Az FIA készen áll átpréselni javaslatát a csapatokon, és elfogadtatni a jövő évben bevezetésre kerülő költségvetési sapkát, jóllehet a legtöbben túl alacsonynak tartják a 30 milliós keretet, és mindenki számára azonos feltételeket biztosító szabályokat szeretnének.
Az FIA készen áll átpréselni javaslatát a csapatokon, és elfogadtatni a jövő évben bevezetésre kerülő költségvetési sapkát, jóllehet a legtöbben túl alacsonynak tartják a 30 milliós keretet, és mindenki számára azonos feltételeket biztosító szabályokat szeretnének.
Bár a Motorsport Világtanács (WMSC) a McLaren meghallgatása miatt ül össze a mai nap Párizsban, az FIA meg szeretné ragadni ezt a remek alkalmat arra, hogy átbeszélje javaslatát, és elfogadtassa az általa kigondolt költségvetési sapkát.
A szövetség elnöke, Max Mosley a múlt héten levélben kérte a csapatokat, hogy legyenek segítségére, és osszák meg véleményüket a költségek maximálásáról, ám a résztvevők közölték, ehhez nekik jóval több időre van szükségük.
Mindez azért ennyire sürgős az FIA-nak, mert több csapat, köztük a Prodrive, a Lola, és az iSport is arra vár, hogy megtudja, milyen feltételekkel tudna csatlakozni az F1-hez, akár már a következő évadban. Éppen ezért, ha a csapatok nem állnak elő saját javaslatukkal, a szövetség az eredeti elképzelését fogja érvényre juttatni, akár már a mai ülésen.
Az FIA elképzelése a következő: 30 millió fontban állapítaná meg a költségvetési plafont, de a helyzetet nehezíti, hogy ez egy szabadon választható opciós lehetőség lenne, mert azok, akik továbbra is szórni szeretnék a pénzt, a jövőben is megtehetnék.
Természetesen lennének ennek hátulütői, mert ezekre a csapatokra sokkal szigorúbb, a jelenlegihez hasonló szabályok vonatkoznának, míg a korlátozást betartó gárdák nagyobb technikai szabadságot kapnának.
A 30 milliós költségvetésből gazdálkodó alakulatok használhatnák a menet közben állítható első szárnyakat, egy jóval hatékonyabb fenéklemezzel futhatnának, és annyit tesztelhetnének a szezon közben, amennyit csak akarnak, persze a rendelkezésükre álló keret erejéig.
Bár a nagycsapatok támogatják a költségek korlátozását, nagyon kevésnek tartják a 30 millió fontos keretet, nem is beszélve arról, hogy először tisztázni szeretnék, pontosan mi tartozik bele a “költségvetésbe.”
“Szerintem ez egy nagyon komplex dolog. Először is meg kell tudnunk, hogy mi tartozik bele a keretbe” – mondta John Howett, a Toyota elnöke az Autosportnak.
“A Toyotánál úgy gondoljuk, hogy a versenyzők fizetésének is bele kellene tartoznia ebbe, amennyiben tényleg komolyan gondoljuk a költségek csökkentését. Vannak különböző vélemények azzal kapcsolatban, hogy mi tartozik bele a költségvetésbe.”
“Továbbá az is egy fontos kérdés, hogy mi történik azokkal, akik motort szállítanak, nekik nyilvánvalóan nagyobb keretre van szükségük. Tehát ebből kifolyólag esetleg a motornak sem kellene beleszámítania a keretbe?” – tette fel a kérdést az elnök.
Egyes források szerint a csapatok többsége a 60-70 millió fontos keretet tartaná elfogadhatónak, ám az nyilvánvalóan nem hangzik túl jól az FIA-nak, mert ez az összeg már nem biztos, hogy kecsegtető lesz az érdeklődők számára.
Az Autosport úgy tudja, hogy az újonnan belépő csapatok már az első évben 10 millió dollárt kapnának a televíziós jogdíjakból, sőt még az utazási költségeik egy részét is állnák, amennyiben 2010-től 2014-ig, öt évre elköteleznék magukat az F1 mellett.