Kattints, és kövesd velünk a Stájer Nagydíj eseményeit!

  Friss hírek

Elemzés: Nem árt az óvatosság!

Aggódom a műszaki leszerelés miatt. Utoljára 94-ben volt ilyen nagymértékű szabályváltozás. Akkor betiltották a kerék-út kapcsolat minőségét feljavító elektronikus megoldásokat, de azok, amíg működhettek, a menetbiztonság mezsgyéjén is hatottak!

Aggódom a műszaki leszerelés miatt. Utoljára 94-ben volt ilyen nagymértékű szabályváltozás. Akkor betiltották a kerék-út kapcsolat minőségét feljavító elektronikus megoldásokat, de azok, amíg működhettek, a menetbiztonság mezsgyéjén is hatottak!

Mosley és az FIA logikája kikezdhetetlen: az izgalmakat, illetve a bizonytalanságot kell növeli, és az teszi kiszámíthatatlanná a Forma-1-et.

Az aktív kerékfelfüggesztés, az elektronikus gázpedál, a blokkolás-és kerékkipörgés gátlók, az elektronikus differenciálzár és az ún. rajtautomaták a mozgó kocsik stabilitását növelték!

1994. elején tehát leszerelték az elektronikus kütyüket, (illetve le akarták szereltetni, de sokan igyekeztek azt titokban tovább használni).

Ezek nem csak közvetlenül hatottak, hanem közvetve is.

Át kellett tervezni az autókat, “fapadossá” kellett őket tenni, és ezzel idegen területre léptek. Ezen az új területen az autó viselkedéséről egyáltalán nem voltak tapasztalati információk! Ráadásul ekkor szabadították fel a tankolási tilalmat, ehhez társult még a tankolás függő, változó önsúly! A kocsik aerodinamikai egyensúlya csak illuzórikus volt, kis túlzással: ez a munka “össze volt csapva”. Úgy voltak vele, hogy majd év közben jönnek a tapasztalatok, és akkor majd folyamatosan tökéletesítik ezeket.

…és mi lett belőle?

Emberélet: 2 (Ratzenberger és Senna)
Két hetes kóma: 1 (Wendlinger)
Könyöktörés térdzúzódással: 1 (Lamy)
Nyakcsigolyasérülés: 3 (Lehto, Alesi, Berger)
Orrnyereg-törés: 1 (Barrichello)
Szempillák és homlok lepörkölődése: 1 (Verstappen)
Lábujjtörés: 2 (Lamy, Montermini)
Nyakizom-zúzódás: 2 (Brundle, Berger)
Súlyos agyrázkódás: 2 (Wendlinger, Lehto)
Fejre állás autóban: 1 (Hill)
Repülés autóval: 1 (Verstappen)
50 ezer $-os bírság: 2 (Schumacher, Ferrari team)
Utólagos kizárás: 4 (Schumacher 2, Panis, C.Fittipaldi)
Futameltiltás: 6 (Schumacher 2, Irvine 3, Hakkinen 1)
Felfüggesztett eltiltás: 2 (Irvine, Berger)
Pilótacserék évad közben: 21 !
Végig változatlan csapat: csak 4! (Tyrrell, Arrows, Minardi, Pacific)
Összes pontlevonás: 17 (Schumacher 16, C.Fittipaldi 1)
Bevetett újoncok : 13!

Próbálok egy példát összeácsolni:
Három szál zsinóron pörgetünk egy követ a porcelánboltban. A kő a versenyautó, az egyik zsinór az elektronikus segédeszközök, a másik a gumi, a harmadik az aerodinamika. Most pedig elvágnak egy zsinórt, csak kettő marad. Még hogy nem csökkent a biztonság!

Közben meg a lényeggel senki sem foglalkozik: milyen közép vagy hosszabbtávú célt szolgál ez a leszerelés?

Semmilyet.

A Forma-1-nek pedig mégis technika-evolúciósnak kell lennie, és nem túlélés-shownak.

Vegyük már észre: a bizonytalansági tényezőt és a veszélyforrásokat növeli, fújja fel, mesterségesen. Az is kiszúrja a szemünket, hogy sosem a mezőny valódi kiegyenlítése volt a cél, hanem a versenyben a mezőny sorrendjének átmeneti, illuzórikus összekeverése.

Hiszen futam közben egyik kocsiban több üzemanyag van, a másiknak lágyabb a gumija, stb.stb. – a legritkábban vannak együtt a pályán teljesen azonos feltételekkel!

A néző szemében ez olyan, mintha ki volna egyenlítve a sport???

Görgess tovább, a reklám után folytatjuk!

További cikkek

Kövesd velünk élőben a spielbergi eseményeket!

Kövess minket a Facebookon is!

Kövess minket a Facebookon is!