A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) nemrégiben megerősítette, 2015-ben valóban debütál a Forma-1-ben az úgynevezett virtuális biztonsági autós rendszer – a szisztémát alaposan kidolgozták, nemrég pedig a szabálykönyvbe is beiktatták.
A Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) nemrégiben megerősítette, 2015-ben valóban debütál a Forma-1-ben az úgynevezett virtuális biztonsági autós rendszer – a szisztémát alaposan kidolgozták, nemrég pedig a szabálykönyvbe is beiktatták.
Jules Bianchi tavalyi, Japán Nagydíjon elszenvedett szerencsétlen balesete után kezdték kidolgozni ezt a megoldás, a sportot irányító testület ugyanis úgy vélte, szükség van egy új rendszerre, mely baleset esetén megfelelő mértékben lelassítja a pályán lévő versenyautókat.
Az utolsó három versenyhétvégén elvégzett eredményes tesztek után az FIA megegyezett a csapatokkal arról, hogy a virtuális biztonsági autós szisztéma már idén bemutatkozik.
A szabálykönyv 41-es cikkelye azt is elmagyarázza, pontosan hogyan is fog működni a rendszer. Ebből kiderül, a megoldást akkor alkalmazzák majd, amikor a pálya bizonyos szakaszain dupla sárga zászlós jelzésre van szükség, vagy veszélyben lehetnek a pályamunkások, ugyanakkor a valódi biztonsági autó bevetése nem indokolt.
Amikor a virtuális biztonsági autós procedúra életbe lép, a fényjelző paneleken a VSC felirat jelenik majd meg. Ilyenkor a versenyzők nem hajthatnak a bokszba, hacsak nem gumicserét hajtanak végre az autón, és minden egyes szektorban egy meghatározott minimumidő felett kell maradniuk.
Az a versenyző, aki nem tartja be a sebességre vonatkozó regulákat, szankcióval számolhat.
Ha a versenyirányítás úgy látja, a körülmények elég biztonságosak ahhoz, hogy folytatódjon a verseny, a csapatokat zárt rendszeren belül értesítik arról, hogy a virtuális biztonsági autós periódus 10-15 másodperc múlva véget ér. Ekkor a VSC feliratot zöld jelzés váltja fel a paneleken, mely 30 másodpercig lesz látható.