A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) közleményében megerősítette, hogy a Forma-1-es Csapatok Szövetségének (FOTA) tagjai igenis tisztában voltak azzal, hogy megfigyelőként lesznek jelen a szerdai megbeszélésen, ahol a jövő évi szabályokról folyt az egyeztetés.
A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) közleményében megerősítette, hogy a Forma-1-es Csapatok Szövetségének (FOTA) tagjai igenis tisztában voltak azzal, hogy megfigyelőként lesznek jelen a szerdai megbeszélésen, ahol a jövő évi szabályokról folyt az egyeztetés.
A FOTA csapatai azok után vonultak ki a Technikai Munkacsoport tegnapi megbeszéléséről, hogy állításuk szerint az FIA képviseletében jelen lévő Charlie Whiting közölte velük, hogy mivel nincsen teljesen érvényes nevezésük a jövő évre, nincs is beleszólásuk a szabályokba.
A nyolc érintett gárda képviselője ugyanis teljesen abban a tudatban készült a megbeszélésre, hogy a Motorsport Világtanács június 24-i ülésén végérvényesen megegyeztek abban, hogy a 2009-es szabályok kerülnek bevezetésre 2010-ben.
Az FIA azonban csúsztatást lát a dologban, ugyanis közleményében kifejtette, hogy bárki, aki valamilyen szinten is ismeri a motorsport szabályait, tisztában kell, hogy legyen azzal, hogy csakis az összes nevezéssel rendelkező csapat jóváhagyásával lehet változtatni a regulákon.
Nem beszélve arról, hogy az irányító testület elnöke, Max Mosley a megbeszélést megelőzően két levelet is küldött a FOTA elnökének, Luca di Montezemolónak, melyben felhívta a tagok figyelmét arra, hogy megfigyelőként lesznek jelen az ülésen, ahol a “régi” szabályok szerint nevezett csapatok (Williams, Force India, és a három új gárda) vitatják meg a módosításokat.
“Mielőtt még a FOTA úgy döntött, elhagyja a Technikai Munkacsoport tegnapi megbeszélést, az FIA elnöke kétszer is leveket küldött a FOTA elnökének, melyben emlékeztette arra, hogy a jövő évi forma-1-es szabályokon csak úgy lehet bármilyen változtatást eszközölni, ha azt jóváhagyja azon öt csapat, amely már belépett a jövő évi bajnokságba a kiadott szabályok szerint” – állt az FIA közleményében.
“Mindezt a Nemzetközi Sportkódex és a belépett csapatok illetve az FIA között köttetett szerződés mondja ki, melyet sem a Közgyűlés, sem pedig a Motorsport Világtanács nem bírálhat felül. Bárki, akinek megvannak az alapismeretei a motorsport kormányzásáról tisztában van ezzel.”
“Képzeljük csak el azt a felháborodást, ha a FOTA csapatainak belépése után a Motorsport Világtanács a megkérdezésük nélkül megváltoztatná a szabályokat. Éppen ezért a szabályok módosításához a 2010-es regulák szerint belépett öt alakulat jóváhagyása szükséges.”
“Az pedig, hogy a FOTA csak a tegnapi megbeszélésen értesült minderről, egyszerűen nem igaz. Ez azt jelentené, hogy egyikük sincs tisztában a motorsport egyik legalapvetőbb szabályával.”
Az FIA azt is elmondta, hogy a FOTA mindvégig azt hangoztatta, hogy csak azután lép be a jövő évi bajnokságba, ha már aláírásra került az új Concorde Egyezmény, ami a mai napig nem készült el végleges formájában.
“A párizsi megbeszélésen született egyezség része az volt, hogy meghosszabbítjuk az 1998-as Concorde Egyezményt, amin néhány apróbb módosítást elvégzünk a kormányzást illetően. E szerint visszaállítottuk volna az F1 Bizottságot, ami megakadályozhatta volna, hogy olyan szabálymódosítások kerüljenek az FIA Szenátus elé, amiket elleneznek a csapatok.”
“Azonban (az egyezség után egy nappal) június 25-én egy módosított 1998-as Egyezmény helyett, az FIA egy 350 oldalas, teljesen új Concorde Egyezményt kapott” – állt az FIA közleményében.
Az irányító testület elárulta, hogy a Szenátus helyett a jogi osztály bevonását választották, és azóta is keményen dolgoznak az ügy megoldásán. A június 25-én benyújtott 350 oldalas egyezményt végül visszadobták, aminek részleteiről azóta is folynak az egyeztetések.
Az FIA azonban közleménye végén optimistábban fogalmazott, és kijelentette: “Jelenleg úgy tűnik, hogy a 2009-es Concorde Egyezmény egy végleges tervezete a következő napokban elfogadásra kerül, és aláírásra kész lesz.”