Egyetemistaként került a Forma-1-be, megjárta a Red Bull, a Ferrari és a Lotus csapatát is – olyan versenyzők mellett dolgozhatott, mint Sebastian Vettel, Felipe Massa, vagy éppen Kimi Räikkönen. Nem, nem valamelyik nagynevű pilótáról van szó, hanem egy fiatal magyar hölgyről, Nyers Anitáról, aki immáron több éve a Lotus vendéglátó részlegének menedzsereként tevékenykedik.
Egyetemistaként került a Forma-1-be, megjárta a Red Bull, a Ferrari és a Lotus csapatát is – olyan versenyzők mellett dolgozhatott, mint Sebastian Vettel, Felipe Massa, vagy éppen Kimi Räikkönen. Nem, nem valamelyik nagynevű pilótáról van szó, hanem egy fiatal magyar hölgyről, Nyers Anitáról, aki immáron több éve a Lotus vendéglátó részlegének menedzsereként tevékenykedik.
Az F1Világ.hu csapata a július végi Magyar Nagydíjon beszélgetett Anitával, aki részletesen elmesélte lapunknak, hogyan is került a száguldó cirkuszba, és miképp sikerült felkapaszkodnia a „szamárlétrán”, hogy elérje jelenlegi pozícióját.
Szinte baráti kapcsolatot ápol a versenyzőkkel, Kimi Räikkönennel például már a Ferrarinál is dolgozott együtt, így azon kevesek közé tartozik, akik képesek érdemben kommunikálni vele.
Következzék Anita, és az ő története!
Mesélj egy kicsit magadról, mit kell tudni rólad?
12 éves voltam, amikor innen elköltöztünk. Valójában csak félig vagyok magyar. Oroszországban születtem, de itt nőttem fel, itt jártam iskolába. Anyukám orosz, apukám magyar. Ők elváltak, anyukám új férje pedig osztrák, szóval ezért költöztünk később Ausztriába.
Hogyan kerültél a Forma-1-be?
2008-ban Bécsben jártam egyetemre, a Red Bull pedig olyan embereket keresett, akik szeretnének a Forma-1-ben dolgozni a catering területén. Annak idején még több pénzt áldoztak arra, hogy a legjobb embereket találják meg. Fiatal, több nyelven beszélő egyetemistákat céloztak meg. A végén volt egy afféle casting egy háromtagú zsűrivel, akik előtt el kellett mesélni, hogy ki vagyok, mit csinálok, mik a hobbijaim – mindezt persze angolul. Aztán ők kiválasztottak 100 embert a 2500-ból, majd bekerültem az utolsó tízbe, ahonnan végül engem választottak ki, és én voltam az, aki minden versenyre elmehetett. Egyetemistaként ez egy óriási esély volt, megváltoztatta az életemet. Addig Európán kívül nem jártam sehol, sőt, valójában Európát sem nagyon ismertem. A Red Bull-lal viszont körbejártuk a világot, Afrikán és az Antarktiszon kívül minden kontinensre ellátogattunk. Ezért a az élményért még mindig nagyon hálás vagyok nekik.
Meddig voltál a Red Bullnál?
Egy évig, aztán kaptam a Ferraritól egy ajánlatot, mert hallották, hogy beszélek olaszul. Márpedig ez a Ferrarinál nagyon fontos. Annak idején lényegében, aki nem beszélt olaszul, az Kimi Räikkönen volt. Szóval hallották, hogy olaszul beszélek, meg hát a paddock elég kicsi, ha tehát jól dolgozik az ember, meg ügyes, akkor észreveszik. Úgyhogy felajánlottak egy jobb pozíciót annál, mint amilyenben a Red Bullnál voltam. A feladat lényegében ugyanaz volt, de itt már VIP-vendégekkel dolgoztam nagyon sokat, illetve én intéztem mindent, amit például egy ilyen motorhome-ban intézni kell.
Hány nyelven beszélsz egyébként?
Öt nyelven, magyarul, oroszul, németül, angolul és olaszul.
És miért jöttél el a Ferraritól? Az ember azt gondolná, hogy a Ferraritól már nem lehet feljebb lépni…
Hát igen, végül is így van. Annak idején, amikor mondtam, hogy megyek a Lotushoz (mely akkor még a ma Caterham néven futó alakulatot üzemeltette – a szerk), mindenki azt kérdezgette, hogy mi történt, lejjebb mész? Holott én valójában feljebb léptem. A csapat gyengébben szerepelt, de én menedzserként kezdtem ott dolgozni, én voltam annak idején a Lotus Cars legfiatalabb menedzsere. 24 éves voltam, és a Lotusnál minden menedzser a szerződése szerint kap egy autót is. Viszont problémát okozott fiatal korom, mert 25 év alatt nem adhatnának senkinek Lotust. De végül megoldották valahogy, szóval kaptam egyet. Egészen addig nem volt olyan problémájuk, hogy egy menedzserük 25 év alatti. Szóval erre én is nagyon büszke voltam.
Amikor a Red Bullnál kezdtem cateringesként, akkor még az asztalokat tisztítgattuk, kávét készítettünk, ráadásul az egyetem mellett csináltam. Jó munka volt az is, de akkor még nem gondoltam, hogy egy napon majd menedzser leszek a Lotus Carsnál. Akkor egyébként oda is költöztem, tehát Angliában éltem. Nemrég költöztem vissza Münchenbe.
És ma is minden versenyhétvégére elutazol?
Öt évig minden versenyen voltam, a mostani az első év, amikor 10-13 versenyre utazom csak el.
Amikor elkezdted ezt az egészet, akkor is szeretted már a Forma-1-et, vagy egyáltalán… Miért jelentkeztél?
Nem, egyáltalán nem érdekelt. Nem volt előfeltétele, hála az égnek! Amikor láttam a TV-ben, hogy megy a Forma-1, akkor mindig átkapcsoltam, mert azt gondoltam, hogy csak körbe-körbe járnak az autók…
De most már azért szereted, nemde?
Persze, meg most már értek mindent, a technikát, a stratégiát, és rettentő érdekes. Nem csak arról szól, hogy körbe-körbe mennek az autók!
Hogy zajlik egy hétvégéd?
Csütörtökön készítjük elő a Paddock Clubot. Van a Lotusnak egy vendéglátó része, ahová szponzorokat és VIP-vendégeket hívunk. Ezt fel kell építeni, hasonlóképp, mint a motorhome-okat. Sok híres személy szokott ellátogatni hozzánk: énekesek, színészek. Egy hétvégén körülbelül 450-500 vendégünk van, mindenkit próbálunk levinni a garázsba, bemutatjuk nekik a Lotus világát.
Mi a különbség a három csapat – a Red Bull, a Ferrari és a Lotus – között, főleg kultúra tekintetében?
Pont az, a kultúra! Bár a Red Bull nem is annyira osztrák, mint azt gondolná az ember. Hiába osztrák licenccel vannak itt, a személyzet többsége angol és olasz – mert ugye egy motorhome-ban van a Red Bull és a Toro Rosso. A Lotus egy kicsit hasonlít a Red Bullhoz, bár itt van azért egy kis francia hatás, hiszen annak idején a Renault csapata volt ez. Vannak francia mérnökök, és ott van ugye Eric Boullier csapatfőnök is. A Ferrari is nagyon családias. Nem is tudnám megmondani, hogy hol jobb, mert mindegyik csapatnak megvan a maga varázsa.
Milyen a kapcsolatod a versenyzőkkel?
Kimivel ismerjük egymást jó pár éve, még a Ferrarinál eltöltött időkből, és ez azért sokat segít. Ő pont arról híres, hogy nem beszél sokat, a kívülállók nem sűrűn látják mosolyogni, de nekem azért könnyebb dolgom van így, hogy már ismerem őt. Ha van például valamilyen kérésem, akkor nyugodtan fordulhatok hozzá, kedves szokott lenni.
Egy versenyhétvégén napi szinten találkoztok?
Igen, de száz szónál nem beszélünk többet egy nap!
De a munka révén miről tudtok egyáltalán beszélni?
Munkáról alig szoktunk! Oké, ha például kellenek autogramok, vagy ilyenek, akkor megkeresem, de inkább csak a szokásos «Hogy vagy? Mit csinálsz? Szereted Magyarországot?» párbeszéd zajlik köztünk.
A kulisszák mögött is olyan a stílusa, mint amit kifelé mutat?
A barátaival, ismerőseivel, családjával teljesen másképp viselkedik. Sokkal többet beszél – meg akkor is, amikor elmegy bulizni!
És mi a helyzet Grosjeannal?
Grosjeannal sokkal könnyebb dolgoznunk, mert például mosolyog, ha fotózkodnak vele. Kimi komor arccal odaáll, Romain pedig mosolyog, elbeszélget a vendégekkel. Kimit ez annyira nem érdekli, ő azért van itt, hogy versenyezzen. De mindketten nagyon aranyosak. Grosjeannak például nagyon jó a humora, talán ezt is kevesen tudják.
Te mennyire látsz bele azokba a dolgokba, amik feljebb történnek? Gondolok itt például arra, ha csapaton belül elterjed, hogy egyik versenyző megy egy másik istállóhoz, vagy valaki jön ide…
Pletykákat hallunk, persze. Most Räikkönen esetében is hallunk például dolgokat, de szerintem még Kimi sem döntötte el, szóval gyakorlatilag nincs semmi, amit tudhatnánk.
A magánéletet mennyire lehet összeegyeztetni ezzel a munkával?
Nagyon nehezen. Nincs idő se a családra, se arra, hogy legyen barátod, vagy barátnőd… Csak a csapatnak élsz és dolgozol.
Alakulnak ki csapaton belül párkapcsolatok?
Igen, előfordul. Sőt, volt olyan is, hogy házasságig jutott egy kapcsolat!
Hosszú távra tervezel a Lotusszal? Lehet még ennél feljebb lépni? Próbálsz azért menetelni előre?
Lehetne még, igen. De hogy mi lenne az ára… Nem tudom, hogy ezt akarnám-e. Átéltem már azt, amikor csak a munkának éltem, és bevallom, sok volt. Megértettem azt, hogy oké, megvan a legszebb autóm, tök jó lakásom, de egyedül vagyok… Egyszerűen azért, mert még arra sem volt időm, hogy a szomszédomat megismerjem. Én inkább családot szeretnék valamikor… Az elején úgy voltam vele, hogy a karrier a legfontosabb, most viszont… Ha az ember eljut odáig, hogy csak a munkának él, dolgozik a csapatnak, akkor elgondolkodik azon, hogy tényleg megéri-e.
Hány magyar dolgozik az F1-es paddockban?
A Red Bullnál ott van Lajos, a szakács, és ott vannak most a csajok is. Sokat igazából nem ismerek. Akiket igen, ők is a vendéglátás területén dolgoznak.
Neked mi a konkrét végzettséged?
Nemzetközi gazdálkodás szakon végeztem. Amikor a Red Bullnál, illetve a Ferrarinál dolgoztam, akkor még javában tanultam. Amikor pedig a Lotusnál elkezdtem dolgozni, akkor már befejeztem a tanulmányaimat.
És a tél mivel telik számodra?
Amikor a Lotus Carsnál dolgoztam, akkor ott voltam a gyárban, és télen is mindig volt tennivaló. Én is nehezen viseltem, hogy nem igazán volt magánéletem, nem volt időm a családomra. Szóval most csak az F1-es csapattal dolgozom, illetve az iRace programban tevékenykedem. Ennek az a lényege, hogy bárki kipróbálhatja magát egy Forma-1-es autó volánja mögött.
És Te kipróbáltad már magad?
Grosjeannal mentem egyszer. Van egy kétüléses autónk is, de én egyedül még nem vezettem. De majd mindenképpen kipróbálom, már nagyon várom! Visszatérve az eredeti kérdésre: most több időm van, adott a lehetőség a feltöltődésre. Hétvégenként dolgozom a csapattal, és elég rugalmas a dolog. Ez így jobb számomra, egyrészt azért, mert ott élhetek, ahol akarok. Én most Münchent választottam, ami azért jobb, mint Anglia – az egy kicsit messze volt mindentől.
Szöveg:
Berta Kitti
Faludi Zoltán
Godina Zsolt
Fotók:
F1Világ.hu, Nyers Anita