A Forma-1-ben a 2021-es szezontól vezették be az istállókra vonatkozó éves költségvetési limitet, a Red Bullt pedig a tavalyi határérték megsértéséért sújtotta most büntetéssel az FIA – 7 millió dollár befizetése mellett az aerodinamikai tesztlehetőségeik 10%-át is megvonják tőlük 12 hónapon keresztül.
Az ügy csak most, tíz hónappal az év vége után zárult le, és már a 2022-es év elszámolási kötelezettsége is közeleg a csapatok számára, így joggal merülhetett fel a kérdés Christian Hornernek intézve, hogy a Red Bull biztos-e abban, hogy idén nem követte el ugyanazokat a könyvelési hibákat, amelyeket tavaly.
„Sok olyan tétel van, amelyek egyszeri kiadások voltak, mint a betegszabadságok vagy a végkielégítések költségei. Az embereinket továbbra is etetni fogjuk, és ennek összegével is számolunk a költségkeretben” – fogalmazott magabiztosan Horner a Motorsport kérdésére, majd gyorsan át is pattintotta a labdát az ellenfelek térfelére.
„De ha megnézem a 2022-es fejlesztési ütemeket, azt hiszem, más csapatok lényegesen több alkatrészt helyeztek fel az autóikra, mint mi. Vegyük csak a baleset miatti károkat, amelyek hatalmas extrakiadást jelentenek, és mindenkinek kalkulálnia kell vele. Ha összesítjük a baleseteket, Max Verstappen az, akinek a legkevesebb volt belőlük idén. A felhasznált alkatrészek tekintetében tehát mi a lista alján vagyunk.”
A szezon elején a legnagyobb csapatok mind aggodalmukat fejezték ki amiatt, hogy a megugró energiaköltségek olyan terheket rónak rájuk, amelyekkel előzetesen nem számolhattak, és bár az FIA ezt felismerve közbelépett és tett némi kiigazítást, Horner szerint így is több rivális csapat közel jár ahhoz, hogy idén megsértse a költségszabályt.
„Persze sohasem jelenthetjük ki 100%-os biztonsággal, hogy kényelmesen a költséglimiten belül maradunk, különösen egy olyan procedúrát követően, amin most keresztülmentünk. De úgy érezzük, hogy tavaly több egyszeri kiadás is szerepet játszott ebben, és bízunk benne, hogy a szabályokat ráncba szedik a továbbiakban, hogy kevésbé kelljen könyvelési világbajnokságról beszélnünk” – fogalmazott a brit csapatvezető.
„Idén hat csapatot is fenyegethet annak a veszélye, hogy túllépi a költséglimitet, többen az F1 Bizottság gyűlésén is kijelentették ezt, hiszen az energiaárak exponenciálisan megnőttek. Ami velünk történt, az 2022-re is precedenst állított. Ha 0,37%-os túllépésért 10% [megvonás az aerodinamikai tesztekből] jár, akkor 5%-os túllépésért vajon mi lesz a büntetés?”