A Red Bull elképesztő dominanciát mutatott be tavaly a Forma-1-ben, hiszen egy kivételével az összes futamot megnyerte. Mindenki arra számított, az osztrákok a 2023-as autó alapjaira építve idén ott folytatják majd, ahol abbahagyták, ezért sokan megdöbbentek, amikor kiderült, az istálló új alapokra helyezte az idei, RB20-as versenyautó koncepcióját.
A Red Bullnál akkor azzal indokolták a döntést, egész egyszerűen a korábbi megoldásokban nem volt már akkora fejlesztési potenciál, mely lehetővé tette volna, hogy az ellenfelek előtt maradjanak — mostanra azonban kiderült, a jócskán átszabott versenyautóval igencsak nehezen boldogul a csapat. Pontosan ez az oka annak is, hogy a Milton Keynes-i istálló technikai igazgatója, Pierre Waché legutóbbi nyilatkozatában megkérdőjelezte a tavaly év közben meghozott döntésük helyességét.
„Azt feltételeztük, hogy a versenytársak gyorsan utolérnek minket” — mondta a francia szakember. „Ezért vállaltunk némi kockázatot. Most úgy tűnik, hogy nem hozta meg annyira a várt eredményt, mint reméltük.”
Waché ugyanakkor kitart amellett, hogy kockáztatniuk kellett a fejlesztések során, hiszen egyértelmű volt, hogy az ellenfelek közelebb fognak kerülni hozzájuk.
„Ez a kockázat szükséges volt. A legrégebbi szélcsatornával rendelkezünk, ennek pedig látjuk a kárát a munkában. Tudtuk, hogy a többiek előbb-utóbb optimalizálják a koncepcióikat. Ezért szükségünk volt egy radikális lépésre.”
„A kockázatvállalás ennek a csapatnak a mentalitása, de még nem tudom megítélni, hogy jó vagy rossz döntés volt-e. Talán az év végén arra a következtetésre jutunk majd, hogy jobb lett volna a már meglévő koncepciót fejleszteni tovább.”
A Forma-1 mezőnye ezen a hétvégén folytatja majd a küzdelmeket a nyári szünetet követően, ám a kötelező kéthetes gyárbezárások miatt nem volt egyszerű dolga a Red Bullnak a megoldások keresése során. Dr. Helmut Marko, az energiaital-gyárosok tanácsadója a SpeedWeek című lap hasábjain azt mondta, természetesen gőzerővel dolgoznak a háttérben.
„A gyárbezárás miatt komoly megoldások nem lesznek Zandvoortban. Intenzív brainstorming zajlik, és vannak különböző ötletek” — mondta az osztrák szakember. „De azt nem tudom megmondani, hogy mit és hogyan fogunk majd bevetni.”