Az FIA tiltására várt, ezért nem fejlesztett hajlékony szárnyat a Ferrari - F1VILÁG.HU

Az FIA tiltására várt, ezért nem fejlesztett hajlékony szárnyat a Ferrari

HIRDETÉS
A Ferrari Forma-1-es csapata elismerte, hogy késve kezdte kihasználni a rugalmas szárnyak adta előnyöket az idei szezonban, mivel biztos volt abban, hogy a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) hamarosan szigorítani fogja az ilyen megoldások használatára vonatkozó regulákat.
Charles Leclerc, Ferrari SF-24 during the Brazilian GP at Autódromo José Carlos Pace

A száguldó cirkusz csapatai rájöttek, hogy a jelenlegi generációs autók első szárnyainak rugalmas aerodinamikai megoldásai hatékony eszközt jelenthetnek a kis sebességnél fellépő alulkormányzottság és a nagy sebességnél jelentkező túlkormányzottság kiküszöbölésére. A jól optimalizált rugalmas szárny szárny jelentős egyensúlyjavulást eredményezhet, ezért a McLaren és a Mercedes is nagy lépéseket tett a szezon során ennek finomhangolásában.

A Ferrari a Szingapúri Nagydíj óta használ egy új, rugalmasabb első szárnyat, amellyel saját teljesítményét is növelni kívánta ezen a területen. Ennek eredményeként az olasz csapat újra formába lendült, győzelmeket aratva az Amerikai Nagydíjon és Mexikóban.

A késlekedés okáról a Ferrari csapatfőnöke, Fred Vasseur a Motorsport.com című internetes lapnak elmondta, hogy a döntés hátterében az állt, hogy a Ferrari azt hitte, az FIA a Belga Nagydíjtól kezdve szigorítja majd a rugalmas szárnyak használatát, miután vizsgálatot indított. Ehelyett azonban — mint később kiderült — az FIA elégedett volt a csapatok megoldásaival, és nem tervezte a szabályok módosítását.

„Frusztráló volt, mert egy ponton arra vártunk, hogy az FIA döntést hozzon, amikor felszerelték a kamerákat [a Belga Nagydíjtól]” – mondta Vasseur. „Meg voltunk győződve arról, hogy ’nemleges’ döntés születik majd. Ehelyett ’igen’ lett! Valószínűleg így egy-két hónapot vesztettünk.”

A Ferrari döntését, hogy késlekedett az aerodinamikai rugalmasságot jobban kihasználó első szárnyak fejlesztésével, az F1 költségvetési korlátja is befolyásolta. Vasseur szerint nem engedhették meg maguknak, hogy olyan fejlesztésekre költsenek, amelyeket az FIA esetleg később betiltana: „Nehéz, mert a költségvetési korláttal meg kell hozni a döntéseket” – tette hozzá Vasseur. „Ez azt jelenti, hogy ha meg vagy győződve arról, hogy nem lesz engedélyezett, és mégis elkezdesz fejleszteni, az pénzt emészt fel a szélcsatornában. De ez a mi döntésünk volt.”

A Belga Nagydíjtól kezdve az FIA fokozta az első szárnyak rugalmasságának ellenőrzését, új kamerákat és extra monitorozó matricákat telepítve, hogy jobban megértse az autók aerodinamikai viselkedését.

Az FIA együléses versenyzésért felelős divíziójának vezetője, Nikolas Tombazis elmondta, hogy az ellenőrzések során az derült ki, hogy a csapatok megközelítéseinek változatossága miatt nem lenne igazságos rövid távon szigorítani a rugalmas szárnyak szabályozását. 

„Mivel az első szárny különböző terhelések alatt deformálódik, ezt nehéz előre látni a szabályozásban” – mondta. „Mivel nincs két egyforma terhelési mintájú szárny, nagyon nehéz megfelelő tesztet készíteni hozzá.”

„Mivel ezek a szabályok 2022 óta érvényben vannak, úgy éreztük, kissé hirtelen döntés lenne azt mondani, hogy 2025-ben változtatunk, vagy akár már 2024-re módosítunk valamit. De az összegyűjtött információkat arra használjuk, hogy talán 2026-ra hatékonyabb megoldást találjunk.”

Hirdetés

Görgess tovább, a reklám után folytatjuk!

A legfrissebbek

Az FIA tiltására várt, ezért nem fejlesztett hajlékony szárnyat a Ferrari
2031-ig biztosan lesz F1-es verseny Monacóban!
Verstappen reméli, beteg lesz a közös autóbemutató idején
Jövőre már hűtik a versenyzőket az F1-es autókban, az újoncoknak 2026-ban lehet külön sprintfutamuk
Montoya szerint a Red Bullnak el kellene csábítania Sainzot a Williamstől

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!