A szezonközi tesztek totális betiltása, a motorszabályok teljes átalakítása, és drasztikus korlátozások az aerodinamikai fejlesztések terén, ezek az alappillérei annak a radikális, költségcsökkentésre irányuló szabálymódosítási csomagnak, amit pénteken elfogadott az FIA.
A szezonközi tesztek totális betiltása, a motorszabályok teljes átalakítása, és drasztikus korlátozások az aerodinamikai fejlesztések terén, ezek az alappillérei annak a radikális, költségcsökkentésre irányuló szabálymódosítási csomagnak, amit pénteken elfogadott az FIA.
A Motorsport Világtanács pénteki ülését követően, az FIA hivatalosan is bejelentette, hogy elfogadta a csapatok szövetsége, a FOTA által javasolt költségcsökkentésére irányuló szabálymódosítási tervezetet, mellyel a csapatok költségvetése már jövőre legalább harmadával csökkenhet.
A szezon közbeni tesztelést betiltják, így a csapatoknak csak a versenyhétvégéken lesz alkalmuk kipróbálni az újításokat.
A csapatok továbbá a jövő évtől már nem használhatnak olyan szélcsatornákat, melyek 60%-os modellnél nagyobbat befogadnak, és áramlási teljesítményük meghaladja az 50 m/s-t. A gyárakat pedig egy évben legalább 6 hétre be kell zárniuk.
A motorok élettartamát a duplájára emelik, és egy versenyző maximálisan nyolc darab erőforrást használhat el egy szezonban – illetve a csapat további négyet a teszteken. Ez tehát azt jelenti, hogy egy alakulat legfeljebb 20 motort “fogyaszthat el” egy szezon alatt, ami a független csapatok motorköltségeit a felére csökkenti.
Emellett a három-versenyhétvégés motorszabály, amiről még november 5-én döntöttek a csapatok, érintetlen maradt.
A motorok fordulatszámát 18.000-ben korlátozzák, és a továbbiakban is tilos lesz az egységek fejlesztése szezon közben, mindössze néhány, előre meghatározott elemhez lehet majd hozzányúlni.
Ezen felül a csapatokat arra kötelezik, hogy kisebb létszámmal képviseljék magukat a versenyhétvégéken, amivel nem lesz különösebb problémájuk, ugyanis a jövőben azonnal meg kell osztaniuk az információkat a gumikról, illetve az üzemanyagról, így nem lesz szükségük megfigyelők alkalmazására.
Az FIA bízik abban, hogy a fent leírtakkal már a jövő évben komolyan csökkenhet a csapatok költségvetése. A szövetség által kiadott közlemény szerint ezekkel az intézkedésekkel a csapatok a tavalyi költségvetésük akár 30%-át is megspórolhatják 2009-ben, míg a független csapatok még ennél is többet megtakaríthatnak.
2010-es változtatások
Továbbra is nyitott kérdés az egyenmotorok bevezetése, az FIA mindössze annyit kér, hogy a független csapatok évi 5 millió euróért juthassanak hozzá az egységekhez.
Mindez kétféle módon valósulhat meg, vagy egy független beszállító, mint a Cosworth – amely megnyerte az FIA, egységes motorokra kiírt tenderét –, vagy pedig a gyártók látják el erőforrásokkal a kicsiket, utóbbiaknak természetesen garantálniuk kell, hogy tartani tudják az 5 milliós összeget. Bármi is legyen, a 2010-ben használt motorok kerülnek az autókban 2011-ben, illetve 2012-ben.
A hírek szerint bevezetésre kerülhetnek az egységes váltók, illetve a csapatoknak arra kell törekedniük, hogy minél több egységes alkatrészt (melyek nem kimondottan a teljesítményt határozzák meg) használjanak.
Ami a versenyhétvégéket illeti, egységesítve lesz a rádió- és a telemetria rendszer, tiltólistára kerül a gumimelegítő, valamint a mechanikai gumitisztító használata, illetve a verseny közbeni tankolás. További megszorítások várhatók az aerodinamikai kutatásban, illetve a gyárakban.
Az FIA továbbá egy átfogó közvélemény kutatás után dönt arról, változtatni kell-e az időmérő menetén, felváltsa-e a pontrendszert az éremrendszer, illetve csökkentsék-e a versenytávot.
Nem elképzelhetetlen, hogy a KERS rendszert is egységesítik 2010-ben, azonban ez a FOTA javaslataitól is függ.
Hosszabb távú kilátások
Az FIA a FOTA tagjaival közösen megvizsgálja, miként lehetne bevezetni egy teljesen új, energiatakarékos motorformulát 2013-tól.