A Red Bull és a Honda 2021-ben elérte a kitűzött célt, Max Verstappen révén pedig megszerezte az egyéni világbajnoki címet a Forma-1-ben. A motorszállító viszont már egy évvel korábban bejelentette, kivonul a Forma-1-ből, nehéz helyzetbe hozva ezzel az energiaital-gyárosokat.
A Red Bull így saját motorközpont építésébe kezdett Milton Keynes-ben, mindeközben pedig megállapodott a Hondával arról, hogy egészen az új motorformula bevezetéséig megkapják a japánok V6-os erőforrásait. Nemrég pedig kiderült, a Honda kacérkodik az F1-es visszatérés gondolatával, és le is adta regisztrációját a Nemzetközi Automobil Szövetségnél (FIA).
Nagyon úgy tűnik azonban, a Honda nem a Red Bull partnereként tér majd vissza, az osztrákok ugyanis felkészültek arra, hogy a teljes erőforrást saját maguk építsék meg angliai központjukban. Helmut Marko, a Red Bull motorsport-tanácsadója az Auto Motor und Sport című német szaklapnak nyilatkozva elismerte, már nem olyan rózsás a viszony a két fél között.
„Ez egy feszült helyzet, aminek története van. Amikor a Honda két éve bejelentette a kiszállását, eleinte nekünk semmi sem volt a kezünkben” – magyarázta a szakember. „A Honda még csak azt sem akarta, hogy ellásson bennünket a jelenlegi motorokkal. De aztán szépen folyamatosan sikerült átfordítanunk a helyzetet abba az együttműködésbe, amit most látunk.”
„Ezzel egyidőben a saját jövőnk védelme érdekében saját motorgyárat építettünk, mely a legkorszerűbb próbapadokkal és mérőműszerekkel rendelkezik. Szakurában pedig ugyanez megvan a Hondánál. Akkor válik nehézzé az ügy, ha el kell dönteni, ki mit csinál 2026-tól. Kezdetben úgy volt, hogy a Honda csak az elektromos részegységeket gyártja, de nem sikerült közös nevezőre jutnunk. De majd meglátjuk. Hamarosan döntés születik.”
Arra a kérdésre, hogy elképzelhetőnek tartja-e, hogy egy másik partnerrel lépnek szövetségre, Marko így felelt: „Várjunk vele, és majd meglátjuk.”
„Egy önálló motor építése hihetetlenül nagy kihívás. A helyzetet viszont megkönnyíti, hogy a motorfőnökünk abszolút csúcsember, Bedd Hodkinson, aki most már egy közel 300 fős, tapasztalt motorépítőkből álló csapattal dolgozik. Nemcsak a Mercedestől érkeztek szakemberek, hanem a Ferraritól, a Renault-tól és a Cosworth-től is. Ez egy hihetetlen tapasztalattal és szekértelemmel rendelkező csapat.”
Marko hozzátette, nem sok esélyt lát arra, hogy visszatérése esetén a Honda a Red Bull kiscsapatával, az AlphaTaurival szövetkezik majd.
„Ha a Honda visszatér, egy topcsapatra lesz szüksége. Ez nem lehet az AlphaTauri, elsősorban azért sem, mert akkor nem lenne meg köztünk a megfelelő szinergia, ha egy másik motort használnának. És ahogy körbe kérdeztem, minden motorgyártó, az Auditól a Renault-ig szeretne egy második csapatot. Szóval nem sok lehetősége maradt a Hondának.”