A Red Bull ellen azért indult átfogó vizsgálat, mert kiderült, RB20-as versenyautójába egy olyan eszközt szereltek be, mellyel lehetőség volt a versenygép elülső hasmagasságának módosítására. A rivális csapatok attól tartottak, az állítómechanizmus segítségével az energiaital-gyárosok parc fermé-körülmények alatt, tehát az időmérő és a verseny között is tudott észrevétlenül módosítani autóinak beállításain — ami teljes mértékben ellentétes a szabályokkal.
Az Amerikai Nagydíj előtt az FIA gyorsan intézkedett: plombát helyeztek el a kérdéses alkatrészre, ezzel biztosítva, hogy tiltott időszakban ahhoz nem nyúlnak a Red Bull szerelői — az azonban ekkor még nem derült ki egyértelműen, hogy a Milton Keynes-i istálló a múltban jogosulatlan előnyt szerzett-e a rendszer tiltott használatával.
„Nagyon nehéz lenne bizonyítani, mi történt korábban, és úgy véljük, nincs lehetőségünk két év eseményeinek visszamenőleges vizsgálatára” — mondta még Austinban Nikolas Tombazis, az FIA együléses versenyzéssel foglalkozó divíziójának vezetője. „Őszintén szólva nem állíthatom teljes bizonyossággal, hogy valaha volt-e bármi rendellenesség, de azt igen, hogy az ügyet lezártnak tekintem.”
Tombazis nyilatkozata érthető módon nem nyugtatta meg az ellenfeleket, a McLaren vezérigazgatója, Zak Brown pedig alapos vizsgálatra szólította fel a szövetséget, Toto Wolff pedig arról beszélt, bízik az FIA intézkedéseiben.
„Nem beszélhetek az FIA nevében, és Nikolas nevében sem. Nyilvánvaló, hogy valamit nem vettek észre hosszú időn keresztül, de azt hiszem, az FIA vezetése el fogja dönteni, mit tegyen ebben az ügyben” — mondta a Mercedes-főnök.
A riválisok nyomásgyakorlása után az FIA a Sao Pauló-i Nagydíj után mélyreható vizsgálatot indított, múlt héten pedig a Red Bull Milton Keynes-i gyárába is ellátogattak, hogy részletesen áttekintsék a helyzetet. A látogatás során adatokat, autókat és tervrajzokat néztek át, és konzultáltak az érintett személyzettel is.
Az FIA ezt követően kijelentette, hogy a vizsgálat során nem találtak szabályszegésre utaló jeleket. Egy nyilatkozatban kifejtették: „Az FIA rendszeresen felülvizsgálja és ellenőrzi az F1-es csapatok technikai, sport- és pénzügyi szabályoknak való megfelelését, és ennek része lehet akár a helyszíni ellenőrzés, akár gyárlátogatás. Ugyanígy a csapatok is jogosultak az FIA figyelmébe ajánlani riválisaik szabályszegésével kapcsolatos aggodalmaikat, ami különösen fokozódik a szorosabb bajnoki versenyhelyzetekben, mint amilyen 2024-ben is volt. Az FIA ezeket az ügyeket rendkívül komolyan veszi és alaposan kivizsgálja.”
Az FIA említést tett egy másik ügyről is: mint ismert, a Red Bull nemrégiben jelezte a szövetség felé, hogy gyanúja szerint több rivális istálló is folyadékot fecskendez abroncsaiba, így hűtve azokat versenykörülmények között. Az FIA a Sao Pauló-i Nagydíjon meg is vizsgálta az ügyet, Nikolas Tombazis személyesen ellenőrizte a gumikat és a felniket a sprintfutam után. Mivel nem találtak szabályszegésre utaló jeleket, lezártnak tekintik az ügyet.
„Az FIA a Sao Pauló-i Nagydíjon kivizsgálta azokat a friss vádakat is, melyek szerint egyes csapatok vizet használtak a gumik túlmelegedésének kezelésére. Nem találtunk bizonyítékot szabálytalan viselkedésre.”
„Mindkét ügyet lezártnak tekintjük, de továbbra is részletesen figyelemmel kísérjük a helyzetet.”