Az Alpine anyavállalata, a Renault korábban jelentős összegeket fektetett a Forma-1-es erőforrás fejlesztésébe, a francia gyártó azonban végül úgy döntött, hogy sutba dobja a Viry-Châtillon-i motorprojektjét, ami sztrájkokat és tiltakozásokat váltott ki a munkavállalók körében. Végül nemrég jelentették be, az Alpine ügyfélcsapatként folytatja, a Mercedes erőforrásait használva 2026-tól.
„Ezek az év során meghozott döntések nem voltak könnyűek” – mondta Oakes az F1 Beyond the Grid című podcastjében.„A Viry-téma nagyon személyes a csapat számára, hiszen ez egy csodálatos történet része, amely egy gyári csapat örökségére épült.”
„De az idők változnak; minden sportcsapatnál látjuk, hogy nem lehet a babérokon ülni. Őszintének kell lennünk: az elemzés már azelőtt elkészült, hogy én csatlakoztam, és a vezetőség szintjén született meg a döntés, hogy ügyfélcsapattá váljunk, mert ez szolgálja legjobban a csapat érdekeit. Tudom, hogy nehéz döntés volt, és sok érzelem kapcsolódik hozzá, mert büszkék vagyunk arra, hogy gyári csapat vagyunk. De úgy érzem, ez egy komoly kinyilatkoztatás arról, hogy hová szeretnénk eljutni. Nem azért vagyunk itt, hogy pusztán a mezőnyben legyünk. Előre akarunk törni.”
Oakes hangsúlyozta, hogy a döntés mögött az a vágy húzódott meg, hogy a csapat az élmezőnyhöz csatlakozzon a következő években.
„Végső soron én a legjobb motort akarom az autó hátuljába. Versenyezni vagyunk itt. Azért vagyunk itt, hogy az élre kerüljünk, nem azért, hogy a mezőny végén sétakocsikázzunk. A választásunk kegyetlenül egyszerű volt: a legjobb motort akartuk, hogy a csapat folytathassa az előrelépést.”
Oakes elismerte, nincs garancia arra, hogy a Mercedes erőforrásai 2026-ban dominánsak lesznek, ahogy az a 2014-es hibrid motorok bevezetésekor történt. Az Aston Martin azonban kivált a Mercedes ügyfélköréből, így az Alpine számára logikus választás volt a német gyártó.
„Semmi sem biztos az életben, de pragmatikusnak kell lenni” – mondta a francia szakember. „Nem ismerem teljesen a döntés minden részletét, mert ez még azelőtt történt, hogy csatlakoztam volna. De ha visszanézek a történelemre, az minden alkalommal azt mutatja, hogy amikor szabályváltozás történt, a Mercedes erős volt.”
Oakes szerint a döntés lehetőséget teremt az Alpine számára ahhoz, hogy jobban felmérje jelenlegi autótervezési képességeit, és javítson azokon a jövőben.
„Ami igazán fontos, hogy ez lehetőséget ad arra, hogy önvizsgálatot tartsunk. Jelenleg sem tökéletes alvázat, sem tökéletes motort nem gyártunk, és ebben nagyon őszinték és szerények vagyunk. Ez a döntés arra ösztönöz minket, hogy keményebben dolgozzunk az alváz tervezésén, ami egy olyan kihívás, amit élveznünk kell.”
„Azért jövünk be dolgozni minden nap, hogy bizonyítsuk: a legjobbak vagyunk, jól végezzük a munkánkat, és képesek vagyunk egy jó versenyautót gyártani.”