a csapattulajdonos elkötelezett marad a siker iránt: „Gene nagyon elkötelezett, mindig azt kérdezi tőlem: ’Ayao, mit kell tennünk ahhoz, hogy rendszeresen a top 6-ban végezzünk és elérjük a dobogót?’”