Ahogyan arról korábban lapunk is beszámolt, sajtóértesülések szerint a Red Bull és a Ferrari a szabályok tisztázását kérte, miután gyanújuk szerint a McLaren és a Mercedes is a regulák határait feszegeti azokkal az első szárnyakkal, melyeket a legutóbbi versenyeken használt.
A belgiumi hétvége óta az FIA kamerákkal monitorozza az első terelőszárnyak elhajlását – elsősorban azért, hogy meggyőződjön arról, terheléses tesztjei megfelelően funkcionálnak-e. A szövetség ezen metódus bevezetésekor állította, nem tervezi, hogy év közben szabálymódosításokat vezet be – ha szükség lesz ilyenre, az majd csak a 2025-ös idényre vonatkozóan történik meg.
Monzában a Ferrari és a Red Bull is megkérdőjelezte a Mercedes és a McLaren által használt első szárnyak szabályosságát, ám e két csapat vezetője nyilvánosan nem akart beszélni erről, ehelyett inkább az FIA-val folytattak diskurzust a kérdésben. A sportot irányító testület aztán közleményt adott ki, ebben leszögezte, minden csapat autója megfelel a technikai szabályok követelményeinek.
„Az FIA minden eseményen ellenőrzi az első szárnyakat, számos vizsgálattal (a felületek megfelelősége, a deformációk megfelelősége) az F1 vonatkozó technikai szabályzata szerint. Minden első szárny jelenleg megfelel a 2024-es szabályoknak. A Belga Nagydíj óta az FIA további adatokat gyűjtött az első és második szabadedzések során, hogy felmérje a dinamikus viselkedéseket egy FIA által előírt videokamerával, amely rögzíti az első szárny azon területeit, amelyek nem láthatók a hivatalos FOM kamerákon keresztül” – áll a szövetség által közzétett kommünikében.
„Ez a gyakorlat legalább Szingapúrig folytatódik, hogy minden csapat különböző típusú pályákon (alacsony, közepes, magas és nagyon magas leszorítóerő mellett) alkalmazza az előírt FIA kameráját.”
„Ez egy nagy adatbázist biztosít majd, amely lehetővé teszi az FIA számára, hogy a lehető legobjektívebb képet alkossa meg a helyzetről, és számszerűsítse a pályán megfigyelt különböző dinamikai mintázatok közötti különbségeket.”
Az FIA hozzáteszi, hogy „egyik alkatrész sem végtelenül merev”, és ez alapot biztosít egy kis mértékű hajlásra adott terhelés mellett. A szabályok kimondják, hogy “az első szárny bármelyik lapjának hátsó éle legfeljebb 5 mm-t hajolhat el, amikor egy 60N-os pontszerű terhelést alkalmaznak a lapra merőlegesen”, a 2024-es technikai szabályzat 3.15.5-ös cikke szerint.
Az FIA hozzátette, hogy „az első szárny az évek során kihívást jelentő terület volt, mivel az aerodinamikai terhelési minták a különböző versenytársak között eltérnek, és ezért nehéz olyan terhelési irányt találni, amely lefedi az első szárnyak minden típusú konstrukcióját.”
Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke Bakuban nyilatkozott a témában — azt mondta, a legfontosabb a tisztánlátás.
„Úgy gondolom, hogy ami minden csapat számára kulcsfontosságú minden ilyen esetben, az a tisztánlátás – elfogadható valami, vagy nem?” — mondta a brit szakember.
„Ha úgy ítélik meg, hogy elfogadható, akkor nyilvánvalóan ez arra ösztönöz, hogy te is hasonló megoldásokat kövess. A szabályozó hatóságnak minden információja és elemzése megvan, nemrégiben kamerákat helyeztek el sok autóra.”
„Szóval, gondolom, ők gyűjtik az adatokat. Ez egyike azoknak a dolgoknak, amelyek kapcsán —ha elfogadhatónak minősülnek — akkor te is ezt az utat választod.”