A Forma-1-es csapatok készen állnak arra, hogy egységes alkatrészeket használjanak a jövőben, mellyel azonnal csökkenteni tudnák a költségeket a sportban, ám egyesek úgy vélik, az egyenmotorok bevezetése túlzás lenne.
A Forma-1-es csapatok készen állnak arra, hogy egységes alkatrészeket használjanak a jövőben, mellyel azonnal csökkenteni tudnák a költségeket a sportban, ám egyesek úgy vélik, az egyenmotorok bevezetése túlzás lenne.
A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) elnöke, Max Mosley kedden a BBC-nek adott nyilatkozatában elmondta, attól tart, hogy ha mihamarabb nem csökkentik a költségeket, akkor komoly veszélybe kerül a Forma-1 jövője.
Mosley tegnap találkozott a csapatok szövetségének (FOTA) elnökével, Luca di Montezemolóval, akivel megegyeztek abban, hogy a jövő hétvégi Kínai Nagydíjat követően leülnek a csapatok illetékeseivel, és megbeszélik, miként lehetne megoldást találni a problémákra.
Bár a Forma-1 kereskedelmi jogait igazgató Bernie Ecclestone elhintette, hogy az egységesített erőforrásokkal lehetne a leghatékonyabban csökkenteni a költségeket, egyes nagyvállalatok már most jelezték, ha ezt a szabályt bevezetik, kiszállnak a sportból.
Annak ellenére, hogy ellenzik az egyenmotorok bevezetését, a nagyvállalatok készen állnak arra, hogy több egységesített elemet használjanak a jövőben, mint például a váltókat.
“Egy egységesített motor az, amit a legkevésbé sem akarunk. Úgy gondolom, hogy vannak más módszerek arra, hogy csökkentsük a költségeket” – mondta a BMW Motorsport igazgatója, Mario Theissen.
“A szakértők olyan dolgokon munkálkodnak, mint az egyes alkatrészek élettartamának meghosszabbítása, a homologizált és egységesített elemek megalkotása. Éppen ezért nem gondolom, hogy mindenképpen szükség lenne az egész erőátvitel egységesítésére, mert ebben az esetben nagyon nehéz lenne a sortban tartani a gyártókat.”
A Honda Racing ügyvezető igazgatója, Nick Fry a következőkkel folytatta az Autosportnak: “Nem akarunk egységes motort, melyet egy másik nagyvállalt gyárt, és minden tekintetben teljesen azonos.”
“A motor a Honda és más motorgyártók szíve. Mi vagyunk a legnagyobb belsőégésű motorgyártók a világon, és egyikünk sem örülne egy olyan motornak, melyet valaki más gyárt. Mi akarjuk tervezni, fejleszteni, és legyártani a motort.”
“Mindemellett természetesen támogatjuk a motorok költségeinek csökkentését. Egy olyan motor, amelynek designja jóval megszokottabb és olcsóbb, a részletektől függően akár el is nyerheti a tetszésünket.”
A Force India csapatvezetője, Colin Kolles a következőket mondta a költségek csökkentésével kapcsolatban: “Nyilvánvalóan a leghatékonyabb megoldás az, ha egységesítjük az elemeket.”
“Mondjuk a fékcsatornákat, melyek nem teszik izgalmasabbá a versenyeket, és a nézők alig 10 százaléka tudja, hogy mik is azok a fékcsatornák. Aztán lehet beszélni az autó hátuljáról, vagy a váltóról. Mindenki gyorskapcsolású váltót használ, miért ne lehetne standardizálni azokat?”
“Még az egységes motorokat is támogatnám. Nem lenne ezzel semmi problémám, hiszen nem vagyunk gyártók. Azonban ez talán egy kicsit sok lenne néhány nagyvállalatnak, mert mindenképpen meg akarják tartani saját identitásukat. Ha egységesítenénk a váltókat, vagy néhány aerodinamikai megoldást, mint például a fékcsatornákat, már az is rengeteg pénzmegtakarítással járna.”
“A motorok élettartamának megnövelésével, az öt vagy tíz versenyes egységek bevezetésével is rengeteg pénzt lehetne megtakarítani, mert nem kellene 44 motort építeni, helyette elég lenne talán csak tízet.”
Theissen azonban optimistán látja a jövőt, mert úgy érzi, a csapatok kivétel nélkül tisztában vannak azzal, hogy mielőbb csökkenteni kell a költségeket a sportban, és azonnali intézkedésekre van szükség – jóllehet 2013-ban (a tervek szerint) bevezetésre kerülnek a teljesen új koncepciós motorok a Forma-1-ben.
“Úgy gondolom, igen konstruktív megbeszélések folynak a FOTA és az FIA között, hogy mit szükséges elérnünk. Erre alapozva, a szakértők előkészítenek egy szabálymódosítási tervezetet, amit majd meg lehet vitatni. A csapatok is azon vannak, hogy mielőbb csökkenjenek a költségek, így biztos vagyok abban, hogy egy ésszerű javaslattal állhatunk elő.”
“Nyilvánvalóan mindenki másképp áll hozzá a dologhoz, vannak a kisebb független csapatok, és vannak a nagy gyártók. Azonban meglátásom szerint csak akkor van esélyünk, ha a javaslat mindenki számára elfogadható, és minden eshetőséget tartalmaz. Éppen ezért sem lehet összedobni azt egy éjszaka alatt. Hosszas tárgyalások és megbeszélések kellene ehhez.”
Theissen továbbá azt is elmondta, hogy a Forma-1-et sem kerüli el a világgazdasági válság, és a csapatok hamarosan érezni fogják annak hatását.
“A Forma-1-re is kihatással lesz, nyilván nem ezen a héten, de a következő hetekben. Ezzel viszont együtt kell élnünk, ahogy más gazdaságoknak, vagy üzleteknek szerte a világon. Amit most látunk az nem más, mint az, hogy napról napra változik a kép, és tiszta sor, hogy senki nem menekülhet el ez elől.”