Megosztó vélemények láttak napvilágot a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) legutóbbi lépése kapcsán – a sportot irányító testület egy huszárvágással szigorított a versenyek közbeni rádióforgalmazáson.
Megosztó vélemények láttak napvilágot a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) legutóbbi lépése kapcsán – a sportot irányító testület egy huszárvágással megtiltotta, hogy a Forma-1 csapatai a rádión keresztül segítsék versenyzőiket a futamok során.
De pontosan hogyan tartatják be az új regulát, és annak milyen hatása lesz a versenyekre? Ezt próbáljuk egy kicsit körbejárni.
Charlie Whiting, az FIA Forma-1-es versenyigazgatója a napokban levélben tájékoztatta a csapatokat arról, a jövő hétvégi Szingapúri Nagydíjtól kezdődően tilos lesz olyan információkat közölni a versenyzőkkel a rádión keresztül, melyek segítik őket a vezetésben.
A sportot irányító testület a Sportszabályzat 20.1-es cikkelyére támaszkodik a kérdésben. Ez kimondja: a versenyzőknek külső segítség nélkül kell vezetniük autóikat.
A versenyek közben a TV-közvetítések során számos alkalommal hallhattuk, ahogy a mérnökök különféle információkkal látják el a pilótákat annak érdekében, hogy ne veszítsenek időt riválisaikhoz képest.
A Német Nagydíjon a Force India szakembere, Gianpiero Lambiase például azt az üzenetet mondta Sergio Péreznek, hogy koncentráljon a 12-es kanyar kijáratára, azt ugyanis nem teljesíti tökéletesen.
„Checo, koncentrálj a 12-es kijáratára. Csak ott 2 tizedmásodpercet veszítünk.”
De vannak ennél merészebb üzenetek is, melyek hallatán a TV-nézőben joggal merülhet fel a kérdés, vajon ki is vezeti ezeket a versenyautókat.
„Adj nekem vezetéssel kapcsolatos instrukciókat!” – utasította mérnökét, Tony Rosst Nico Rosberg a múlt hétvégi Olasz Nagydíj pénteki szabadedzésén.
A vasárnapi versenyen pedig Fernando Alonsót is ellátták jó tanácsokkal, Andrea Stellától a következőket hallhatta a spanyol: „Válassz más ívet a 10-es kanyarban! A hátsó gumik túl gyorsan melegszenek.”
Nos, az FIA legutóbbi lépésének következményeként az efféle rádióüzenetek mostantól tiltólistára kerülnek. A döntés természetesen – mint mindig – most is megosztja a közvéleményt, illetve F1-es berkekben is más-más álláspontokat hallani.
Vannak, akik szerint a folyamatos rádióüzenetek gyakorlatilag marionettbábukat faragtak a versenyzőkből – ezt a nézetet osztja egyébiránt Bernie Ecclestone is –, és vannak, akik szerint a Forma-1 mindig is csapat és versenyző megfelelő összhangjáról szólt.
Tény, az új szabályozással a versenyzőknek jóval több dolguk lesz majd az autóban ülve, ráadásul a versenyek képbe is megváltozhat, hiszen a pilóták például nem fognak információt kapni a felvezető körben sem arra vonatkozóan, hogy mi az, amin esetleg dolgozniuk kell még a rajt előtt.
„Ez is az autóval kapcsolatos információk közé tartozik, tehát sérti a Sportszabályzat 20.1-es cikkelyét, szóval nem megengedett” – magyarázta Charlie Whiting.
De hogy mást ne mondjuk, az idén oly nagy szerepet kapó üzemanyag-spórolás ügyében is magukra lesznek utalva a versenyzők – bár az autók kormányain folyamatosan látják majd az ezzel kapcsolatos információkat, rádión nem szólhatnak a fülükre.
„Ez is sérti a szabályt. A versenyzők le tudják olvasni a fogyasztást a kormányról. Ugyanúgy, ahogy az utcai autóikban.”
A motorvezérléssel, az üzemanyag-keverékkel, valamint a töltési módokkal kapcsolatos információk ugyancsak „tilosak, kétségkívül ellent mondanak a 20.1-es cikkelynek”.
Hogy miképp lehet betartatni ezeket a szabályokat, az persze már más kérdés, és nyilván a gyakorlatban fogunk pontos választ kapni rá. Az mindenesetre biztos, hogy a versenyirányítás nemcsak a futamon, de az egész hétvége során folyamatosan lehallgatja majd a rádiókommunikációt, és ennek megfelelően jár majd el.
„A stewardok saját belátásuk szerint járnak majd el, de úgy gondolom, nem pénzbüntetés lesz a dologból, hanem konkrét, gyakorlati szankció” – folytatta Whiting, majd hozzátette, nem fognak figyelmeztetni.
„Mivel a szabályok világosak, nem látom okát annak, hogy figyelmeztetnünk kell.”
Idén egyébként több csapat esetében is komoly változás történt a versenyautók kormánykerekével kapcsolatban, a téli tesztek óta használatban vannak ugyanis a McLaren Applied Technologies által gyártott méretes LCD-kijelzők.
A versenyautók központi vezérlő-elektronikáját (ECU) jó pár éve ez a vállalat gyártja, a versenyzők egy része pedig 2014-ben már használhatja az új, PCU 8D nevű modult.
A 4,3 collos LCD-monitor – mely közvetlenül az ECU-hoz csatlakozik – minden szükséges adatot megmutat a versenyzőknek. A csapatok 100 különféle nézet közül választhatnak, hogy mindig a lehető legfontosabb információkkal láthassák el pilótáikat.
A szokásos sebesség- és fordulatszámadatok mellett az új rendszer már jóval bonyolultabb információkat is képes közölni a versenyzőkkel, ráadásul nemcsak numerikusan, hanem grafikusan is.
Miután 2014-re az energia-visszanyerő rendszer is változott, a pilóták a kijelző segítségével az ERS töltöttségi állapotáról, a felszabaduló energiáról is tájékozódhatnak.
A kijelző egyébként 480 x 272 pixel felbontású, fényereje állítható, hogy minden körülmény közepette jól látható legyen.
Érdekes egyébként, hogy több csapat is a korábban használt modult használja idén is: közéjük tartozik a Red Bull, a Lotus, valamint a Williams. Most, hogy az FIA szigorított a rádióforgalmazásra vonatkozó szabályokon, ezen alakulatoknak vélhetően át kell gondolniuk, hogy átállnak-e az új rendszerre.
„Nekünk nincs ilyen óriási kijelzőnk, és ha jól tudom, néhány más csapat is hasonló cipőben jár, szóval jelentős hátrányba kerülhetünk” – fogalmazott Alan Permane, a Lotus pályaműveletekért felelős vezetője.
Vannak persze információk, melyekkel továbbra is el szabad látni a versenyzőket: megtudhatják például, hogy mennyi ideig tartott a kerékcseréjük, a forgalomról is tájékoztatást kaphatnak, és persze a csapatutasítás is engedélyezett lesz a folytatásban is.
Mivel azonban az autóval kapcsolatos információk rejtve maradnak a versenyzők elől, elképzelhető, hogy a csapatok megpróbálnak majd különféle „virágnyelveket” alkalmazni a futamok során.
„Biztos vagyok benne” – mondta ezzel kapcsolatban Eric Boullier, a McLaren versenyigazgatója.
„Az, hogy ’az ég kék’ például egyfajta üzenet lesz. Talán megkérdezik majd tőlünk, hogy ez mit jelent, de biztos vagyok abban, hogy lesznek kódolt beszélgetések.”
Ugyan a szigorítás miatt bánkódhatnak azon versenyzők, akik gyakran támaszkodtak az efféle információkra, Alan Permane szerint sokan örülnek majd a változtatásnak.
„Néhányan kiválóan reagáltak ezekre az üzenetekre, de vannak, akik egyáltalán nem akarnak hallani semmit a rádión” – mondta a szakember, kinek kollégáit még tavaly nem egyszer leosztotta a világbajnok Kimi Räikkönen a felesleges fecsegés miatt.
„A jelenlegi versenyzőink meglehetősen semlegesek ezzel kapcsolatban. Ők inkább a grafikus elemzésekre vetnek egy pillantást az egyes etapok között.”
„Ugyanakkor tudom, hogy a Mercedesnél a bokszba vezető körökben meg szokták mondani a versenyzőknek, hogy hol veszítenek. Értem, hogy egyesek számára ez nem kívánatos, de szerintem nem sok minden változik majd.”
Charlie Whiting csapatoknak írt levelében leszögezte azt is, a bokszutca faláról más technikai módon sem tudathatják a versenyzőkkel azt, amit egyébként a rádióban mondanának el nekik.
„Emlékeztetni szeretném a csapatokat arra, hogy a bokszutcából az autó irányába történő adattovábbítást kifejezetten tiltja a Technikai Szabálykönyv 8.5.2-es cikkelye.”
Könnyen lehet tehát, hogy a soron következő versenyeken jóval többször látjuk majd a minden helyzetben kiválóan alkalmazható bokszutcai táblákat…