Az FIA kedden kiadott közleményében rámutatott arra, hogy a FOTA burkoltan ugyan, de azon van, hogy átvegye az irányítást a sportban, és ő diktálja a szabályokat, illetve ő ossza szét a bevételek a jövőben az F1-ben.
Az FIA kedden kiadott közleményében rámutatott arra, hogy a FOTA burkoltan ugyan, de azon van, hogy átvegye az irányítást a sportban, és ő diktálja a szabályokat, illetve ő ossza szét a bevételek a jövőben az F1-ben.
Az irányító testület elárulta, hogy sikertelen volt a csapatok pénzügyi szakértőivel lefolytatott hétfői megbeszélése, ahol elvetette a FOTA költségcsökkentésre irányuló javaslatait, így továbbra is fennáll a rivális széria megalakulásának lehetősége.
Az FIA azt is kijelentette, hogy továbbra is ragaszkodik saját elképzeléséhez, a költségvetési limit bevezetéséhez, mert a csapatok által szorgalmazott intézkedések, melyek a munkafolyamatok korlátozásával tartanák korában a költségeket, meglátásuk szerint nem vezetnének sikerre.
A szövetség úgy érzi, hogy hatalmi harc folyik a sportban, és a csapatok azon vannak, hogy átvegyék az irányítást a Forma-1-ben, amit az FIA és a FOM évtizedek alatt épített fel a jelenlegi szintre.
“Az FIA által irányított bajnokság sikerének fényében, a FOTA két egyértelmű célt tűzött ki maga elé: hogy átvegye a szabályalkotást az FIA-tól, és hogy elsajátítsa a kereskedelmi jogokat a Forma-1-ben. Ezek a célok pedig nem elfogadhatók az FIA számára” – állt a közleményében.
Az irányító testület továbbá hangsúlyozta, hogy a csapatok által korábban leginkább vitatott pontban már megegyeztek, és biztosan nem lesz kettős szabályrendszer a jövő évben, így már csak arról kellene dönteniük, hogy pontosan milyen szabályok vonatkozzanak a résztvevőkre.
“Már a heathrow-i megbeszélésen megegyezés született abban, hogy a jelenlegi csapatok által az újoncoknak nyújtott technikai segítségért cserébe, nem lesz kettős szabályrendszer az F1-ben, és mindenkire azonos technikai szabályok vonatkoznak majd” – állt a közleményben.
Azonban a költségvetési plafon bevezetése – még ha az eredeti összegnél magasabb is – elengedhetetlen, mert a szövetség csak így tudja megfékezni az egekbe szökő költségeket anélkül, hogy csökkenjen a technológiai kihívás a Forma-1-ben.
Az FIA szerint csak a költségvetési plafonnal biztosítható a gyártók hosszú távú jövője, és az új csapatok érkezése, nem is beszélve arról, hogy az új szabályokkal még nagyobb teret kapnak a mérnökök, akik a lazább technikai szabályoknak köszönhetően, szabadjára engedhetik fantáziájukat, és ismét számos innovációt láthatunk a Forma-1-ben.
“A 2010-es szabályok még nagyobb szabadságot biztosítanak. Összehasonlítva a FOTA javaslataival: szinte semmi tesztelés, semmi KERS, befagyasztott váltók, karosszériák, a gyárakban folyó munka korlátozása, kényszerített leállások, és így tovább… A gazdasági megszorítások helyett, a FOTA javaslatai a tevékenység korlátozását célozzák meg, és minimalizálják a technikai kihívást” – állt a közleményben.
Az FIA nem érti, hogy a csapatok miért gondolják azt, hogy a költségvetési plafon tönkreteszi a sportot, és automatikusan csökkenti a színvonalat a Forma-1-ben.
Az irányító testület továbbá kritikus szavakkal illette a Ferrari és a FOTA elnökét, Luca di Montezemolót, aki többször is ígéretet tett arra, hogy beszél a bajnokságban résztvevő autógyártókkal, és garanciát vállal arra, hogy maradnak a sportban.
Az olasz szakember azonban ez idáig nem jelentkezett ez ügyben, sőt az FIA szerint hátráltatta a megbeszéléseket, mert többször igazolatlanul maradt távol, mellyel megnehezítette a tárgyalásokat, aminek az időhúzás lehetett a célja.
Ezzel pedig azt szerették volna elérni a csapatok, hogy az érdeklődőknek ne maradjon elég idejük arra, hogy átgondolják lehetőségeiket, és nevezzenek a bajnokságra.
Az FIA közleménye végén megerősítette, továbbra is készen áll tárgyalni a felekkel, és mindent elkövet azért, hogy megoldást találjon a helyzetre.