Mint ismert, a Forma-1-ben 2026-tól új motorszabályokat vezetnek be, ehhez igazodva azonban a kasztnira vonatkozó regulák is módosulnak majd. Miután az idei évben tovább,798 kg-ra nőtt az F1-es versenyautók minimumsúlya, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) részéről már többször kifejezték azon szándékukat, hogy ezen mindenképpen csökkenteni szeretnének – főként a versenyzés minősége érdekében, a pilóták visszajelzéseire támaszkodva.
Nikolas Tombazis, az FIA együléses szakágaival foglalkozó vezető a Motorsport.com című internetes portálnak korábban arról beszélt, a cél az, hogy mintegy 50 kg-mal könnyebbek legyenek majd a Forma-1-es betontorpedók 2026-tól – és könnyen lehet, hogy ennek érdekében a kerekek méretén is módosítanak majd.
„A kerekek méretével – melyek szűkebbek lesznek –, illetve a hátsó szárnnyal, valamint alapvetően az autóval a mintegy 50 kg-os súlycsökkentést célozzuk meg” – fogalmazott. „Szóval lehetséges, hogy kisebb versenyautók lesznek majd, rövidebbek és szűkebbek. De olyan megoldásokról beszélünk most, amiket még meg kell vitatni.”
„A diétára fogott autókkal képesek leszünk csökkenteni egy kicsit a kanyarsebességeket. Azzal, hogy az autók könnyebbek lesznek, gyorsabbak lesznek az egyenesekben, ám kevesebb aerodinamikai terhelést generálnak. Szóval növelnünk kell majd a hibrid energia-visszanyerést, hogy a körre vonatkozó teljesítményt kiegyenlítsük.”
Úgy tudni, a tengelytáv mintegy 20 cm-rel lehet rövidebb (3600 mm helyett 3400 mm), míg az autók szélességét 10 cm-rel csökkenthetik (2000 mm-ről 1900 mm-re). Ezzel a módosítással az autók még mindig szélesebbek lennének, mint a 2016-os versenygépek, melyek 1800 mm szélesek voltak.
A kerekek méretének csökkentése viszont azért is érdekes téma, mert az jelentősebb hatással lehet a teljesítményre. A szűkebb abroncsokkal ugyan a légellenállás csökkenthető, ám a kanyarokban jóval kisebb mechanikus tapadást biztosítana, ezáltal pedig visszaesne a teljesítmény is. Ezen megfontolás alapján tehát talán jobb megoldás volna, ha a komplett méretet csökkentenék, és a 2022-ben bevezetett 18 colos abroncsok helyett kisebbeket használnának. A tavalyi évre módosított kerékméret miatt az autók 14 kg-mal lettek nehezebbek, ha tehát újra kisebbek lennének, azzal az autók tömegét is csökkenteni lehetne. Az nem valószínű, hogy a Forma-1 visszatér a 13 colos kerekekhez, ám a 16 colos megoldás jó kompromisszum lehet.
A Forma-1 technikai vezetője, Pat Symonds nemrég az Auto Motor und Sport című német szaklapnak adott egy interjút, ebben arról beszélt, a nemrég felvázolt 50 kg-os súlycsökkentés talán túl optimista felvetés volt, szerinte a 20 kg már jóval reálisabb értéknek tűnik.