Newey Red Bulltól való távozásáról már régóta tudni lehetett, a neves tervezőmérnök pedig elmúlt időszakban már nem vett részt aktívan az energiaital-gyárosok F1-es fejlesztéseiben. Bár több csapattal is tárgyalt, köztük a Ferrarival, a Williamsszel és az Alpine-nal, végül az Aston Martin mellett döntött. Ennek a döntésnek kulcsfontosságú mozzanata volt a brit mérnök júniusi látogatása az Aston Martin silverstone-i központjában. Bár a megállapodás már egy ideje megszületett a felek között, Adrian Newey a Red Bull-lal kötött szerződése értelmében csak szeptemberben hozhatta nyilvánosságra az átigazolását.
Az Aston Martin keddi bejelentése alapján Newey egy több évre szóló szerződést kötött, és hivatalosan 2025. március 1-jén lát majd munkához Silverstone-ban, és ő vezetheti majd az új technikai szabályok szerint épülő 2026-os versenyautó fejlesztését.
A brit istálló az elmúlt időszakban számos kiemelkedő szakembert igazolt le, ezzel is erősítve pozícióját a Forma-1-es mezőnyben. A nyári szünet előtt bejelentették, hogy Andy Cowell, a Mercedes egykori motorfőnöke veszi át a vezérigazgatói feladatokat Martin Whitmarshtól, míg a Ferrari korábbi technikai igazgatója, Enrico Cardile is csatlakozott a brit csapathoz.
Adrian Newey az évek során a Williams, a McLaren és a Red Bull csapatait is hozzásegítette világbajnoki címekhez az általa tervezett autókkal. Mostani döntése lehetőséget kínál számára arra, hogy egy új kihívásban vegyen részt, és végre együtt dolgozhasson Fernando Alonsóval, amire már korábban is vágyott.
Az Aston Martin az elmúlt években komoly fejlődést mutatott, és Newey érkezésével tovább erősödhetnek esélyei a világbajnoki címért folytatott küzdelemben. Bár tavalyhoz képest a csapat teljesítménye idén visszaesett, az új szakemberek bevonása, valamint a csapat folyamatos fejlődése azt mutatja, hogy az Aston Martin hosszú távra tervez, és Newey tapasztalata kulcsfontosságú szerepet játszhat ebben a folyamatban.
Hivatalosan erről természetesen nem adtak tájékoztatást, ám lapunk értesülései szerint Newey éves szinten mintegy 14 milliárd forintos fizetést kap majd az Aston Martintól, ahol újra együtt dolgozhat majd egykori jobbkezével, a Red Bulltól még 2022-ben átcsábított Dan Fallowszal.
„Izgatottan csatlakozom az Aston Martin Forma-1-es csapatához” – fogalmazott Newey. „Nagyon inspirált és lenyűgözött az a szenvedély és elkötelezettség, amit Lawrence [Stroll] minden tevékenységében megmutat. Lawrence eltökélt abban, hogy egy világszínvonalú csapatot hozzon létre. Ő az egyetlen többségi tulajdonos, aki aktívan részt vesz a sportban. Az elkötelezettségét bizonyítja az új AMR technológiai kampusz és a silverstone-i szélcsatorna fejlesztése is, amelyek nemcsak a legmodernebb technológiával vannak felszerelve, hanem olyan elrendezésűek, hogy nagyszerű munkakörnyezetet teremtenek.”
„Az olyan nagyszerű partnerekkel, mint a Honda és az Aramco, minden szükséges infrastruktúrával rendelkeznek ahhoz, hogy az Aston Martin világbajnok csapattá váljon, és alig várom, hogy segíthessek ezt a célt elérni.”
Adrian Newey: A Forma-1 történetének legnagyobb tervezőzsenije Adrian Newey a Forma-1 történetének egyik legnagyobb és legismertebb tervezője. Pályafutása során számos csapattal dolgozott együtt, és elképesztő sikereket ért el, számtalan bajnoki címet szerezve különböző érákban. Munkássága során innovatív megoldásokat vezetett be, amelyek forradalmasították a sportot, és az ő kezei alatt készült autók dominálták a Forma-1-es versenypályákat.
Adrian Newey az 1980-as évek elején kezdte autóverseny-tervezői pályafutását, miután gépészmérnöki diplomát szerzett a Southamptoni Egyetemen. Kezdetben az amerikai IndyCar-sorozatban dolgozott, ahol már ekkor felhívta magára a figyelmet innovatív megoldásaival. Az első nagy áttörés 1984-ben történt, amikor Mario Andretti számára tervezett autóval megnyerték a CART bajnokságot. Newey 1988-ban csatlakozott a Forma-1-hez a March csapatnál, ahol hamar feltűnt a tehetsége az aerodinamika és az autótervezés terén. 1991-ben már a Williams csapat technikai igazgatója lett, és az 1990-es évek során számos világbajnoki címhez segítette hozzá az istállót.
Newey tervei alapján a Williams dominálta a Forma-1-et a ’90-es évek elején. Az általa tervezett autók fantasztikus aerodinamikával és sebességgel bírtak, ami számos világbajnoki címet hozott a csapat számára. A legismertebb autója a Williams FW14B, amellyel Nigel Mansell 1992-ben szerzett világbajnoki címet:
1997-ben Newey a McLarenhez szerződött, ahol szintén jelentős sikereket ért el. Az MP4/12-es és MP4/13-as modellek segítségével Mika Häkkinen 1998-ban és 1999-ben is világbajnok lett, és a csapat is megszerezte a konstruktőri bajnoki címet.
A legnagyobb sikereit azonban a Red Bull Racing csapatnál érte el, ahova 2006-ban szerződött. Az osztrák csapat teljesítménye szárnyalni kezdett Newey érkezésével, és Sebastian Vettel révén négy egymást követő világbajnoki címet szereztek 2010 és 2013 között. A hibrid érában aztán újra felértek a csúcsra: Max Verstappen 2021-ben, 2022-ben és 2023-ban is világbajnok lett, a csapat pedig az elmúlt két évben a konstruktőri trófeát is bezsebelte.
Adrian Newey híres arról, hogy képes folyamatosan új és egyedi technikai megoldásokat bevezetni. A Williamsnél használt aktív felfüggesztés, a McLarennél alkalmazott fejlett aerodinamikai megoldások, valamint a Red Bull autóiban használt innovációk mind nagy szerepet játszottak abban, hogy a csapatai dominálták a versenyeket.
Newey különleges figyelmet fordít az autók aerodinamikájára, és autóinak egyik fő ismérve, hogy kiválóan kihasználják a légellenállás csökkentését és a leszorítóerő növelését.
Adrian Newey a Forma-1 történetének egyik legsikeresebb tervezője. Munkásságát számos szakmai díjjal ismerték el, és rengeteg szakember tekint rá példaképként az autósport világában. Többek között az Brit Briodalom Rendjének parancsnoki (OBE) kitüntetését is megkapta a sportban végzett kiemelkedő tevékenységéért.
De ki is az az Adrian Newey?
Személyes adatok
Pályafutásának kezdetei
A Forma-1-es karrier és eredmények
Williams (1991–1997)
McLaren (1997–2005)
Red Bull Racing (2006–2024)
Innovációk és hatás a sportágra
Személyes elismerések és örökség