Nem kizárt, hogy a közeljövőben megjelennek az előre nyúló bukókeretek a Forma-1-ben, ha az FIA Intézet jelenleg is zajló tesztjei sikeresen végződnek és jó eredményt hoznak.
Nem kizárt, hogy a közeljövőben megjelennek az előre nyúló bukókeretek a Forma-1-ben, ha az FIA Intézet jelenleg is zajló tesztjei sikeresen végződnek és jó eredményt hoznak.
Az elmúlt években a szövetség minden eddiginél nagyobb figyelmet fordított a biztonságra, különösen a versenyzők fejét próbálják meg minél jobban védeni, miután 2009-ben Felipe Massa életveszélyesen megsérült a Magyar Nagydíjon, mikor egy rugó fejen találta, és az egykori bajnok fia, Henry Surtees meghalt, miután egy elszabadult kerék fejen találta.
Az FIA már korábban kísérletezett polikarbonát szélvédővel, és a vadászgépeknél is használt burkolattal, hogy megnézze, mikén tudná biztosítani, hogy elszabadult alkatrészek ne ütközhessenek a pilóták fejével.
A legutóbbi teszt alkalmával titánium bukókeretet használtak, melyet a Lotus csapat épített, és melynek egy 20kg súlyú F1-es kereket lőttek 225 km/h-s sebességgel.
Miután a korábbi tesztek nem hoztak kielégítő eredményt – hiszen a polikarbonát szélvédő megrepedt, a vadászgépeknél használt burkolat pedig meghajlott –, a mostani kísérlet kielégítőnek mondható, legalábbis a szövetség szerint.
„A bukókeret nagyon jó munkát végzett” – mondta Andy Mellor, az FIA Intézet tecknikai tanácsadója az IQ magazinnak. „Képes volt eltéríteni a kereket a pilóta fejének útjából. Kétféle módon teszteltük: az autó középpontja felé tüzeltünk vele, illetve egy bizonyos szögből is nekilőttük.”
A másik nagy előnye a bukókeretnek az volt, hogy kilyukasztotta a gumit, ami csökkenti az esélyét annak, hogy az gellert kapva tovább haladjon és esetleg más autót is eltaláljon.
Bár az első tesztek kielégítő eredményt hoztak, Mellor szerint még mélyebbre kell ásniuk és további kísérletek szükségesen ahhoz, hogy valóban komolyan elgondolkozzanak ennek bevezetésén a Forma-1-ben.
„Jelen fázisban ez még csak szimpla kísérletezés és kutatás, hogy megértsük, milyen erők lépnek fel, és miként lehetne kezelni az ilyen eseteket. Egyelőre még nem fókuszálunk a végső megoldásra” – mondta a szakember.
„Még csak tapogatózunk, hogy megértsük a mechanizmusokat annak érdekében, hogy meg tudjuk védeni a versenyzők fejét az ilyen erőhatásoktól. A következő lépés egy még mélyrehatóbb vizsgálatsorozat lesz.”
Amint az FIA Intézet elégedett lesz a tesztek eredményével, és úgy érzi, hogy egy ilyen és ehhez hasonló eszköz javítana a versenyzők biztonságán, továbbviheti az ügyet az F1 Technikai Munkacsoporthoz.
Az előre ívelő bukókeret ugyan jó eredményeket hozott, felmerül a kérdés, hogy mennyiben korlátozná a versenyzőket a látásban. Ez azonban egy külön történet lesz.