Az FIA engedélyezné a mozgó szárnyakat az F1-ben - F1VILÁG.HU

Az FIA engedélyezné a mozgó szárnyakat az F1-ben

HIRDETÉS
HIRDETÉS

A Nemzetközi Automobil Szövetség készen áll arra, hogy a versenyek látványosabbá és izgalmasabbá tétele érdekében, rábólintson a mozgó aerodinamikai alkatrészek újbóli engedélyezésére a Forma-1-ben.

A Nemzetközi Automobil Szövetség készen áll arra, hogy a versenyek látványosabbá és izgalmasabbá tétele érdekében, rábólintson a mozgó aerodinamikai alkatrészek újbóli engedélyezésére a Forma-1-ben.

A mozgó aerodinamikai elemek használatát már jó ideje betiltották a királykategóriában, azonban az elmúlt években egyre többen gyanúsították meg a másikat, hogy használja a hajlékony szárnyakat.

Az FIA ennek érdekében először a hátsó, majd az első szárnyat is megerősíttette a csapatokkal, tavaly pedig a hídszárnyat is az orrkúphoz rögzíttette, hogy ezzel is kiszűrje annak menet közbeni elhajlását.

A mozgó aerodinamikai elemek engedélyezésével – ahogy azt korábban a kipörgésgátló esetében is tették –, feleslegessé válnának a költséges vizsgálatok, és a szövetségnek nem kellene plusz energiát fordítania arra, hogy a résztvevőkkel betarttassa ezen szabályokat.

Bár az előzések számának növelése érdekében változtattak a technikai szabályokon – és a következő idénytől lehetőség lesz az első szárnyprofil menet közbeni változtatására –, az FIA elnöke, Max Mosley a Forma-1-es csapatok szövetségének (FOTA) írt levelében további radikális lépések bevezetését sürgeti.

Ahelyett, hogy módosítanának a pontrendszeren, vagy megfordítanák a rajtsorrendet – ami korábban többször is felmerült –, Mosley szerint sokkal átfogóbb változtatásokra van szükség ahhoz, hogy látványosabbá tegyék a versenyeket a jövőben.

“A rajongók az előzések és a kerék-kerék elleni csaták hiányára panaszkodnak” – írta Mosley a csapatvezetőkhöz intézett levelében. “Az aerodinamikai szabályok változását a csapatok szakértői javasolták, és azok már a 2009-es idényben életbe lépnek. Az már csak idő kérdése, hogy megtudjuk, ezek a változtatások a KERS rendszer extra 80 lóerejével kombinálva, valóban elősegítik-e az előzéseket.”

“Voltak olyan javaslatok, melyek a sportszabályzat módosítására irányultak, hogy részben vagy egészben fordítsuk meg a rajtrácsot, illetve adjuk annak a bajnoki címet, aki a legtöbb győzelmet szerezte, és így tovább…”

“Azonban ezek nem jelentenek megoldást arra, hogy amint a leggyorsabb autó az élre áll, elhúz a többiektől. Egyik javaslat sem eredményezi azt, hogy kerék-kerék elleni csatákat láthassunk a jövőben.”

“Éppen ezért a FOTA segítségét kérjük, hogy vizsgálja meg a mozgó aerodinamikai elemek esetleges újbóli bevezetésének kérdését. Ha elég radikális, akkor ez komoly teljesítménybeli előnyt jelenthet a követő autó számára. Jóval egyszerűbb eszközökkel, de ugyanez volt a helyzet az 1960-as években. Ha egy autó bekerült az előző szélárnyékába, veszített a légellenállásából, és gyorsabb volt a másik mögött.”

Hirdetés

“Ez pedig kerék-kerék elleni csatákat eredményezett, különösen az olyan pályákon, ahol hosszú egyenesek vannak, mint mondjuk Monzában. A modern technológiával, a mozgó aerodinamikai elemek használatával el lehetne érni, hogy az autóknak nagyobb legyen a leszorító erejük és kisebb a légellenállásuk, mikor turbulens levegőben vannak.”

“Ezzel pedig minden típusú pályán vérre menő küzdelmek alakulhatnának ki. Ehhez viszont jelentős (lehetőleg automatikus) mozgó aerodinamikai alkatrészek kellenek” – tette hozzá Mosley.

Görgess tovább, a reklám után folytatjuk!

A legfrissebbek

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!